Bruin brood ofwel Tarwebrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Rik59 »

Bruin brood noemden we vroegahh Tarwebrood

In tegenstelling tot volkorenbrood bestaat dit brood uit bloem en volkorenmeel..

Nu zou je denken dat bestaat uit 50% volkorenmeel en 50% bloem..
Echter in veel recepturen zie je dat het bestaat uit 60% volkoren en 40% bloem of 66,6% volkoren en 33,3% bloem

Wellicht is hier een reden voor... anders dan dat het goedkoop is..
Weet iemand misschien waarom dit is??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Vitamine C
Warme bakker
Berichten: 690
Lid geworden op: di 02 apr 2019, 08:57

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Vitamine C »

Bruin brood is een beetje vage term. Alles kan bruinbrood zijn als je mout toevoegd.

Alleen volkorenbrood is beschermd, dit moet zijn gemaakt van 100% volkorenmeel.

(desumbrood kan bijvoorbeeld ook maar klein beetje desum zijn gebruikt en alsnog gist.)
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Rik59 »

Dat een en ander niet beschermd is Marijn, weten de meesten wel.. anders doet een abbotje op de uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde de oogjes wel open..

Gelukkig hebben de pro-bakkers Yakult nog niet ontdekt... een doorbraak en (ondanks alles cq. goedgelovig Nederland) zou dat goed zijn geweest voor vele €uro's

Waar het mij om gaat is... waarom die verhouding 60% bloem en 40% volkorenmeel??
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Flourpower »

Rik59 schreef: di 26 nov 2019, 18:34
Waar het mij om gaat is... waarom die verhouding 60% bloem en 40% volkorenmeel??

Omdat volkorenmeel lastiger is om brood mee te bakken op industriële schaal.
Veruit de meeste bakkerijen zijn jaren 'verwend' geweest met een mengsel van witte bloem, zemelen, donkere mout en wat verbeteraars ..
Krijg je plofbrood van, maar blijkbaar vinden (de meeste) mensen dat lekker.. :shh:
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Rik, waar haal je die recepturen met de verhouding 60% bloem en 40% volkorenmeel eigenlijk vandaan?

Je kunt ook bruin brood bakken van gedeeltelijk uitgezeefd volkorenmeel, ook wel lemairemeel of gebuild meel genoemd.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Rik59 »

Levine... veelal pro-sites ook in Duitsland en Nederlandse hobbysites zie ik het wel en begon ik me dus af te vragen waarom..

Het antwoord gaf onze Belgische molenaar.. wat een logisch antwoord is buiten een lagere inkoop..

Ik zie dat je tegenwoordig 's nachts slaapt :D :D
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik denk dat het gewoon toeval is dat jij die percentages ziet :D, het is mij nog nooit opgevallen.

En dat 's nachts slapen dat is nog wel een dingetje hoor :lol:
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door Rik59 »

Levinebaktbrood schreef: vr 20 dec 2019, 01:28 Ik denk dat het gewoon toeval is dat jij die percentages ziet :D, het is mij nog nooit opgevallen.
Hmmm.... nou.... :D :D

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... brood.html
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
guzzi
Gaat de goede kant op
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 16 dec 2018, 17:35

Re: Bruin brood ofwel Tarwebrood

Bericht door guzzi »

Leuke vraag Rik, ik heb me hetzelfde wel eens afgevraagd...
Eigenwijs als ik ben, ben ik toch gewoon de bruinbroden 50/50 gaan bakken, wel zo makkelijk met kilopakken meel/bloem, dan gaat het gelijk op.

Ik heb geen verschuiving in het ruimte tijd continuum opgemerkt of andere aanwijzingen dat ik tegen een natuurwet aan het werken was, dus ik neem aan dat het gewoon een keuze is voor reuk/smaak/kosten en geen wet van meden en persen.
Plaats reactie