brood en hydrobakken

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakgraag!
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 feb 2020, 20:13

brood en hydrobakken

Bericht door Bakgraag! »

Beste Dames en Heren,
Ik bezit een Bosch HBC36P753 en vind het een geweldige oven.
Maar nu heb ik toch een vraag.
Ik wik graag een klein brood bakken (500 gram meel) bakken met hydrobakken. (30-300C)
Deze verwarmingsmethode zit op deze oven.
Ze geven aan: Voor gistgebak bijv. brood, broodjes of gistbrood en voor branddeeggebak bijv. soesjes.
De hitte komt gelijkmatig van boven en van beneden. De vochtigheid die afkomstig is van de levensmiddelen blijft als waterdamp in de binnenruimte. Dit staat in de beschrijving.
Wie heeft hier ervaring mee. En op hoeveel graden moet ik dan de oven zetten. En misschien ook nog de tijd voor een klein brood?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: brood en hydrobakken

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik kan niet bedenken waarom temperatuur en tijd anders zou zijn. Hitte komt van boven en beneden, boven- en onderwarmte dus. Oven op de temperatuur zetten die je normaal ook zou gebruiken.

Een brood van 500 gram meel is geen klein brood maar een normaal brood zoals ze die ook bij de bakker verkopen. Het totale gewicht van het brood komt dan ergens tussen de 800 en 900 gram uit.

De baktijd voor dat gewicht brood is 35 - 40 minuten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: brood en hydrobakken

Bericht door bakplaat »

Bakgraag! schreef: wo 26 feb 2020, 20:57
Ik bezit een Bosch HBC36P753 en vind het een geweldige oven.

Ik wik graag een klein brood bakken (500 gram meel) bakken met hydrobakken. (30-300C)
Deze verwarmingsmethode zit op deze oven....

De vochtigheid die afkomstig is van de levensmiddelen blijft als waterdamp in de binnenruimte.

Hallo Bakgraag...dit is een goed bruikbare optie voor deze oven, maar dan zou ik aan het einde van de baktijd die waterdamp toch weer kwijt willen. Daar wordt de korst van je brood stevig en krokant van.
Zet daarom bijv. de laatste 5 minuten de ovendeur op een kiertje, door er bijv. een latje of een houten pollepel tussen te steken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie