Ingrediënten van zuurdesem speltbrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maria
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 12:14

Ingrediënten van zuurdesem speltbrood

Bericht door maria »

Ik ben hier nieuw op het forum en heb nog nooit zelf brood gebakken .
Wegens gezondheidsproblemen ( darmkanker ) volgt mijn man een fodmap dieet waardoor alle tarwe verboden is . Best verteerbaar is spelt zuurdesembrood . Dat wil ik nu zelf maken .
De zuurdesemstarter is geslaagd . Ik wil werken met een voordeeg of poolish .
Nergens echter op internet vind ik de juiste hoeveelheden van voordeeg en hoofddeeg . Telkens zijn er nog andere ingrediënten zoals BV's gist in . Wie kan mij hiermee helpen ? Nu ben ik maar aan het knoeien met hoeveelheden en dat kwam niet goed .
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Ingrediënten van desem speltbrood

Bericht door papagena »

Je kunt gewoon de handleiding van Levine volgen om desem te maken. Ik zou roggemeel gebruiken. Voor een speltbrood kun je ook prima de recepten van Levine gebruiken. Maar zet eerst maar een desem aan. http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... desem.html
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Ingrediënten van desem speltbrood

Bericht door Ballie »

Ehm, volgens mij was het desem al gelukt maar zit ze met de vraag hoeveel desem ze nodig heeft t.o.v. de hoeveelheid meel.

Het antwoord hierop is: Dat mag je helemaal zelf bepalen. Hoe meer desem, hoe korter de rijstijd, maar ook: hoe minder smaakontwikkeling. Hoe minder desem, hoe langer de rijstijd, maar ook: hoe meer smaakontwikkeling.

Uiteindelijk zul je een verhouding ontdekken die voor jou het beste werkt.

Ik zou echter wel beginnen met een paar bestaande, goede recepten, en daarvoor ben je op het blog en in het boek van Levine op het juiste adres.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie