Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lebhleb
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 18:28

Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Bericht door Lebhleb »

Hallo allemaal,

Mijn eerste topic eigenlijk op dit forum en wil graag deze info met jullie delen.

Op dit moment biedt, februari 2017, LIDL een leuk assortiment in Duitsland geproduceerd biologisch spelt en tarwemeel aan tegen scherpe prijzen.

Echter zijn de teksten op de verpakking niet erg Duits wat betreft de DIN vermeldingen die men hanteert.

Op de schappeninfo duidt men het aan met bloem, halfvolkoren en volkorenmeel voor zowel spelt als tarwe.

Voor het tarwemeel gebruikt men de termen in het Engels op de verpakking plain wheat, strongmeal wheat en wholemeal wheat. Voor zover ik het kan vertalen zou dat resp. moeten zijn, patentbloem type 405, bloem voor witbrood type 550 en volkorenmeel (1050?? of echt volkoren?). Er is niets te vinden over de malingsgraad.

Voor het speltmeel wordt slechts de Engelse tekst BIO Spelt Flour vermeld d.w.z. dat hier malingsgraad op de zijkant van de verpakking te vinden is. Op de verpakking waar geen malingsgraad op wordt vermeld moet het dus betekenen dat het volkorenmeel moet zijn, immers geen DIN vermelding is volkoren. Lastig zoeken dus. Op de verpakking heb ik trouwens zelf met balpen het type gezet voor het gemak.

[URL=http://s1200.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img]
[/url]
[URL=http://s1200.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img]
[/url]

Inmiddels heb ik LIDL al gecontacteerd met de vraag waarom ze niet gewoon als Duits bedrijf niet de Duitse standaard vermelden, het is juist zo gemakkelijk wat dit betreft. Sowieso duidelijker dan de molenaar hier ter plaatse die meel van Meneba verkoopt en eigenlijk niet kan zeggen of het nu half of volkoren meel is.
Na een dag kreeg ik netjes antwoord dat men dit bij de leverancier gaat aankaarten wat betreft de duidelijkheid op de verpakking.

Heb nog niets gebakken van wat ik gekocht heb maar zal het resultaat laten weten.

Groeten.
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Bericht door john-b-bak »

Bovenaan staan de aanduidingen!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Bericht door Levinebaktbrood »

Uhhh?

De Duitse typebenamingen staan toch bovenaan op de zak. Lijkt me toch duidelijk?

Type 1050 is gedeeltelijk uitgezeefd volkorenmeel, je bakt er lichtbruin brood mee.
Type 630 is uitgezeefd meel = bloem, je bakt er wit brood mee.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Lebhleb
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 feb 2017, 18:28

Re: Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Bericht door Lebhleb »

Hallo Levine,

Misschien was ik wat onduidelijk maar wat betreft de info op de zakken wordt alleen voor spelt dit aan de zijkant, wat verborgen dus, vermeldt.

Voor de tarwe worden slechts Engelse of wellicht Amerikaanse benamingen gebruikt en geen Duitse DIN malingsgraden.

Overigens heb ik de spelt 630 al gebruikt en is prima.
Gebruikersavatar
Hamit
Gaat de goede kant op
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 nov 2016, 13:18

Biologisch spelt en tarwemeel in de aanbieding bij LIDL

Bericht door Hamit »

Hoi Lebhleb,

Ik heb de 'strong wheat flour' ook en vindt het ook redelijk verwarrend. Zie ook hieronder.
AfbeeldingAfbeelding

Nu heb ik een recept elders op dit forum gelezen van Lekkermelig (variant op Vermont sourdough) waarin voor het deeg bloem benodigd is. Kan ik deze hiervoor gebruiken? Voor de duidelijkheid hierbij nog een foto ter vergelijking. Links volkoren tarwemeel (van molen De Vlijt) en rechts de inhoud van de zak van de Lidl.
Afbeelding

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie