welk bloem in bruin brood?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

welk bloem in bruin brood?

Bericht door guzzi »

Ik bak nu precies een jaar het brood thuis nadat mijn vrouw een broodbakmachine voor zichzelf kocht (ze heeft hem nooit aan kunnen raken) :D
Iedereen is dus gewend aan de broodlucht in huis en de broodjes werden na het eerste half jaar duidelijk beter.

Na een tijd pure volkorenbroden te hebben gebakken bakte ik eens een bruin brood (half volkorenmeel half bloem) met Americana meel van molen De Hoop.
Dát trok de aandacht. Waar ik normaal niemand meer hoor over de brood smaak of lucht (reuk)] was het snel duidelijk dat het afgelopen was met de pure volkoren broden.

Omdat de twee pakken Americana snel op waren ben ik verder gegaan met supermarkt bloem (de volkoren meel bleef hetzelfde, ook van de molen). Dat lijkt toch een wat andere ervaring te geven dan de oorspronkelijke broden die gebakken werden met de Americana. Minder reuk en de smaak lijkt minder 'versbrood achtig'.
De bloem die ik gebruik van de Jumbo geeft verder een prima uitziend brood, maar dat beetje extra lijkt te missen.

Welke bloem gebruiken jullie voor de alledaagse bruine sneedjes?
En wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van duurdere bloem (€1,50 p kg) in een eenvoudig brood t.o.v. verder goede supermarkt meel (€0,45 p kg)?
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: welk bloem in bruin brood?

Bericht door Koos de bakker »

Na ook begonnen te zijn met kilopakken bloem en meel uit de supermarkt ben ik over gestapt op bloem en meel uit de professionele wereld. Het meel van de supermarkt was erg wisselend van kwaliteit en kon mij niet meer bekoren. Nu koop ik 25 kg pakken direct van de meelfabriek. Hetzelfde spul dat ook naar de bakkers gaat. En nog goedkoper dan de supermarkt melen. Veel mensen schrikken van 25 kg pakken. Maar als je elke dag een brood bakt met 500 gr. meel dan is de zak in 50 dagen leeg. Dus nog geen twee maanden.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Plaats reactie