Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edith
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 20:32

Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Bericht door Edith »

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met het toevoegen van citroen aan brooddeeg i.pv. broodverbeteraar.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Bericht door KeesR »

Zit vol met vitamine C een veel gebruikte broodverbeteraar. Ik neem aan dat dat de werking zou kunnen verklaren.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Bericht door Rik59 »

Ik denk niet dat ik dan nog een bammetje met pindakaas of hagelslag van je zou willen...

Maar zoek eens op ascorbinezuur of vitamine C tabletjes... lijkt me smakelijker..
Effect = hetzelfde

Kneden zorgt voor een goede werking..
Vermenging van ascorbinezuur met zuurstof is hierbij essentieel.
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Bericht door lekkermelig »

Zo apart is het toevoegen van citroensap nou ook weer niet. Dat brood wordt echt niet heel zuur tenzij je heel veel gaat toevoegen.
Lutz Geißler van ploetzblog.de gebruikt het in een aantal recepten. Juist om de recepten simpel te houden en niet weer met pilletjes te gaan werken.
Er zijn ook recepten waar ze azijn aan toevoegen, heeft weer andere redenen, maar ook daar krijg je geen samengeknepen mondje van.

Of het heel erg effectief is weet ik niet, en met goede technieken en voldoende tijd kan je ook zonder broodverbeteraar prima broden bakken. Ik heb in ieder geval nog nooit los toegevoegde ascorbinezuur gebruikt (en slechts heel af en toe citroen)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Citroen als broodverbeteraar gebruiken

Bericht door Bakker Henk »

Er wordt soms toch ook ciderazijn toegevoegd aan een deeg. Een enkel procentje kan toch geen kwaad. En immers een desem bevat ook zuren.
Plaats reactie