Vetstof

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Vetstof

Bericht door Bakker Jo »

Als vetstof gebruik ik tot nu toe vnl roomboter. Nu heb ik van een kennis een beetje vetstof gekregen dat in professionele bakkerijen gebruikt wordt. Volgens hem blijft het brood dan veel langer vers. Het ziet eruit als boter.
Voordat ik dit ga gebruiken heeft iemand hier ervaringen mee? Wat ik mij m.n. afvraag is wat voor toevoegingen, E nrs ed hieraan toegevoegd zijn? Stoffen die je normaal liever niet in je brood wil hebben.

mvg

Jo
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vetstof

Bericht door bakplaat »

Hier kan ik niet zoveel mee Jo...Het enige waaraan ik denk is dat wat je gekregen hebt een broodcrème is.

Broodcrèmes worden vervaardigd en verkocht door diverse fabrikanten in verschillende soorten en samenstellingen,
bijvoorbeeld voor Wit/Bruin Groot/Kleinbrood Hard/Zachtbrood Vruchtenbroodcrème.
Hoofdbestanddeel is uiteraard vet (plantaardig of dierlijk),daarnaast worden er allerlei andere ingrediënten in verwerkt zoals water, suiker en/of honing (blanke)stroop eiprodukt,zoals lecithine uit eidooiers ook wordt er soms een kleurstof toegevoegd zoals in bijv. Vruchtenbroodcrème.

In plaats van broodverbeteraars in crèmevorm worden er ook broodverbeteraars in poedervorm aangeboden.

Enige tijd werd door het TV programma Keuringsdienst van Waarde gesuggereerd dat er door bakkers MENSENHAAR in brood verwerkt zou worden.
Waarop het Nederlands Bakkerij Centrum spoedig een WEERWOORD schreef.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Vetstof

Bericht door Bakker Jo »

Hallo Cor,

Ik heb een foto kunnen krijgen van de vetstof. Zoals je ziet zitten er een verschillende toevoegingen in (E-nrs e.d.) en daar ben ik niet zo weg van. Ik weet niet of naast deze vetstof nog meer toegevoegd wordt in de professionele bakkerij.

Ik ben ooit zelf brood gaan bakken omdat je dat weet wat er allemaal in zit. Ik heb zo het idee dat als ik dit toevoeg dat het brood dan gelijk is aan dat wat je bij de super of bakker koopt. Het brood blijft wel langer vers en heeft een zachtere kruim.

Wat is jouw mening/advies?

groetjes

Jo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Vetstof

Bericht door bakplaat »

Zoals ik al dacht Jo, blijkt dit een van vele broodcrème's te zijn, die in de professionele bakkerijen dagelijks geburikt worden.
Vroeger tot aan eind de jaren 50 uit de vorige eeuw, toen er nog niet zo'n levendige handel (er bestaan diverse merken/soorten) in dergelijke producten was, werd er voornamelijk wat suiker en dierlijk vet,met name gesmolten varkensvet/reuzel als broodverbetermiddel gebruikt wat na het smelten weer in gestolde vorm aan het deeg werd toegevoegd.Dit was vooral een goedkoop,maar ook wel bewerkelijk produkt.Wat later kwam er de margarine, aanvankelijk ook bereid uit dierlijk en weer later uit plantaardige vetten, waar de bakkers ook massaal dankbaar gebruik van maakten (werk en tijdsbesparing)
Voor luxe Brooddegen werd en wordt nog veelvuldig gebruik gemaakt van Roomboter, wat dan ook nadrukkelijk bij het brood of op de verpakking vermeld werd/wordt.
Ook kenden we destijds nog geen z.g. E-Nummers, die door veel mensen (vaak ten onrechte) in een kwaad daglicht gesteld worden.
Zelf gebruik ik geen Broodcrèmes,niet omdat ik principieel tegen E-nummers ben, maar omdat de aan te schaffen hoeveelheid ineens teveel is en bij langdurig bewaren de kwaliteit ervan achteruit gaat. Ik houd het voornamelijk ook maar op een klont Roomboter en evt. soms wat suiker in mijn Brood/jesdegen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Vetstof

Bericht door Jean »

Broodcrèmes zijn tegenwoordig in kleinere hoeveelheden te koop.
Gebruikersavatar
Bakker Jo
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 31 okt 2014, 21:05

Re: Vetstof

Bericht door Bakker Jo »

Jean, waar zijn die dan te koop en in welke hoeveelheden?
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Vetstof

Bericht door Jean »

In de winkels van AVEVE, molenwinkels en via webwinkels te verkrijgen in verpakkingen van 500g en meer.
Je kan ook jouw bakker inschakelen.
Plaats reactie