Tarwebloem voor witbrood

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hiha

Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Een vraagje, of eigenlijk een aantal vragen over tarwebloem

Ik lees overal dat je tarwebloem van de molen moet halen, dus dat heb ik gedaan.
Maar als ik met tarwebloem een witbrood wil maken, dan wordt die lichtbruin.
Blijkbaar zijn er verschillende soorten tarwebloem, klopt dat?
Welke zou ik moeten gebruiken om wit witbrood te krijgen?
En hoe kan ik aan een pak tarwebloem zien of het wit of lichtbruin brood bakt?

Hoop dat iemand me kan helpen en alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Bakmiep »

Met tarwebloem zou je wit brood moeten krijgen. Bij welke molen heb je de bloem gekocht en wat staat er op de verpakking?
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Hoi Bakmiep
Ik heb al een keer een zak 'tarwebloem puur' gehaald bij molen nooit gedagt uit Woudrichem. En nu heb ik een zak van de roode leeuw, molen uit Gouda. Daarop staat alleen tarwebloem, meer niet.
Bij allebei had ik dat het lichtbruin brood wordt.
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door kniss »

Spierwitte bloem is dacht ik gebleekt, bij de molen doen ze dat niet.
Heb je een foto?
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Bakmiep »

Tarwebloem puur uit Woudrichem heb ik diverse keren gebruikt, maar ik krijg daar gewoon wit brood mee. Hun bloem is wel iets grijziger, dat heeft met de uitmalingsgraad te maken.

Kniss bloem mag niet gebleekt worden. Dat is verboden.
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door kniss »

Dat wist ik niet, dank je. Dus dan heeft de mate van witheid te maken met de uitmalingsgraad, zoals je zegt. Want gewone bloem van Appie is inderdaad een stuk witter dan bloem van de molen.
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Bakmiep »

Onder andere, tarwe ras kan ook kleur verschil geven.
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

@Kniss: ik heb geen foto van het brood gemaakt helaas. Of bedoelde je een foto van de bloem?

@Bakmiep: Vreemd dat het bij jou wel witbrood word. Bij mij word het niet super bruin brood, maar je kan het ook zeker geen witbrood noemen. En zou ook graag brood willen bakken dat echt wit is.
Zou je van tevoren kunnen zien aan aan tarwebloem of je er echt witbrood uitkrijgt of dat het lichtbruin/grijs wordt?
Gebruikersavatar
kniss
Gaat de goede kant op
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 10:59
Locatie: Amsterdam

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door kniss »

Maakt niet uit, echt witte bloem levert echt wit brood op. Mijn brood van tarwebloem van de molen (verschillende molens) is niet helderwit, maar ik zou het toch niet lichtbruin noemen. Daarom was ik benieuwd naar de kleur van jouw brood.
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Zal komend weekend een brood maken met tarwebloem en er foto van maken.
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door stillekracht »

De bloem hoort er qua kleur war romig uit te zien. Als je een hoopje bloem maakt staat het ook anders dan een hoopje patentbloem.
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Hierbij een fotootje van broodjes die ik vandaag met de tarwebloem van de molen heb gemaakt.
Het is niet super bruin, maar vind het ook geen witbrood.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Bakmiep »

Dat ziet er inderdaad niet echt als witbrood uit.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door papagena »

Tja, helemaal wit is het niet. Maar het gaat natuurlijk om de smaak.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Als ik eerlijk ben vind ik het niet zo lekker. Ik vind de broodjes erg droog. En echt zacht waren ze ook niet (recept voor zachte witte broodjes gebruikt).
Had er ook krentenbollen mee gemaakt, die smaakten een stuk beter, minder droog ook.

Heb ondertussen bloem bij de zuidmolen besteld, is gisteren binnengekomen en vandaag een witbrood van gebakken. En die is spierwit :grin:

Ik dacht dat bloem gewoon bloem was, ondertussen geleerd dat er veel verschillende soorten zijn. Nu nog leren welk type voor welk brood ;)
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door stillekracht »

Kleur van bloem bij de molen is war romig. Je kan ze wat minder droog maken Door roomboter aan het deeg toe te voegen (5% OF ZO).

Ze moeten luchtiger kunnen, maar het zullen nooit van die nietszeggende zachte luchtbollen uit de winkel worden. Als je dat wilt moet je niet de moeite nemen om zelf te bakken.
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Itslein »

De rode leeuw in Gouda heeft prima meel/bloem, maar de bloem is inderdaad goudkleurig. Ik vind dat geen enkel probleem. Het betekent alleen dat het meel waarschijnlijk iets minder uitgezeefd is/niet gebleekt is.

Kan niet zeggen dat mijn broden met die bloem ooit droger zijn geweest. Denk toch dat er iets niet helemaal goed is gegaan bij het bereiden/bakken misschien?
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Ik ben pas net begonnen met brood bakken, dus kan idd prima zijn dat ik het nog niet helemaal goed doe.
Vooral inschatten of het allemaal goed genoeg gekneed is vind ik nog lastig (is het vliesje nu wel of niet goed genoeg). Gaat gelukkig steeds iets beter :grin:
Lijkt dat het met de amerikaanse patentbloem van de zuidmolen beter lukt. Maar zal binnenkort ook weer de bloem van de roode leeuw gaan gebruiken, mss dat het nu beter gaat.

Zal eens proberen met de roomboter, zat er nu ook al in dacht ik, iig bedankt voor de tip.
En ben zeker niet opzoek naar winkel-wittebollen hoor. Vind het zelf bakken veel leuker! Alleen is deze eerste poging helaas niet geslaagd.
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Itslein »

Die Amerikaanse bloem werkt inderdaad heel prettig. Die kan zoveel vocht aan, dat ik vocht blijf toevoegen. Bij sommige bloemsoorten moet ik dan echt weer omschakelen en me aan het recept gaan houden :). Als je de Amerikaanse bloem prettig vindt, vind je de Duitse bloem KS van de Zuidmolen vast ook heel prettig werken. Die heeft soortgelijke eigenschappen.

Bij de Zuidmolen heb ik nog geen geweldig roggemeel gevonden. Ik heb de Duitse gehad en nog 1 weet niet meer welke dat was, maar ik vond de roggemeel die ik in Duitsland zelf heb gekocht weer veel smaakvoller/grover. Zo blijft het een zoektocht naar het ideale meel en dat is ook wel weer leuk :)
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Idd leuk die zoektocht. Kom er nu pas achter hoeveel werkende molens er zijn. Leuk om te bezoeken ook.
Waar gebruik je die Duitse bloem voor? Ook gewoon als bloem, of bij speciale broden?
Gebruikersavatar
Itslein
Deegroller
Berichten: 314
Lid geworden op: za 19 apr 2014, 23:26

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door Itslein »

Nee die gebruik je net als andere bloem. Dat KS staat voor klebestark. Deze bloemsoort heeft veel eiwitten/gluten en kan dus ook veel water aan. Geeft dus net als de Amerikaanse en Manitoba bloem de mogelijkheid wat meer water te gebruiken waarbij het deeg dan toch goed handelbaar blijft (niet zo gaat plakken).
Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
hiha

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door hiha »

Dank voor de tip en de info.
Zal hm als ik volgende keer weer ga bestellen ook eens meebestellen.
Gebruikersavatar
snoekbaars2
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 04 aug 2014, 14:16

Re: Tarwebloem voor witbrood

Bericht door snoekbaars2 »

Ik krijg er ook geen echt wit brood uit met de bloem uit Woudrichem.
maar als je tegen Bart ( de Molenaar) dit is toch geen witte bloem,dan krijg je als antwoord.
mijn bloem is niet wit.
Plaats reactie