Molen de Vriendschap in Weesp

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anvana

Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door Anvana »

Weet iemand wat meer over hun prijzen en de kwaliteit? Ik ga er vandaag heen en zou graag wat ervaringen horen over hun bloem en indien mogelijk alvast wat prijsinformatie hebben vooraf.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door allema »

Op de website staat een prijslijst.
Ik haal er regelmatig meel, ze zijn niet duur en het is prima kwaliteit.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door Anvana »

Echt? Ik kan het niet ontdekken! :roll:
Heb je misschien een directe link voor mij?

We zijn er al geweest overigens, was best druk ook nog, aardig personeel, de kwaliteit weet ik nog niks van, maar dat gaan we snel ontdekken, uiteraard weer meer meegenomen dan gepland, maar heb het idee dat dat wel goed komt :)
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door allema »

Ik zie nu pas dat er geen prijzen meer bij de producten op de lijst staan, maar bv. Witte Wieken tarwebloem 1 kg. 1,90 en voor het volkoren meel 1 kg. 1,70 dat betaal ik er voor.
Andere meelsoorten zijn iets duurder maar dat scheelt niet veel.

http://www.weesperwieken.nl/ww/index.ph ... uctenlijst
Op deze link kun je wel de producten zien die ze hebben, onderaan in de tekst kun je op productenlijst klikken.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
Anvana

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door Anvana »

Thanks! Ik ben er gisteren al geweest, dus de prijzen van het bloem en meel weet ik nu nog een beetje, maar altijd handig om eens te kunnen bekijken online.

Het valt mij op dat de bloem niet zo wit is en grover is dan bloem uit de supermarkt, nu heb ik al gelezen dat dit vaker zo is bij bloem van de molen en waarom dat zo is, maar heeft dit ook invloed op mijn brood? Of merk jij daar weinig van? Ik kan me zo voorstellen dat het door de zemelen (of hoe die fliebertjes ook heten) minder luchtig wordt? Het brood is ook lichtbruin in plaats van wit.
Gebruikersavatar
allema
Warme bakker
Berichten: 537
Lid geworden op: ma 26 aug 2013, 19:37

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door allema »

Ik bak nooit een puur wit brood, houden ze hier niet van, dus dat weet ik niet ik gebruik de bloem samen met volkorenmeel om er bruin brood van te bakken.
Ik denk dat je bloem van de molen ook niet moet vergelijken met bloem uit de winkel, daar zitten heel veel toevoegingen in en is vaak gebleekt.
Huishoud-oven, Broodbakmachine Panasonic SD-R 2530 KXE
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Molen de Vriendschap in Weesp

Bericht door henkverhaar »

Anvana schreef:Het valt mij op dat de bloem niet zo wit is en grover is dan bloem uit de supermarkt, nu heb ik al gelezen dat dit vaker zo is bij bloem van de molen en waarom dat zo is, maar heeft dit ook invloed op mijn brood? Of merk jij daar weinig van? Ik kan me zo voorstellen dat het door de zemelen (of hoe die fliebertjes ook heten) minder luchtig wordt? Het brood is ook lichtbruin in plaats van wit.
Het meel is niet (chemisch) gebleekt (wel aan de lucht geoxideerd), en relatief grof (voor witmeel dan) gezeefd (gebuild) - daardoor blijft het wat 'gelig' (kleur van de kiem). Supermarktbloem is altijd chemisch geoxideerd - dat is veel 'agressiever' dan luchtoxidatie. Vergelijk het met haar dat in de zomer gebleekt is door blootstelling aan de zon (veel aan het strand liggen) vs. haar dat met peroxide gebleekt is...
Plaats reactie