meel uit supermarkt of van de molen

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Freubeltje
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 apr 2017, 16:47

meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door Freubeltje »

Zelf bakken wij al jaren onze broden met meel uit de plaatselijke supermarkt. Dit omdat de prijzen lager liggen dan bij de molen. Veel van jullie bakken met meel van de molen. Is er dan echt zo'n groot verschil wat betreft de bakkwaliteit en/of smaak? Wij zijn erg tevreden over de kwaliteit van de meelsoorten die we nu gebruiken.

Gist halen we bij Welkoop (zo'n blauw pond pak), het laatste hebben we trouwens bij een soort toko gekocht in Arnhem voor slechts 3,50.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door lekkermelig »

Meel uit de supermarkt is nogal verschillend van kwaliteit. Vaak heeft het weinig eiwit, dat bakt echt minder goed voor brood. Maar als je tevreden bent zou ik niet veranderen. Of je doet eens een keer een vergelijkend testje. Heb ik zelf al meerder keren gedaan, en de weekendbakery bijvoorbeeld ook , en die zien net als ik grote verschillen in resultaat.
https://www.weekendbakery.com/posts/a-f ... nt-part-1/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door Flourpower »

Gooi het eens over de andere boeg: kijk niet alleen naar de prijs, maar steun ook eens de lokale middenstander/ KMO.
Supermarktbloem is van grote, veelal zelfs buitenlandse, bloemfabrieken..
Lage prijzen komen vaak ergens 'vandaan' en dat is de meeste gevallen het lagere loon van iemand. ;-)
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door papagena »

Tja, veel hangt ook af van de portemonnee he. Als daar weinig in zit, komt er niet veel van het sponsoren van de lokale middenstand.
Ik kom nog wel eens in Duitsland en haal dan de rekken leeg bij Kaufland. Prima biomeel voor een fractie van de Nederlandse prijs.

Verder wil ik nog wel eens op zoek gaan naar het goedkoopste biomeel. Wanneer je de verzendkosten meerekent, blijkt het allemaal qua prijs weinig te verschillen. Dus.... heb ik zin om naar de molen te gaan dan doe ik dat. Maar... het meel van onze molen heeft weinig gluten en bakt niet lekker. Dan moet ik er dus nog gluten bij halen. En dan ben ik toch weer duur uit. Soms rij ik uit bozigheid naar Duitsland en dan ben ik toch weer duur uit :rofl:
De Ekonoom bezorgt gratis. Prima meel.
Zuidmolen .... is qua prijsstelling hetzelfde. Je moet namelijk verzendkosten betalen.
Dito voor Pitpit. Boven 35€ gratis verzending. Het mooie van PitPit vind ik de verpakking is emmertjes van 2,5 kilo. Ik kweek daar weer zwammen in.
Kortom: het leven is ingewikkeld.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Hendrik
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 jul 2017, 22:58

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door Hendrik »

Ik denk dat je zowel prijs als bakresultaten met elkaar moet vergelijken. Persoonlijk haal ik bloem en meel in zowel de supermarkt, de biowinkel als bij een lokale molenaar.

De biologische tarwebloem uit onze de supermarkt bijvoorbeeld heeft een eiwitgehalte van 13% en bakt heel erg goed. Ook mijn desem kan ik met die bloem het best onderhouden. Gewone tarwebloem heeft in de supermarkt een laag eiwitgehalte en is niet geschikt voor brood. Speltbloem is momenteel vrij 'hip' en in de supermarkt erg duur, dus die haal ik bij de lokale molenaar. Nadeel is daar dan weer dat je er heel wat producten in zakken van minimaal 2,5 kg moet kopen, wat voor sommige zaken wat veel is.

Op de hoeveelheid voedingsvezels zit ook vaak verschil, dus dat houd ik ook wat in het oog (om gezondheidsredenen). Bijvoorbeeld bij speltbloem kan dit erg verschillend zijn van merk tot merk.

Duitsland is voor ons niet naast de deur, dus dat is geen optie. ;)
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door papagena »

Wat ook een fijne bestelplek is, is Amazon. Kijk maar op www.amazon.de en zoek dan bv op weizenmehl.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Hendrik
Chef stoffer en blik
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 jul 2017, 22:58

Re: meel uit supermarkt of van de molen

Bericht door Hendrik »

papagena schreef: di 11 jul 2017, 15:48 Wat ook een fijne bestelplek is, is Amazon. Kijk maar op www.amazon.de en zoek dan bv op weizenmehl.

Aha, dat wist ik niet. Ik dacht dat je op Amazon enkel non-food producten kan bestellen. Bedankt om dit te laten weten, ik kijk het eens na.
Plaats reactie