Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ietje
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 mei 2017, 11:09

Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Bericht door Ietje »

Ik heb de volgende vraag; in een recept (speltbroodjes met havervlokken en honing uit het boek Brood uit eigen Oven van Levine) wordt volle melk gebruikt. Dit heb ik nooit in huis en daarom wil ik halfvolle melk gebruiken. Merk ik dat alleen in de smaak of is er nog een andere reden waarom er volle melk wordt gebruikt ipv halfvol??
HJBakery
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 18:21

Re: Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Bericht door HJBakery »

Hallo Ietje welkom, ik ben ook nog nieuw hier, vervang melk door water krijg je krokantere korst van, volle melk is gewoon wat vetter denk niet dat je dat zult proeven. als ik geen gewone melk heb gebruik ik ook wel karnemelk maakt je brood kruim lekker zacht. Groet HJBakery.
Gebruikersavatar
Ietje
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: di 16 mei 2017, 11:09

Re: Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Bericht door Ietje »

Dank je voor je snelle reactie; ik ga het eens met water én een keer met karnemelk proberen
HJBakery
Chef stoffer en blik
Berichten: 7
Lid geworden op: za 13 mei 2017, 18:21

Re: Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Bericht door HJBakery »

Denk er wel om dat je dan wel iets minder water dan melk moet gebruiken omdat melk zwaarder is dan water melk bevat ongeveer 10% vaste delen. kijk je deeg even goed aan :roll:
Gebruikersavatar
Annebeth
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 jun 2017, 16:17

Re: Halfvolle melk ipv volle melk in brood?

Bericht door Annebeth »

Hallo

Ik las net je bericht, ik heb pas brood gebakken met een scheut slagroom inplaats van boter en dat ging goed
Want ook is er een recept van cake die met slagroom werd gebakken , heerlijk en niet zo vet .
Leuk om dat uit te proberen

Groet Annebeth
Plaats reactie