Bloem..bloem..bloem..bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Bloem..bloem..bloem..bloem

Bericht door Rik59 »

Meel hebben we als bakkers allemaal en vaak ook nog lekker wat soorten..

Dus gister maar eens een speciaal pannenkoekje gebakken..
100 gram speltvolkoren
100 gram volkorenroggemeel
100 gram bloem
extra wat havervlokken

melk en eikes..

Het was mjammie!!

Variaties:
Spek, ui en siroop
Kaas met venkelzaad
Vulling voor appelgebak met crème fraiche en verse munt
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Bloem..bloem..bloem..bloem

Bericht door Bakker Henk »

Ik mis wat boekert in jouw recept. Boekweit is de naam. Dat maakt het juist ook lekker. Èn een beetje gist of zuurdesem erbij, en dan het beslag een tijdje laten rijpen. Een paar jaar geleden hadden we een beslag gemaakt, en moesten we plots weg. De volgende avond zeiden we: dat beslag ziet er nog best goed uit. Nou de smaak was het beste van al.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Bloem..bloem..bloem..bloem

Bericht door Rik59 »

Bakker Henk schreef: wo 30 mei 2018, 16:41 Ik mis wat boekert in jouw recept. Boekweit is de naam. Dat maakt het juist ook lekker. Èn een beetje gist of zuurdesem erbij, en dan het beslag een tijdje laten rijpen. Een paar jaar geleden hadden we een beslag gemaakt, en moesten we plots weg. De volgende avond zeiden we: dat beslag ziet er nog best goed uit. Nou de smaak was het beste van al.


Haha Henk.. ik eet zelfs boekweit als... rijst.. couscous.. bulgur.. en die kun je hier niet kopen..
Superlekker met ragout of in salade..
Ik kan het in Polen kopen... (misschien Poolse winkels hier maar dan heb je niet de kwaliteit die ik heb)

Beslag maak ik ook altijd van tevoren.. omdat als hij staat je eigenlijk min of meer een autolyse hebt waardoor die gluten goed ontwikkelen en dus zo ook eergister.. beslag gemaakt.. lekker gaan fietsen en toen we terugkwamen koekies gebakken..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
jvanoort
Jongste bediende
Berichten: 25
Lid geworden op: za 05 mei 2018, 19:59

Re: Bloem..bloem..bloem..bloem

Bericht door jvanoort »

Hoi Rik, geroosterde boekweit kun je in sommige natuurvoedingswinkels wel kopen. Zelfs daar is het niet zo algemeen als in Polen, maar ik heb het wel gevonden toen ik door mijn voorraad kasza heen was.

En inderdaad heerlijk door salades of, ongeroosterd gewoon als boekweitmeel, door de pannekoek.
Plaats reactie