Zachte/harde speculaas

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Zachte/harde speculaas

Bericht door Bakben »

De maand december is de maand van speculaas.
Ik heb verschillende recepten geprobeerd waarvan de ene al beter dan de andere en omgekeerd.
Ik zou graag van een basis recept willen vertrekken en daar mijn eigen draai aan geven.
Maar ik wil zachte speculaas.
Hoe kan ik zien in een recept dat het zachte speculaas wordt of harde?
Baktijd enz speelt ook een rol, maar is er in receptuur ook een verschil?

Vraagje voor de kenners...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door lekkermelig »

Hoi,
Wil je het tapatalk onderschrift even uitzetten
zie
viewtopic.php?f=32&t=5248

Alvast dank, Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
monlouise
Chef stoffer en blik
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 mar 2017, 21:57

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door monlouise »

Ik was nieuwsgierig naar zachte speculaas, want dat kende ik niet. Dus even gezocht op internet. En daar kwam ik dit recept tegen.
Dit heb ik vanochtend gebakken, wat lekker!
Ik heb wel een kleine aanpassing gedaan omdat ik niet genoeg zelfrijzend bakmeel en geen amandelessence had.
Ik heb dus 400 gram zelfrijzend bakmeel en 100 gram amandelmeel gebruikt en nog 3 gram bakpoeder gebruikt.
De baktijd was ook iets langer omdat de satéprikker er nog niet droog uit kwam na 30 minuten.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door bakplaat »

Een leuk en gemakkelijk te maken , is dit Cake-achtige Speculaasrecept.En het is zeker geen ramp om een deel van je bakmeel te vervangen door amandel meel, dit is echt een verrijking van je Speculaas.
Als variatie kun je aan het beslag evt. ook nog wat (grof ) gehakte amandelen mee bakken.

Geen Amandelessence? Geen probleem...in het bakschap van elke supermarkt liggen wel de flesjes bakaroma van dr. Oetker in verschillende smaken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Inostrate
Chef stoffer en blik
Berichten: 11
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 11:16
Contacteer:

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door Inostrate »

Zachte speculaas krijg je door het koekdeeg dik uit te rollen, bijvoorbeeld ¾ tot 1 centimeter dikte, dan blijft het vanzelf zacht. Hoe dunner je je deeg uitrolt hoe knapperiger je koekjes. Ook kun je het deeg als een grote lap op de bakplaat bakken als een plaatkoek waardoor het ook zachter blijft. De hoeveelheid suiker ten opzichte van de rest van de ingredienten speelt eveneens een rol. En de baktijd moet niet te lang zijn. Amandelmeel maakt het deeg ook zachter.
Dit heerlijke recept van mijn bakblog is een zachte speculaas met amandelmeel: https://dasanderekoek.wordpress.com/201 ... vat-gluten
Gebruikersavatar
Br00dd00s
Gaat de goede kant op
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 04 okt 2015, 23:35
Locatie: Berlijn

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door Br00dd00s »

Volgens mij heeft Inostrate zich hier alleen maar aangemeld om zijn/haar website te spammen *gaat op zoek naar een knoppen om berichten/gebruikers te rapporteren*



Von meinem Handy gesendet

Pluk de dag ...
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door willemsingapore »

Ik vind niet dat Inostrate aan het spammen is. Er zijn genoeg andere leden die verwijzen naar zijn of haar website / blog. Ze zou misschien alleen beter een verwijzing naar haar site in het onderschrift kunnen plaatsen.

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door Rik59 »

willemsingapore schreef: ma 19 mar 2018, 07:42 Ik vind niet dat Inostrate aan het spammen is. Er zijn genoeg andere leden die verwijzen naar zijn of haar website / blog. Ze zou misschien alleen beter een verwijzing naar haar site in het onderschrift kunnen plaatsen.
Groetjes,
Willem
Ik ben het hierin met Willem eens. Ze geeft netjes antwoord op de vraag en verwijst o.a. naar het onderwerp waar de vraag over gaat.. niet anders dan andere leden dat ook doen.
Dus of allemaal of niemand..
Of dat wij er blij mee moeten zijn...?? :shy:
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door papagena »

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand meerdere draadjes gebruikt om zijn/haar blog te promoten in korte tijd. Neemt niet weg dat het incidenteel kan en natuurlijk kan er een verwijzing komen in de handtekening.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door Hans0166 »

dit zijn voor mij geen verwijzingen meer.. maar dat terzijde,
Ik heb het gemeld volgens mij... maar denk dat de beheerder er ook positiever tegenaankijkt dan mij, is ieders goed recht.

Op de meeste forums is het "not done" om naar eigen blogs/websites te verwijzen. Een antwoord kan perfect in een post gedaan worden zonder links naar minder relevante zaken. Na drie maanden reageren, terwijl er al andere recepten staan vind ik een beetje té.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door lekkermelig »

Hans, we hebben hier niet één beheerder, maar in totaal vijf mensen die naar meldingen kijken, dus dat komt zeker aan.
Meningen verschillen, en ik denk dat de boodschap inmiddels wel overgekomen is. Als dit soort zaken te vaak voorkomen wordt er wel ingegrepen, maar voorlopig blijft dit een vrij relaxed forum zonder al te strenge regels.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Hans0166
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 14:17
Locatie: Tholen

Re: Zachte/harde speculaas

Bericht door Hans0166 »

lekkermelig schreef: do 22 mar 2018, 18:30 Hans, we hebben hier niet één beheerder, maar in totaal vijf mensen die naar meldingen kijken, dus dat komt zeker aan.
ik twijfel niet aan de beheerders :) maar aan mezelf, ben er niet meer 100% zeker van of ik het gemeld heb, óf alleen maar gedacht/van plan was te melden.
Plaats reactie