Droge of verse gist?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skelle

Droge of verse gist?

Bericht door Skelle »

Wat gebruiken jullie voornamelijk? En vooral waarom!

Ikzelf bak met verse gist. Het zou de beste resultaat moeten geven al kan ik daar niet over meespreken. Ik heb mij al een pakje droge gist aangekocht om het verschil eens te experimenteren.
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Sakura »

Ik ben hier eigenlijk ook benieuwd naar!

Ikzelf bak met droge gist omdat dit langer houdbaar is, zo hoef je niet onmiddellijk naar de winkel als je iets wilt bakken ;)
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Droge of verse gist?

Bericht door 24zeven »

Verse gist bewaren wij in de vriezer en droge gist in de koelkast. kwa houdbaarheid gaat dat prima.
Sinds dat we een BBM hebben gebruik we de verse gist nauwelijks meer....

Of het echt een verschillend barkresultaat geeft weet ik niet.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door lekkermelig »

Ik bak veel met desem, dus voor die paar gistbroodjes neem ik uit gemakzucht meestal gedroogde gist. Dat blijft tenminste lang goed.
Ik had me wel voorgenomen om het toch eens naast elkaar te gaan proberen, gewoon om te kijken of je veel verschil zou zien. Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat niet, alhoewel sommige bakkers daar heel anders over denken.
Vooral in Duitsland en Oostenrijk zie je dat mensen nog heel erg aan verse gist hechten, maar dat is ook niet zo gek, het is daar veel beter verkrijgbaar. Maar ook in Nederland heeft de gemiddelde turkse/marokkaanse supermarkt wel van die mooie kleine blokjes in de koeling liggen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik bijna altijd droge gist. Makkelijk in gebruik, lang te bewaren. Ik bewaar het in een goed afgesloten bakje in de koelkast. In de vriezer bewaren kan trouwens ook, het blijven korreltjes. Verse gist invriezen gaat ook prima, maar het wordt vloeibaar bij het ontdooien, vind ik zelf niet prettig werken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jean
Opboller
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:52
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Jean »

Ik gebruik al jaren droge gist. Ik bewaar het nooit in de frigo, maar gewoon in de kast in een afgesloten pot.
Gebruikersavatar
Skelle

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Skelle »

Verse gist invriezen! In verse gist zitten levende organismen, wanneer je dat gaat invriezen gaat die dood. Het zal niet meer functioneren als gist.

Je kunt het wel goed afgesloten ongeveer twee maanden in de koelkast bewaren. Wel is het zo, hoe langer je het bewaart hoe minder de rijskracht wordt.

Hoelang kan je droge gist bewaren?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Ballie »

Ook ik gebruik droge gist.

Ook mijn drijfveer om droge gist te gebruiken is de houdbaarheid. Droge gist is overigens exact hetzelfde als verse gist, maar dan in gedroogde vorm en dus ook geconcentreerd. Van verse gist heb je doorgaans 3 maal zoveel nodig als van droge gist.

Maar ik bewaar het gewoon in een goed afgesloten pot in een keukenkastje. Gaat prima. Ik kocht de gist altijd in pondspakken, maar heb nu gekozen voor een grootverpakking van 12 x 125 gram. Dit heb ik met opzet zo gedaan omdat dan de meeste gist vacuüm verpakt blijft en de aangebroken gist eigenlijk niet echt de kans krijgt om oud te worden.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door bakplaat »

Heb hier ook droge gist op voorraad,maar mijn voorkeur gaat toch meer uit naar verse.Even gemakkelijk in gebruik en ik vind persoonlijk de werking toch net iets beter dan gedroogde gist.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Sakura »

lekkermelig schreef: Maar ook in Nederland heeft de gemiddelde turkse/marokkaanse supermarkt wel van die mooie kleine blokjes in de koeling liggen.

Wil
Ook in België trouwens ;-)
Ook mijn droge gist haal ik van daar.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door lekkermelig »

Ik was België niet vergeten hoor, maar ik ben er nog nooit in een supermarkt geweest :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

Skelle schreef:Verse gist invriezen! In verse gist zitten levende organismen, wanneer je dat gaat invriezen gaat die dood. Het zal niet meer functioneren als gist.

Je kunt het wel goed afgesloten ongeveer twee maanden in de koelkast bewaren. Wel is het zo, hoe langer je het bewaart hoe minder de rijskracht wordt.

Hoelang kan je droge gist bewaren?
Verse gist kun je wel invriezen hoor, het heeft na het ontdooien nog steeds rijskracht.

Droge gist kun je enkele maanden in een afgesloten pot goed houden voordat de werking gaat teruglopen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Sakura »

gist is eigenlijk wel makkelijk te krijgen in de supermarkt in belgië (in NL nog nooit opgelet op het gist) maar ik zag onlangs toen ik gist ging kopen bij de turske/marokaanse buurtwinkel ook droge gist staan.

Wat is eigenlijk het verschil tussen instant gist en droge gist? Ik zat toen heel erg te twijfelen... leken mij allebei korrels te zijn.
Heb instant genomen toen en mijn broodjes zijn toch er al goed mee gelukt door de grammen te nemen van "droge gist".

Wel handig dat je verse gist ook kunt invriezen, want dat zijn pakjes van 42gram en je hebt niet altijd alles nodig. Daarmee dat ik ook droge gist gebruik omdat dit langer bewaard.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door lekkermelig »

Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Sakura
Gaat de goede kant op
Berichten: 97
Lid geworden op: di 14 apr 2015, 15:37

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Sakura »

Dat is duidelijk! Bedankt! :2th:

weeral iets bijgeleerd zie, een mens leert hier veel bij op dit forum :D
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Droge of verse gist?

Bericht door TigerManZ »

Droge gist, makkelijk en lang houdbaar...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Bakmiep »

Ik gebruik steeds vaker verse gist i.p.v. instant gist en het is helemaal niet nodig, zoals in de link staat, om de gist eerst op te lossen in water of melk. Ik doe het volgens de methode uit het boek Deeg van Richard Bertine, namelijk de verse gist met je vingers verkruimelen door de bloem. Dat werkt uitstekend. Volgens hem kan dit ook met gedroogde gist, maar dat heb ik nog niet getest. (Instant gist is weer anders dan gedroogde gist en instant gist hoeft zo wie zo niet opgelost te worden.)
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door bakplaat »

Bakmiep schreef:...namelijk de verse gist met je vingers verkruimelen door de bloem. Dat werkt uitstekend. Volgens hem kan dit ook met gedroogde gist, maar dat heb ik nog niet getest.
Instant gist is weer anders dan gedroogde gist.
en instant gist hoeft zo wie zo niet opgelost te worden.)
Verse gist kun je oplossen,maar idd. ook verkruimelen door de bloem/meel.En bij gedroogde of instant gist valt er niks te verkruimelen...die zit al reeds verkruimeld in de verpakking. :G

Hoe kom je erbij dat er verschil is tussen InstantGist en gedroogde gist? Wat zou er anders aan kunnen/moeten zijn?
Lees hier nog veel meer over gist,op de website van Bruggeman Gist
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Bakmiep »

Het is een beetje verwarrend zoals ik het omschreef, maar naast de instantgist van Bruggeman (wat inderdaad ook droge gist is) heb je nog een ander soort gedroogde gist. Op die verpakkingen staat over het algemeen alleen gedroogde gist en niet net als Bruggeman instant droge gist. Instant gist van Bruggeman kan zo door de meel. Het andere soort gedroogde gist moet eerst opgelost worden in lauw water of melk. Die samenstelling is net iets anders als de Bruggeman instantgist. Dat bedoelde ik in mijn bericht. Daarvoor spreek ik over de gist van Bruggeman als instantgist en gedroogde gist is voor mij een ander soort gist. Ik had het er beter gelijk als uitleg bij kunnen zetten.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door bakplaat »

Bakmiep schreef:Het is een beetje verwarrend zoals ik het omschreef, maar naast de instantgist van Bruggeman (wat inderdaad ook droge gist is) heb je nog een ander soort gedroogde gist. Op die verpakkingen staat over het algemeen alleen gedroogde gist en niet net als Bruggeman instant droge gist. Instant gist van Bruggeman kan zo door de meel.
Het andere soort gedroogde gist moet eerst opgelost worden in lauw water of melk.Die samenstelling is net iets anders als de Bruggeman instantgist.
Dat bedoelde ik in mijn bericht. Daarvoor spreek ik over de gist van Bruggeman als instantgist en gedroogde gist is voor mij een ander soort gist. Ik had het er beter gelijk als uitleg bij kunnen zetten.
Heb je, of is er misschien een voorbeeld...naam/merk...van die andere soort gedroogde gist,die eerst opgelost moet worden?
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Ballie »

Die andere gedroogde gist kun je volgens mij ook gewoon meteen door het meel doen. Wanneer de gist in aanraking komt met water zal deze toch wel activeren, of dit nu in het deeg gebeurt of in een kommetje.

Als je de gist maar nooit direct met zout of met heet water (40 graden of meer) in aanraking laat komen. Dat is altijd dodelijk voor de gistcellen. Gistcellen voelen zich het lekkerste in een vochtige omgeving, bij een temperatuur tussen de 27 en 30 graden (en met voldoende voedsel natuurlijk, in een deeg bijvoorbeeld ;))
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Droge of verse gist?

Bericht door willemsingapore »

Om het allemaal nog meer verwarrend te maken zouden er 3 soorten (of misschien nog wel meer ;K ) droge gisten zijn. Misschien dat in Nederland er maar een soort is ....
http://www.thekitchn.com/whats-the-diff ... nt-a-54252
In bovenstaande link geeft men dus aan dat er 4 soorten zijn waarvan er een de verse is. Er zijn dus 3 droge gisten....
1) gewone droge gist. Dit zou een grovere versie zijn die men dus moet oplossen.
2) broodbak machine gist. Een fijnere versie die men niet hoeft op te lossen en dus direct in broodbak machines gebruikt kan worden.
3) snel rijzende gist. Dit zou droge gist zijn met toevoegingen die dus nog sneller werkt. Men beweerd zelfs dat het deeg maar 1 keer hoeft te rijzen ;B .

Ik zelf gebruik gewone droge gist wat geimporteerd wordt uit Belgie. Verse gist is hier bijna niet te vinden.

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door lekkermelig »

Laten we het in ieder geval voor de Nederlandse situatie niet moeilijker maken dan het is.
Je hebt verse gist en instant droge gist van Bruggeman en Fermipan/Mauripan. De kleine zakjes uit de supermarkten van andere merken zijn meestal het zelfde spul, en het gedroogde spul wat hier meestal verkrijgbaar is kan rechtstreeks door het meel. Dat is ook het handigst, dus ik snap ook wel dat andere soort(en) hier nauwelijks verkocht worden.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Ballie »

willemsingapore schreef:3) snel rijzende gist. Dit zou droge gist zijn met toevoegingen die dus nog sneller werkt. Men beweerd zelfs dat het deeg maar 1 keer hoeft te rijzen ;B
Die derde die jij bedoeld, is de [url=https://www.de-zuidmolen.nl/Bruggeman-SD-instant-gist_5_4808.html][b][color=#0000FF]Instant SD gist[/color][/b][/url], waarbij SD staat voor [b]S[/b]ugar [b]D[/b]ough. Ofwel degen waar veel suiker aan is toegevoegd.

Daar kun je echter ook de "gewone" instant gist voor gebruiken. Dan gebruik je indien nodig gewoon wat meer...

Afbeelding
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
willemsingapore
Deegkneder
Berichten: 159
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 05:53

Re: Droge of verse gist?

Bericht door willemsingapore »

Bally, ik denk dat "Instant SD gist" weer wat anders is. Als je op de website van de Zuidmolen kijkt zie je dat het verschil tussen de blauwe en bruine gist van Bruggeman eigenlijk alleen de toevoeging van E300 (vitamine C) aan de bruine versie is. Dus mensen die vitamin C willen toevoegen aan hun deeg in het vervolg maar de bruine versie kopen :crazy:

Fleischmann, de amerikaanse fabrikant maakt echt een potje van. Als je bij hun op de site kijkt zie je dus dat er eigenlijk maar 2 versies zijn. http://breadworld.com/education/Yeast-Basics Ze geven er echter verschillende namen aan. :?

De moraal van het verhaal. Er zijn 2 soorten gist, droog en vers. De droge versie kun je onder verschillende namen verkrijgen maar het is en blijft gist die gedroogd is.... :D,

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

De SD gist is inderdaad zoals Ballie zegt geschikt voor deeg met veel suiker. SD staat voor Sugar Dough, zie deze link.

Er zit inderdaad vitamine C in deze SD gist. Er is ook nog andere gist van Fermipan met daarin o.a. vitamine C, zie dit artikel op mijn blog. Deze gist is trouwens niet zo goed verkrijgbaar. Ooit uitgeprobeerd, daarna nooit meer gekocht.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Redikim
Deegkneder
Berichten: 117
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 15:26
Locatie: Roosendaal

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Redikim »

Ik gebruik alleen maar verse gist.
Ben daar vanaf het begin mee van start gegaan en weet eerlijk gezegd ook niet beter, aangezien mijn vader ook nooit anders heeft gebruikt toen hij bakker was.
Bovendien bak ik wekelijks, en de omzetsnelheid van mijn verse gist is dus goed genoeg om verse te gebruiken.
Heel handig te koop bij nagenoeg elke Jumbo ( Dat is trouwens ook het enige wat ik bij Jumbo koop), en eigenlijk helemaal niet duur.
Pakje bevat 42Gram verse Gist en is in de koeling goed te houden.
Ik heb er altijd wel 3 of 4 van in de koelkast staan, en ben nog nooit tegen bederf aangelopen.
Voor de prijs hoef je het echt niet te laten, ze kosten namelijk €0,19 :rofl: per pakje van 42 gram.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eigen brood bovenal
MAXIMA PLANETARY MIXER MPM 7 BLUE
Siemens MS65500N Snijmachine
Indesit I5TMH2AGWNL B.jaar 2015
De Zuidmolen

Meesterlijk Brood van Robèrt van Beckhoven
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Bakmiep »

bakplaat schreef: Heb je, of is er misschien een voorbeeld...naam/merk...van die andere soort gedroogde gist,die eerst opgelost moet worden?
Gist.jpg
Korrel is iets grover dan de instantgist van Bruggeman.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Pierre Ferson
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 18:42

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Pierre Ferson »

Ik gebruik de instant gist van Bruggeman
maar weet eigenlijk niet goed hoeveel ik moet gebruiken
Is Het wordt wel berekend op de hoeveelheid meel
maar is het ook afhankelijk van het soort brood dat ja bakt
dus de mengeling van meelsoorten
  • lichte broden (veel wit mee en een beetje zwaarder meel)
    bruine broden (iets zwaarder met bv. volkoren of meer granen)
    rogge (iets meer dan 50% wit meel)
    rogge (mengeling met wit, volkeren en rogge)
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Levinebaktbrood »

Het gaat niet om mengsels van verschillende meelsoorten, maar om de overige ingrediënten. Als er meer suiker, vetstof, vulling (zoals bijv. bij een kerststol) in het deeg wordt gebruikt wordt er meer gist gebruikt.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Pierre Ferson
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 18:42

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Pierre Ferson »

ik gebruik geen suiker
zout en boter gebruik ik in een laag percentage
het zal dus toch weer wat uitzoeken worden vrees ik

je krijgt al die dingen al meer dan genoeg binnen in de dagelijkse voeding
zeker als je het soms niet kunt laten om toch eens te snoepen
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Ballie »

Dan kun je volstaan met 1% droge gist (of 3% verse gist) t.o.v. het meelgewicht. Dus het totaal van alle meel- en bloemsoorten die je in een recept gebruikt bij elkaar. Is dit bijv. 500 gram, dan gebruik je 5 gram droge- of 15 gram verse gist.

Vlak echter het belang van voldoende zout in het deeg niet uit. het minimale wat je in je deeg nodig hebt is 1,5% van het meelgewicht, maximaal 2%.

Zout heeft invloed op de smaak van het brood maar beïnvloed ook het rijsproces, de structuur en de houdbaarheid van je brood. Geen, of te weinig zout gebruiken levert snel overrijs op omdat het deeg ongecontroleerd rijst. Tevens krijg je een droog en kruimelig brood. Het zout zorgt er ook voor dat er vocht in het brood wordt vastgehouden.

Je zou echter kunnen kijken naar "losalt". Dit is een natriumarme zoutsoort waar al meer over is geschreven op het forum.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Pierre Ferson
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 18:42

Re: Droge of verse gist?

Bericht door Pierre Ferson »

samen met mijn vraag bij ovenrijs (welk een beetje overeen komt met dit topic) kom ik hier echt een heel eind verder mee
bedankt hoor :grin:
Gebruikersavatar
frank 45

Re: Droge of verse gist?

Bericht door frank 45 »

is het grote verschil niet de E491 die bij veel droge gist wordt gebruikt?
Plaats reactie