Verschil Frans en België/Nederland bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Alexander »

Wat is het verschil tussen tarwe bloemT55 België/Nederland en met het zelfde type bloem uit zuid Frankrijk die ik net mee heb is dat beter van kwaliteit dan hier? Iemand ervaring
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door lekkermelig »

T55 is een franse aanduiding, dus wat je hier in NL komt met die naam zal niet zoveel anders zijn dan wat je in Frankrijk koopt. Ik neem tenminste aan dat het spul in NL uit Frankrijk komt vanwege die aanduiding.
Ik denk dat je er weinig zinnigs over kan zeggen. Ik koop zelf meestal biobloem, en de kwaliteit daarvan is in NL zelfs al enorm verschillend. Heb ik ooit wel een blogje over geschreven en weekend bakery ook
http://www.lekkermelig.nl/2012/11/05/meelwetenschap/
http://www.weekendbakery.com/posts/a-fl ... ent-mills/

Je kan je voorstellen dat het in Frankrijk niet veel anders is. Ik heb ook in Duitsland wel eens verschillende meelsoorten vergeleken, kwaliteit schijnt ook daar behoorlijk te varieren.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Alexander »

Dank U voor dit mooie antwoord

Groetjes Alexander
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Flourpower »

De 'T' aanduidingen van onze Franse vrienden is (voornamelijk) in relatie tot de fijnheid van de bloem.
België gebruikt het asgehalte en de eiwitwaarde (als het er op staat tenminste ) .

Wij produceren bijvoorbeeld ook een T65 en een T80 en onze molen staat toch écht niet in Frankrijk. ;-)

T55 zou ruwweg een goede patentbloem moeten zijn..
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Alexander
Jongste bediende
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 20:15

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Alexander »

Zeer leerrijk antwoord!
Groetjes Alexander
Laatst gewijzigd door Ballie op di 12 apr 2016, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
Keesk
Opboller
Berichten: 178
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Keesk »

Flourpower schreef: ma 11 apr 2016, 18:26 De 'T' aanduidingen van onze Franse vrienden is (voornamelijk) in relatie tot de fijnheid van de bloem.
Mogen we hier uit opmaken dat de ene Franse T65 de andere Franse T65 niet is?????

Heb deze zomer bij de Franse Super-U een pak bloem T65 meegenomen en dat bevalt dusdanig goed dat ik er meer van wil (hebbe hebbe hebbe....). Nu gaat er een kennis van mij de grens over maar daar is geen Super-U en als ik dan tegen de persoon zou zeggen "als het maar T65 is, dan is het ok", dan zou ik de plank dus mis slaan?
Alle begin is moeilijk :D

Kneder: Maxima MPM-7
Oven: Ikea Kulinarisk - stoom
Gebruikersavatar
Bioloogje
Warme bakker
Berichten: 659
Lid geworden op: ma 19 sep 2016, 12:25

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Bioloogje »

Volgens mij zit je dan - kwaliteitsverschillen tussen diverse merken daargelaten - gewoon goed. 😁
Groetjes, Annelies
Gebruikersavatar
Keesk
Opboller
Berichten: 178
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Keesk »

Mooi, dan hoef ik zelf niet naar Frankrijk :G
Alle begin is moeilijk :D

Kneder: Maxima MPM-7
Oven: Ikea Kulinarisk - stoom
Gebruikersavatar
Merlijn
Warme bakker
Berichten: 522
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 10:11

Re: Verschil Frans en België/Nederland bloem

Bericht door Merlijn »

Keesk schreef: ma 19 nov 2018, 12:54
Flourpower schreef: ma 11 apr 2016, 18:26 De 'T' aanduidingen van onze Franse vrienden is (voornamelijk) in relatie tot de fijnheid van de bloem.
Mogen we hier uit opmaken dat de ene Franse T65 de andere Franse T65 niet is?????

Heb deze zomer bij de Franse Super-U een pak bloem T65 meegenomen en dat bevalt dusdanig goed dat ik er meer van wil (hebbe hebbe hebbe....). Nu gaat er een kennis van mij de grens over maar daar is geen Super-U en als ik dan tegen de persoon zou zeggen "als het maar T65 is, dan is het ok", dan zou ik de plank dus mis slaan?
Hi, vergeet vooral niet dat meel het eindproduct van een levende plant is, streek variaties in weer, water aanwezigheid, mineralen in de bodem en dergelijke zorgen voor variaties in de kwaliteit, hardheid en smaak. Als al opgemerkt staat de T65 voor de gradate waar het op gemalen is, welke tarwe waarvandaan gebruikt is varieert per maker en seizoen.
Ik koop T65 bij de Zuidmolen, en mijn resultaten (nu ik weer bak) zijn prima en smakelijk :-)
Ik schrok overigens wel van de prijzen die zijn sinds ik enige jaren geleden inkocht behoorlijk gestegen!
Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon.
Benet
Plaats reactie