Manitobabloem (biologisch)

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Manitobabloem (biologisch)

Bericht door Anna »

Wie heeft er ervaring met de biologische manitobloem van de zuidmolen? Het eiwitpercentage staat niet op de verpakking, maar het zou vrij hoog moeten zijn. Bij de ingrediënten staat alleen biologische tarwebloem. Op de website staat/stond ook niet meer informatie en op dit moment is de biologische manitoba ook uit de webshop verdwenen.

Ik heb er twee recepten van Levine mee gemaakt: in december een flinke stapel stollen met half bio manitoba half biologische tarwebloem, en afgelopen maandag de volkorenbroden met sesam, 1000g volkorenmeel (bio) en 400g manitoba. Wat me na het volkorenbrood opviel was dat het best droog brood was. Zoals spelt alleen dan nog iets droger.. En toen bedacht ik dat die stollen ook al aan de droge kant waren. Ik heb dit bij dezelfde recepten met biologische tarwebloem en/of amerikaanse patent nooit gehad, zou het door de manitobabloem kunnen komen?
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Manitobabloem (biologisch)

Bericht door lekkermelig »

Ik geloof wel dat ik in het verleden met bio Manitoba gewerkt heb, maar vooral omdat de gewone Manitoba op was. Het is namelijk schandelijk duur ... Ik kan met niet zo goed herinneren dat er veel verschil tussen zat, maar ook de gewone Manitoba geeft echt wel verschillende smaak dan gewone biobloem bijvoorbeeld. Het is gewoon keiharde tarwe, met zelfs voor het eiwit gehalte nog extreem veel gluten. Als het niet bevalt zou ik gewoon wat anders gebruiken, of gewoon flink mengen met ander meel

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie