Elfzadenmeel / meergranenmeel

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Summersun176
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 mei 2018, 20:44

Elfzadenmeel / meergranenmeel

Bericht door Summersun176 »

Ik heb gisteren bij de molen elfzadenmeel en meergranenmeel gekocht. Ik begreep dat hier wat meer water bij moet dan wanneer je een gewoon volkorenbrood bakt. Weet iemand het percentage voor het water? Of heeft iemand een recept?
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Elfzadenmeel / meergranenmeel

Bericht door BakkerGerrit »

Ik zou zeggen maak je “standaard” deeg aan en kijk ernaar. Lijkt het je te zwaar dan voeg je voorzichtig extra vocht toe.
Zet een afgepaste hoeveelheid vocht klaar zodat je achteraf kunt meten hoeveel extra vocht je erbij hebt gedaan. Pas je recept hiermee aan. Bak zo een keer of drie volgens recept (en pas het zonodig aan) en je weet het.

Wees niet te bang om iets uit te proberen. ( het is geen examen waarvoor je kunt zakken, en je krijgt geen bekeuring als het anders gaat dan gedacht)

Succes Sandra!
Gebruikersavatar
Summersun176
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 mei 2018, 20:44

Re: Elfzadenmeel / meergranenmeel

Bericht door Summersun176 »

Dank je wel voor de tip! Ik ben nog echt een beginner en heb tot nu toe alleen maar volkorenbrood gebakken volgens een vast recept. Ik heb er nog niet echt verstand van dus alle tips zijn welkom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Elfzadenmeel / meergranenmeel

Bericht door Rik59 »

Het is zoals Gerrit schrijft.. kijk naar je deeg.. hoe voelt het aan.. ja, dat is een gevoel wat je moet ontwikkelen. De handkneder heeft hier een voordeel want hij/zij heeft het deeg constant in de hand.. Ik moest 40 jaar geleden op school altijd de degen met de hand kneden (ja een kok kreeg ook de banket- en broodbakkerij) en dat gevoel vergeet je nooit meer..

Ik begon in januari met een recept voor mijn dagelijks brood.. nu een half jaar later heb ik het brood zoals ik wil (om de 2 weken bakken).

Ik wil Gerrit alleen hierin aanvullen dat je beter geen te grote veranderingen kunt doen dus kleine hoeveelheden ingrediënten aanpassen, een beetje korter/langer rijzen, baktemperatuur hoger/lager, baktijd korter/langer etc.
Doe verder ook niet teveel zaken tegelijk aanpassen.. je weet dan namelijk niet meer wat uiteindelijk fout of goed was..

SUC6
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Plaats reactie