halfvolle melk vs melkpoeder

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamal - Kenwood BM450

halfvolle melk vs melkpoeder

Bericht door Jamal - Kenwood BM450 »

Hi all,

Wat een informatieve forum! IK ben heel erg nieuwsgierig naar jullie recepten en ervaringen.

Ik heb sinds eind december een bbm van Kenwood aangeschaft, ik heb vandaag de moeite genomen om alle benodigdheden aan te schaffen. Maar tot mijn grote ergernis ben ik mijn pakje met melkpoeder (ELK) ergens kwijt geraakt :( Ik wil zo graag morgen wakker worden met vers brood. Ik heb in de koelkast halfvolle melk staan. Als ik nu 1 el melkpoeder wil vervangen met halfvolle melk, hoeveel melk moet ik doen in mijn bbm doen? Volledigheidshalve, mijn bbm heeft een timer en ik ben van plan om rond 0:00 te slapen en rond 9:30 wakker te worden met vers brood. Zie beneden het recept wat ik moet volgen.

water 310 ml
volkoren broodmeel 500 g
magere melkpoeder 1 el
zout 1½ tl
suiker 1 el
boter 25 g
gedroogde gist 1 tl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: halfvolle melk vs melkpoeder

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste Jamal, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze vragen gaan stellen of berichten gaan plaatsen. Wil je dat ook nog even doen?

Je kunt de melkpoeder weglaten. Zeker als je de timer gebruikt is het niet handig om verse melk te gebruiken. Voor de smaak is het overigens lekkerder om volle melkpoeder te gebruiken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jamal - Kenwood BM450

Re: halfvolle melk vs melkpoeder

Bericht door Jamal - Kenwood BM450 »

Hallo Levine,

Excuses, het is me ontgaan dat ik me moest voorstellen, ik heb dat zojuist gedaan.

Hartelijk bedankt voor de tip. Ik heb alsnog halfvolle melk gebruikt en het uiteindelijk resultaat was niet mis, mijn vrouw en ik hebben heerlijk genoten van het brood. Alleen het brood zag er van de onderkant best goed uit maar van de bovenkant zag eruit als een omgekeerde paddenstoel zonder steel. Waarschijnlijk heb ik te veel gist gebruikt?

Gelukkig ben ik gisteren erachter gekomen dat we hier in de buurt een molen hebben, ik zal daar binnenkort gist, volle melkpoeder en volkorenmeel halen.

Is het mogelijk om foto's up te loaden?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: halfvolle melk vs melkpoeder

Bericht door miesje1959 »

Waarschijnlijk heb je teveel water gebruikt. Per BBM kan dat nogal verschillen. Probeer eens 290 of 300 gram water te gebruiken
Als ik een broodje bak in de BBM, wat eigenlijk zelden gebeurt, gebruik ik slecht 4 gram gist per 500 gram meel

Ingrediënten
    kan je beter afwegen, voor kleine hoeveelheden kan je een weeglepelgebruiken
    Astrid

    Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
    Gebruikersavatar
    Ballie
    Meesterbakker
    Berichten: 2837
    Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
    Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
    Contacteer:

    Re: halfvolle melk vs melkpoeder

    Bericht door Ballie »

    Volle melkpoeder kun je ook halen bij de Jumbo Supermarkten. Het is daar verkrijgbaar onder de naam: TwoCows en staat in het schap bij de houdbare melk...

    Je kunt ook kiezen voor melkpoeder van het merk Nestlé, dat wordt verkocht onder de naam NIDO. Dit is voornamelijk te koop bij de oosterse Toko's.
    Afbeelding Afbeelding
    Het leven is goed, in het Brabantse land...
    Gebruikersavatar
    Jamal - Kenwood BM450

    Re: halfvolle melk vs melkpoeder

    Bericht door Jamal - Kenwood BM450 »

    Hartelijk bedankt voor de tips. Heel toevallig heb ik vandaag bij de jumbo een blik TwoCows gekocht. Ik heb zojuist weer de onderstaande ingredienten in mijn bbm gedaan, ben reuze benieuwd wat het eindresultaat gaat worden.

    Wellicht denk ik te veel na maar ik heb nu thuis ook verse gist. Als ik gedroogde gist wil vervangen met verse gist is de verhouding dan gewoon 1 op 1, dus 1 tl gedroogde gist is gelijk aan 1 tl verse gist? Ik wil in mijn leven zoveel mogelijk geraffineerde suikers vermijden, kan ik ook bijvoorbeeld palmsuiker of kokosbloesemsuiker gebruiken?

    Tot slot, ik wil graag mijn foto's met jullie delen. Hoe kan ik ze uploaden?


    water 310 ml
    volkoren broodmeel 500 g
    magere melkpoeder 1 el
    zout 1½ tl
    suiker 1 el
    boter 25 g
    gedroogde gist 1 tl
    Gebruikersavatar
    Levinebaktbrood
    Moderator
    Berichten: 5620
    Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
    Locatie: Voorburg
    Contacteer:

    Re: halfvolle melk vs melkpoeder

    Bericht door Levinebaktbrood »

    Verhouding droge gist : verse gist is 1 : 2,5 of 1 : 3.

    Gooi de theelepels en eetlepels in de la en ga alle ingrediënten afwegen, is veel nauwkeuriger.

    Ook het vocht afwegen want maatbekers kloppen niet. Als je in een bbm bakt moet je nog nauwkeuriger zijn omdat je bent overgeleverd aan vaste programma's van de bbm. Te veel water en het brood zakt in of je krijgt een kraterlandschap bovenop in plaats van een mooi bolletje. Te weinig water en het brood scheurt aan de bovenkant. Voor water is dat makkelijk 1 ml = 1 gram.

    Suiker kun je weglaten. Tenzij het een zoet brood is natuurlijk.

    Palmsuiker en kokosbloesemsuiker is net zo slecht voor ons lichaam als geraffineerde suiker. Ik ben geen antisuikerfanaat hoor, gebruik ook palmsuiker/kokosbloesemsuiker omdat ik het lekker vind.

    Over foto's uploaden is al vaker geschreven, even op zoeken met de zoekfunctie.

    Algemene verhouding voor brood in de bbm:
    100% bloem/meel
    0,8 - 1% droge gist
    1,5 - 2% zout
    57 - 63% vocht (afhankelijk van bbm en bloem-/meelsoort)
    3 - 5% vetstof (boter/olie)
    Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
    Ovens: Bosch HBG8755S1
    Blog:Uit de keuken van Levine
    Auteur van 5 boeken over brood bakken
    Plaats reactie