In Amsterdam meel/bloem kopen?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Melig »

Dag allemaal,

Een vraag en tip tegelijk! Het kan zo maar ;). Ik ben lekker bezig met brood bakken en vergelijk de soorten meel waar ik mee bak qua smaak en eigenschappen. Daarom ben ik op zoek naar alle meel die ik kan vinden om te vergelijken. Erg veel is het nog niet tot nu toe.

Wie weet er een adres in Amsterdam waar ik goede tarwebloem en volkoren tarwebloem kan kopen voor brood (ook rogge en spelt -meel is welkom). Tot nu toe is Ekoplaza mijn bron...

Voor wie het leuk vind, en dat is gelijk mijn tip: Bakker Hartog in de Wiboutstraat 77 (in Amsterdam dus) verkoopt tarwebloem en volkoren tarwebloem die ze zelf malen. Ik heb er nog niet mee gebakken, maar ik neem aan dat het goed is!

Iemand nog een idee/merk?

Thanks!
Martin
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Bioloogje »

Helaas ben ik niet zo bekend met Amsterdamse molens. Over Hartog heb ik meer gehoord. Schijnt goed te zijn. Ga het binnenkort eens proberen.


Groetjes, Annelies
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door TigerManZ »

Amsterdam... da's een heel eind rijden om bloem en meel te halen voor mij...

Ik rij naar De Witte Molen in Nijmegen of De Zuidmolen in Groesbeek.
Die laatste heeft een online winkel waar meer forummers gebruik van maken.
Grote keus en prima producten is mijn ervaring.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Martin, ik weet geen adres in Amsterdam maar wil je wel even ergens op wijzen :G: volkoren tarwebloem bestaat niet ^)^. Het is of tarwebloem of volkorenmeel.

Ik bestel mijn ingrediënten online bij de Zuidmolen. Ruime keuze en snel in huis.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Melig »

Ach so ;). Volkoren tarwemeel kan toch wel he? Als aanduiding dat het van tarwe is neem ik aan?

Het volkorenmeel van Hartog is trouwens heel wat anders dan wat ik gewend ben van de supermarkt of van Demeter. Veel grover; je ziet duidelijk de stukjes zitten (zullen de hoesjes wel zijn). Ben benieuwd hoe het smaakt.

Ben momenteel een recept aan het maken met de tarwebloem van Hartog en wat me daaraan opvalt is dat het deeg flink plakt vergeleken bij Demeter tarwebloem. Het trekt enorm draden terwijl ik nog niet gemixt had (dit recept is alleen stretch and fold, zelfs niet een beetje mixen behalve met de hand totdat het water is opgenomen). In het gootsteezeefje blijven echt bolletjes elastiek liggen. Flink verschil met wat ik eerder gezien heb. leuk :)
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Troela »

Wat is er mis met meel van Ekoplaza?

Marqt heeft meel van twee verschillende molens in assortiment, verder is in de regio een molen in Weesp (nooit geweest) en molen in Santpoort)
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb altijd gedacht dat ze bij Hartog alleen volkorenmeel verkochten, geen tarwebloem.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Melig »

Ze verkopen allebei maar er staat "volkoren " op de zak.

Het meel van Ecoplaza vind ik prima.. Ik moet ens naar een andere Marqt gaan dan. Ik vond bij mijn Marqt namelijk hetzelfde als bij Ekoplaza. Bedant voor de tip :)
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Troela »

Melig schreef:Ze verkopen allebei maar er staat "volkoren " op de zak.

Het meel van Ecoplaza vind ik prima.. Ik moet ens naar een andere Marqt gaan dan. Ik vond bij mijn Marqt namelijk hetzelfde als bij Ekoplaza. Bedant voor de tip :)
.???? Eko plaza verkoopt voornamelijk meel onder eigen merk en van Demeter, maar volkorenmeel is volkorenmeel en bloem is bloem dus verschillen zijn beperkt tot de producent. De types meel zullen niet veel verschillen.
Laatst gewijzigd door Troela op vr 24 mar 2017, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
Jorte
Chef stoffer en blik
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 12:53

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Jorte »

Ik heb nu een paar keer bloem en meel gekocht bij molen De Vriendschap in Weesp : http://www.weesperwieken.nl/
Dat is redelijk te doen uit Amsterdam (bovendien hebben we een volkstuin vlak bij).
Hoewel ik een beginner ben heb ik het idee dat het prima spullen zijn die je daar kan kopen.
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Melig »

Troela schreef:
Melig schreef:Ze verkopen allebei maar er staat "volkoren " op de zak.

Het meel van Ecoplaza vind ik prima.. Ik moet ens naar een andere Marqt gaan dan. Ik vond bij mijn Marqt namelijk hetzelfde als bij Ekoplaza. Bedant voor de tip :)
.???? Eko plaza verkoopt voornamelijk meel onder eigen merk en van Demeter, maar volkorenmeel is volkorenmeel en bloem is bloem dus verschillen zijn beperkt tot de producent. De types meel zullen niet veel verschillen.
Ik antwoorde niet alleen op jou maar ook op Levine ;)

Bakker Hartog verkoopt volkoren meel en tarwebloem in dezelfde zakken. Zakken waar beide "volkoren" op staat
Gebruikersavatar
Melig
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 mar 2017, 16:16

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Melig »

Jorte schreef:Ik heb nu een paar keer bloem en meel gekocht bij molen De Vriendschap in Weesp : http://www.weesperwieken.nl/
Dat is redelijk te doen uit Amsterdam (bovendien hebben we een volkstuin vlak bij).
Hoewel ik een beginner ben heb ik het idee dat het prima spullen zijn die je daar kan kopen.
Dank je wel Jorte. Dat is inderdaad niet ver. Wellicht dat ik dat eens even ga proberen!
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door allema »

In Weesp zit korenmolen de Vriendschap die ook meel e.d. verkoopt.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door henkverhaar »

allema schreef:In Weesp zit korenmolen de Vriendschap die ook meel e.d. verkoopt.
+1. Of eigenlijk +100. Als Weesp qua afstand/reistijd haalbaar is zou ik je van harte aanbevelen om daar naartoe te gaan. Ik kwam er al toen we nog in Ankeveen woonden, en nu vanuit Almere maak ik nog steeds regelmatig de trip om meel te halen. Wel koop ik mijn witte wieken (ongebleekt wit meel) in zakken van 25 kg tegelijk. Daar doe ik dan een maand of drie mee. Volkoren haal ik dan tussendoor, in zakken van 5 kg, meestal 2 tegelijk; ik bak een halfom wit/volkoren brood. Het witte meel wordt voor meer zaken gebruikt, zoals pizzadeeg, marokkaans brood (halfom wit en durummeel - semolina), broodjes, etc.

Ik haal er ook tarwekorrels (zelf malen voor verse pasta, wel 2 x zeven) en haverkorrels, om te pletten en zo verse havermoutpap te maken. En losse onderdelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bakkerwillem
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 16:07

Re: In Amsterdam meel/bloem kopen?

Bericht door Bakkerwillem »

Ik koop mijn meel ook bij de Vriendschap, de Zuidmolen of bij Hartog. De Stadsmark op de Rijnstraat heeft ook fijn assortiment (of de Landmark bij de Schellingwouderbrug).
Plaats reactie