vervaldatum

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

vervaldatum

Bericht door 1md65 »

Ik heb bloem die 2 maanden over hun vervaldatum zijn; kan ik deze nog gebruiken of zullen de broden/pistolets niet goed meer rijzen of niet echt meer lukken ... ?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Gebruikersavatar
Bakben
Gaat de goede kant op
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 01 mar 2017, 23:30

Re: vervaldatum

Bericht door Bakben »

1md65 schreef:Ik heb bloem die 2 maanden over hun vervaldatum zijn; kan ik deze nog gebruiken of zullen de broden/pistolets niet goed meer rijzen of niet echt meer lukken ... ?
Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik denk niet dat dat echt een probleem zou kunnen zijn.
Het is een droog product en als er niks merkwaardigs opvalt zou ik het er gewoon op wagen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: vervaldatum

Bericht door CarlaB »

De molenaar waar ik mijn meelproducten koopt zegt van niet, mits dicht, donker en koel bewaard. Maar we moeten wat, zegt hij, een vervaldatum is nu eenmaal verplicht, dat wil nog niet zeggen dat van de ene dag op de andere het product onbruikbaar is geworden. Zeker niet als het geen mix betreft omdat die vaker gistbestanddelen bevat.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: vervaldatum

Bericht door bakplaat »

Dit hoeft zoals Bakben en Carla ook al zegden, idd. geen probleem te zijn, mits je je bloem/meel op de juiste manier bewaard, op een droge donkere koele plaats in een goed afsluitbare verpakking.

Zelf heb ik hiervoor een paar van deze goed afsluitbare koffiebussen (inhoud 5 kilo)...

Afbeelding

... Ooit eens gekregen van een kennis uit de Horeca. Ik heb ze voor gebruik enkele dagen in de buitenlucht gezet om de koffiegeur te doen verdwijnen. In zo'n bus past precies een 5 kiloverpakking bloem/meel van de Zuidmolen.
Ik bewaar ze koel in de afgesloten ruimte onder de trap in de hal en bij extreem heet zomerweer tijdelijk in de kruipruimte onder de vloer.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
1md65
Deegroller
Berichten: 271
Lid geworden op: do 05 sep 2013, 18:34
Locatie: België

Re: vervaldatum

Bericht door 1md65 »

Ik bewaar ze in de originele zakken van 25 kg. Is het beter in afgesloten dozen ?
Plaats reactie