Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door Haverbrood »

Jumbo Bruggeman Bakkersgist 42g € 0,19 tot nu toe de goedkoopste. <<<<
Meeste Tuurkse slagers / suppermarkt 42 gram € 0,25 t/m € 0,55
Grote Poolse supermarkt 60 gr € 40 t/m € 0,75
AH suppermarkt nog niet gevonden in de winkels in buurt van s- Gravenhage wel online € 0,22
Plus suppermark Bruggeman Bakkersgist 42g € 0,20

Ga je nog boodschappen doen in Duitsland bij bijna elke supermarkt heeft wel verse gist.
Laatst gewijzigd door Haverbrood op zo 29 okt 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
BakkerGerrit
Meesterbakker
Berichten: 1400
Lid geworden op: ma 02 okt 2017, 12:48
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door BakkerGerrit »

Bij de Jumbo in Arnhem €0,20. (toch ruim 5% meer) :D
En bij de Appie hier ook niet.
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door Koos de bakker »

Heeft verse gist voordelen tov gedroogde gist?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Haverbrood
Deegkneder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 12:09

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door Haverbrood »

Koos de bakker schreef: zo 29 okt 2017, 14:40 Heeft verse gist voordelen tov gedroogde gist?
Heeft helaas niets met het onderwerp te maken Koos.

persoonlijk vind ik van niet, maar wel mijn voorkeur.
http://classofoods.com/pagina1_3.html
Dit is een heel goed stukje lees voer alles over gist :2th:
Ook deze niet vergeten :B:
http://www.xandrabaktbrood.nl/info/alles-over-gist/
Linker en rechterhand, Maxima MPM 7L, desem starter 3-2013
Verlanglijstje, Famag Grilletta Manufacturer code: IM8/230/10V / 10 speed met 60m timer extra optie.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door lekkermelig »

@haverbrood
Als je gewoon een lijstje plaatst waar je verse gist kan kopen zonder dat iemand erom gevraagd heeft kan ik me prima voorstellen dat iemand vraagt of het voordelen heeft ten opzichte van gedroogde gist.

Wat betreft de verkrijgbaarheid:
heel veel oosterse supermarkten hebben verse gist, en een hoop molens ook.

@Koos de bakker
Wat betreft de discussie vers of gedroogd:
Lutz Geißler van Ploetzblog vind dat het wel degelijk uitmaakt, die werkt het liefst met verse gist. Levine heeft me wel eens verteld dat ze net zo lief met droge gist werkt. De meningen verschillen dus :-).
Lutz heeft makkelijk praten, in Dld kan je verse gist vrijwel overal krijgen, in NL moet je er iets meer moeite voor doen. En voldoende bakken, want het is een stuk minder lang houdbaar/
Verse gist werkt net even iets sneller dan gedroogde gist, maar het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.
De verwerking is net even anders: droge gist kan je probleemloos door je meel gooien zonder enige handelingen vooraf. Voor verse giste worden er vaak starters gemaakt, beetje lauw water, klein beetje suiker erbij en gist om je starter te activeren. Van Lutz heb ik geleerd dat je het net zo goed gewoon door je bloem heen kan kruimelen, en inderdaad, je brood rijst er niet minder om.
Verse gist is maar beperkt (gekoeld) houdbaar, droge gist veel langer. Vooral handig voor thuisbakkers.
Ik gebruik het zelf allebei, maar tegenwoordig meestal vers (als ik niet met zuurdesem bak). Ik zat me te bedenken waarom, maar eigenlijk maakt het weinig uit als je een supermarkt vrijwel om de hoek hebt zitten. Verse gist is net even wat makkelijker in kleine hoeveelheden af te wegen (handig bij poolish).
Ik vroeg me af waarom bakkers vers zouden gebruiken als gedroogd zoveel voordelen heeft qua opslag en houdbaarheid. Ik vermoed dat al die handelingen om gist te drogen en in luchtdichte zakjes te stoppen extra tijd, energie en verpakkingsmateriaal kosten waardoor het product duurder wordt? In de prijzen voor thuisbakkers zie je dat niet meteen terug, het maakt meestal niet zoveel uit wat voor gist je gebruikt. Bovendien is het maar een heel klein deel van je kosten.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door bakplaat »

Haverbrood schreef: zo 29 okt 2017, 12:05 Ga je nog boodschappen doen in Duitsland bij bijna elke supermarkt heeft wel verse gist.
Zelf gebruik ik bij voorkeur ook liever verse gist en breng regelmatig enkele pakjes mee uit Duitsland.
De prijs... € 0.09/42 gram ... is al jaren hetzelfde, maar de kwaliteit is en blijft onveranderd stabiel.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door lekkermelig »

Cor,
Omdat jij natuurlijk heel veel ervaring hebt, waarom geef je dan de voorkeur aan vers?

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door bakplaat »

Wil, dat is misschien wat moeilijk om uit te leggen, maar of het nu suggestie of realiteit is ???...Over het algemeen heb ik de beste resultaten met verse gist, zeker wat betreft het rijsproces met verse tegenover droge gist, heb ik het idee dat het net wat vlotter gaat. ;B
Heb zelf ook wel droge gist achter de hand hoor, maar zoals gezegd, toch liever verse gist.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door lekkermelig »

Dat is nou precies wat ik gelezen heb, dat het met verse gist net even wat sneller gaat. Niet dat ik me daar als voornamelijk desembakker nou erg druk om maak, want dat gaat een stuk langzamer. Bij gistbroden ben ik vaak net ff te laat.....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
pechimo
Stofhapper
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 00:27

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door pechimo »

AH in België 0.22€ , was in september in promo aan 0.11€
Gebruikersavatar
Erik-
Deegkneder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 10:11

Re: Verkrijgbaarheid van versche bakkers gist.

Bericht door Erik- »

Verse gist klinkt ook gewoon beter dan gedroogde ;) Ik vind verse ook het fijnste werken.

Overigens kan je restanten ook invriezen, laat het dan niet ontdooien maar gelijk door je deeg heen werken. Aan de andere kant met dit soort prijzen heeft het weinig nut al is een reservepakje in de diepvries wel handig natuurlijk.
Plaats reactie