Vervangen van amandelspijs

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tineke
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 23:56

Vervangen van amandelspijs

Bericht door tineke »

Hallo allemaal,

Graag zou ik binnenkort weer wat willen gaan bakken. Door allergieen kan ik helaas geen amandel en hazelnoten verdragen. Daardoor wil ik graag zelf spijs gaan maken. Nu heb ik geen idee waarvan... Hebben jullie ideeen van wat lekker zou zijn voor bijvoorbeeld gevuld speculaas of kerststol?
Macadamia's? Paranoten? Cashewnoten?
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door luuk55 »

Tineke,
Ik had de kreet wittebonenspijs weleens gehoord, en ben dus opzoek gegaan en het volgende gevonden.
http://www.bruinebonenbende.nl/spijs-en-sloe/ dan krijg je het zogenaamde banket(bakkers)spijs.
Als je iets naar beneden scrollt vind je het recept, maar mischien dat Bakplaat (Cor) ook nog iets weet.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door bakplaat »

Hallo Tineke/Luuk
Banket(bakkers)spijs is eigenlijk geen juiste benaming ;B (Banket)bakkers gebruiken juist heel graag Amandelspijs, maar mag/moet het (iets) goedkoper zijn, dan komt er de imitatie spijs in beeld....Ook wel Banketspijs genoemd.

Deze kan idd. van witte bonen gemaakt worden, maar dan zou ik liever iets anders te werk gaan dan het recept aangeeft.
De bonen wel enkele uren tot een nacht laten wellen in warm water, maar beslist NIET gaar koken.
Gebruik om de spijs niet al te zoet te maken, liever evenveel suiker als bonen.
Werk de spijs verder af zoals voor Amadnelspijs en maal de bonen niet te fijn in een blender of amandelmolentje ook een elektrisch koffiemolentje is zeer geschikt hiervoor. Voeg dan de (Kristal)suiker toe en geleidelijk wat ei en voor de smaak wat Citroenrasp. Voeg ook niet teveel ei ineens toe anders heb je kans dat je de spijs te slap maakt.
Ook wordt er in deze spijssoort soms wel wat Abrikozenpitten gebruikt die even apart van de bonen worden gemalen en later toevoegen. Maak de spijs bij voorkeur enkele dagen tot een week voor gebruik en bewaar in een plastic zakje in de koelkast.
Deze spijs is zowel te gebruiken voor Gevuld Speculaas, Letters en KerstStollen
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
tineke
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 23:56

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door tineke »

Het is juist absoluut niet mijn bedoeling om de heerlijke amandelspijs te vervangen door banketbakkersspijs!

Naar mijn idee niet een gelijkwaardige vervanger. Ik zat eerder te denken aan een notensoort waar ik wel tegen kan. Heeft iemand ervaring met spijs van bijvoorbeeld walnoten of pecannoten? Of zouden paranoten of macadamia's of cashewnoten een waardige vervanger kunnen zijn?

Heeft iemand ervaring?

ps. ei gebruik ik ook niet, maar daarvoor het ik (denk ik) een waardige vervanger in aqua faba, het nat van gekookte kikkererwten... Google dit maar eens, je kunt er zelfs merengue van maken! :2th:
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door luuk55 »

Hoi tineke,
ik heb je vraag dan verkeerd begrepen, dacht dat je een vervanger wilde.
Het enige wat ik gevonden heb is deze heerlijke-recepten.blogspot.com/2012/11/.html maar hier gebruiken ze wel amandelessence in, misschien kan je dit weg laten.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door bakplaat »

tineke schreef: Heeft iemand ervaring met spijs van bijvoorbeeld walnoten of pecannoten? Of zouden paranoten of macadamia's of cashewnoten een waardige vervanger kunnen zijn?
Heeft iemand ervaring?
Tineke...

Walnoten en Pecannoten zullen ook wel geschikt zijn voor Spijs, maar doordat deze noten moeilijk te ontvliezen zij, krijgt de spijs geen mooi uiterlijk.
Zelf heb ik geen ervaring om hiervan spijs te maken ook niet met Macadamianoten, Paranoten en, Cashewnoten, maar denk ook aan Pinda's en Abrikozenpitten.

Deze noten dienen ontdaan te worden van de vliezen, door ze net als Amandelen even in kokend water te houden en dan zijn de vliezen makkelijk te verwijderen .
Van Macadamia's is me bekend, dat deze zeer moeilijk te kraken zijn.

Je zou het zelf eens kunnen uit proberen om van een (kleine) hoeveelheid van een of meerdere van deze notensoorten een spijs te maken. Gebruik dan evenveel (kristal)Suiker als noten.

Ben benieuwd naar je resultaten als je het experiment aangaat...Succes en laat je nog eens van je horen :?:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
tineke
Chef stoffer en blik
Berichten: 19
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 23:56

Re: Vervangen van amandelspijs

Bericht door tineke »

natuurlijk laat ik iets van me horen!

Ik ga beginnen met het experiment (ongebrande) cashewnoot! Ik ben benieuwd!
Plaats reactie