zout

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Gebruikersavatar
Ineke P

zout

Bericht door Ineke P »

Gebruiken jullie gewoon keukenzout? Of bakkerszout?
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: zout

Bericht door Melinda »

Bakkerszout, omdat wij bijna alleen eigengebakken brood eten.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
freggel33
Deegroller
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 19:09
Locatie: In het midden van het land

Re: zout

Bericht door freggel33 »

Zeezout, omdat het lekkerder is. Kan al drie jaar zonder bakkerszout..... :)

Paul
Ik hou wel van een goeie bui....

Rofco B5, Rofco B20, Rofco N 15
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: zout

Bericht door TigerManZ »

Jozo zout van de supermarkt.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: zout

Bericht door Levensplezier »

Bakkerszout wordt aanbevolen omdat er extra jodium in zit wat je anders te kort zou komen in je voeding. Zeker als je alleen zelfgebakken brood eet. Jodium heb je nodig voor allerlei functies in je lichaam, met name voor de schildklier en je stofwisseling.

Niet uit het flesje drinken hoor!! :rofl:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Levinebaktbrood »

Bakkerszout omdat er extra jodium inzit.

En zout is zout, ik proef geen verschil tussen zeezout of ander zout ....
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

Ik gebruik tegenwoordig meestal bakkerszout, maar heb ook veel met zeezout gewerkt. In brood proef ik weinig verschil, het lost toch op. Als je het ergens los overheen strooit wel, maar dat komt omdat de textuur van zout heel verschillend kan zijn, van fijn poeder tot hele brosse stukjes.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: zout

Bericht door TigerManZ »

Dan ben ik benieuwd naar het verschil tussen bakkerszout en jozo zout uit de supermarkt...
Dat is zout waar wat jodium aan toegevoegd is.

Als zout opgelost is merk/proef ik geen verschil tussen de verschillende soorten zout...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: zout

Bericht door bakplaat »

Lees Hier op de website van het Voorlichtingsbureau Brood over zout in ons brood.

In Bakkerszout zit slechts een geringe meerwaarde aan jodium t.o.v. keukenzout.

Zelf gebruik ik gewoon (JOZO) keukenzout in al mijn brooddegen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

Han,
Het gehalte jodium in keukenzout is lager ongeveer 30 a 40 milligram kaliumiodide per kg zout. In bakkerszout is dat ongeveer het dubbele, ongeveer 70 a 85 milligram per kg. Voor 1993 was dit lager, maar omdat de Voedingsraad geconcludeerd had dat de jodiumvoorziening niet optimaal was in NL, hebben ze dit iets verhoogd. Als je nu ziet dat het zoutgehalte in brood iets omlaag gaat kan je je voorstellen dat het niet zo raar is dat het iodium gehalte in zout iets omhoog is gegaan. Of het nu allemaal echt zo nodig is weten we niet, maar er is in ieder geval wel onderzoek naar gedaan, waarbij de thuisbakkers ook als risico gezien worden, omdat niet duidelijk is of ze genoeg jodium binnen zouden krijgen. Er zijn mensen die dit allemaal onzin vinden, maar het zal vast wel ook wel van je verdere eetpatroon afhangen.

Als je denkt dat het niet uitmaakt, omdat je al drie jaar geen jodiumzout meer gebruikt moet je vooral deze link maar eens lezen. Zonder iemand bang te maken, realiseer je vooral wel dat klachten door jodiumgebrek heel vaag kunnen zijn en soms ook pas na jaren de kop opsteken.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... klier.html

En de rest van al deze wijsheden komt hier vandaan, als je geïnteresseerd bent in de details: http://www.gezondheidsraad.nl/sites/def ... 200814.pdf

En voordat iemand mij lid gaat maken van de jodium maffia :D, : je moet het helemaal zelf weten, ik heb geen aanbevelingen voor anderen. Ik heb alleen eens lopen zoeken over het hoe en waarom van jodiumtoevoegingen.
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ineke P

Re: zout

Bericht door Ineke P »

Dank voor alle reacties!
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Ballie »

Ik heb altijd gewoon keukenzout (jozo) gebruikt, in de veronderstelling dat ik dan wel voldoende jodium binnen zou krijgen. Uitgaande van de informatie die Wil hier heeft gedeeld zou ik juist veel te weinig binnenkrijgen. En gezien de gevolgen die een te lage jodiuminname kunnen veroorzaken is dat iets om voor op te passen. Tegelijkertijd moeten we oppassen dat we niet teveel jodium binnenkrijgen, dat kan immers ook weer klachten veroorzaken.

Ik ben met deze informatie voldoende overtuigd om over te stappen op bakkerszout...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: zout

Bericht door brood daar zit wat in »

Volgens mij woon je niet in de buurt Ballie, heb nl pas een bestelling bij de Zuidmolen gedaan en kreeg maar liefs 5kg!!! bakkerszout. Op dat moment kon ik niet kiezen welke hoeveelheid ik wilde en dat bleek dus later 5 kg te zijn...
Ik kan nu dus heel veel broodjes bakken met bakkerszout ;B
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Ballie »

Och, zout bederft niet, en met die hoeveelheden is het nog eens beduidend goedkoper. Ik had sterk de neiging om 25 kg te bestellen, maar heb nog maar even gewacht. Ik rij van de week wel even langs "De Arend". Dan haal ik alvast een klein voorraadje bakkerszout. Als ik dan over een klein half jaartje weer bloem en meel e.d. bestel, laat ik meteen het bakkerszout meekomen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: zout

Bericht door TigerManZ »

Bedankt voor je heldere uitleg en sites Wil :2th:

Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon jozo blijf gebruiken :)
We eten hier doordeweeks brood van de supermarkt of van de bakker en als ik dan in het weekend brood zelf brood bak waar iets minder jodium in zit dan krijgen we hier volgens mij voldoende jodium binnen...
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

TigerManZ schreef:Bedankt voor je heldere uitleg en sites Wil :2th:

Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon jozo blijf gebruiken :)
We eten hier doordeweeks brood van de supermarkt of van de bakker en als ik dan in het weekend brood zelf brood bak waar iets minder jodium in zit dan krijgen we hier volgens mij voldoende jodium binnen...
Nou Han, gelukkig mogen we allemaal zelf kiezen. Er is een hoop informatie, maar echt duidelijk is het niet, hoeveel we nou gemiddeld binnenkrijgen. Zelf zou ik wel eens willen weten hoeveel je met vis binnenkrijgt, of met zeewier. Dat wordt sushi eten ^)^ , maar let op, teveel is ook weer niet goed..
http://www.zeewierwijzer.nl/faq---veelg ... odium.html
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: zout

Bericht door TigerManZ »

Haha Wil, dan kom ik niet mee eten ;-)
Ben geen vis liefhebber.....
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: zout

Bericht door Bakmiep »

Een nieuw soort bakkerszout voor de ambachtelijke bakker:

http://www.bakkersinbedrijf.nl/nieuwe-g ... kkerszout/
Gebruikersavatar
adnaloj

Re: zout

Bericht door adnaloj »

Interessant draadje,. En had werkelijk geen idee.
Gelijk Google erbij gepakt, en dit gevonden

Broodzout is gewoon keukenzout (natriumchloride) waaraan 70 tot 85 mg jodium per kg zout is toegevoegd.
Sinds oktober 2008 zijn bakkers gestart met het vervangen van broodzout voor bakkerszout. (…) Het gehalte jodium van deze zoutsoort is lager, namelijk 50 tot 65 mg jodium per kg zout.
Bron: Broodnet

En jozo bevat 50 mg jodium per kg zout. Nauwelijks minder dus dan het dure bakkerszout!


Is jozo nu wel voldoende ?
Ik gebruik tot nu toe zeezout, maar zou niet willen dat mijn gezin tekorten oploopt omdat ik het brood zelf bak.

Groetjes Jolanda
Gebruikersavatar
Bakmiep

Re: zout

Bericht door Bakmiep »

Bakkerszout is helemaal niet duur. Met zeezout krijg je geen jodium binnen. Voor de smaak maakt het niet uit, want dat verschil proef je niet in brood. In Jozo zout zit volgens mij geen 50 gr jodium, maar minder. Of het veel uitmaakt of je Jozo of bakkerszout gebruik durf ik niet te zeggen. Anders neem je bakkerszout, dan weet je zeker dat je goed zit.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

@Jolanda
Een kilo bakkerszout is een euro, dat is nog geen cent aan zout per broodje. Jozo bevat minder zout, of het voldoende is is per persoon verschillend, afhankelijk van het verdere eetpatroon. Ik heb een stukje hoger in dit draadje wat informatie over de verschillen in zout staan. Te weinig jodium kan hele vage klachten opleveren (zegt men) en kwaad kan het zeker niet met de extra doseringen in zout. Maar ieder moet dat zelf maar bepalen, wie weet eet je wel elke dag vis....

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: zout

Bericht door bakplaat »

Sinds ik de professionele bakkerij verlaten heb,gebruik ik thuis altijd het zout wat hier altijd in het keukenkastje staat...JOZO zout.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
adnaloj

Re: zout

Bericht door adnaloj »

lekkermelig schreef:@Jolanda
Een kilo bakkerszout is een euro, dat is nog geen cent aan zout per broodje. Jozo bevat minder zout, of het voldoende is is per persoon verschillend, afhankelijk van het verdere eetpatroon. Ik heb een stukje hoger in dit draadje wat informatie over de verschillen in zout staan. Te weinig jodium kan hele vage klachten opleveren (zegt men) en kwaad kan het zeker niet met de extra doseringen in zout. Maar ieder moet dat zelf maar bepalen, wie weet eet je wel elke dag vis....

Wil
Anne-Marie schreef:Bakkerszout is helemaal niet duur. Met zeezout krijg je geen jodium binnen. Voor de smaak maakt het niet uit, want dat verschil proef je niet in brood. In Jozo zout zit volgens mij geen 50 gr jodium, maar minder. Of het veel uitmaakt of je Jozo of bakkerszout gebruik durf ik niet te zeggen. Anders neem je bakkerszout, dan weet je zeker dat je goed zit.
dag dames/heren, nee dit is een citeerde tekst uit wat ik vond op google,. kwam dus niet van mij persoonlijk.
ik betaal graag wat meer om zo te voorkomen dat mijn gezinnetje geen tekorten krijgt. maar begrijp van jullie verhaal dat bakkerzout niet duurder is.

heb gekeken in jozo zout zit 2,1 mg per 100 gram zout, dat zou dus te weinig zijn ;S

ik ga maar eens opzoek naar bakkerszout :grin:
toch wel weer erg leerzaam dit forum :2th: bedankt

gr Jolanda
Gebruikersavatar
bt2

Re: zout

Bericht door bt2 »

Ik gebruik altijd zeezout. Ik vind het iets grover en lekkerder.
Gebruikersavatar
Jron

Re: zout

Bericht door Jron »

Ik gebruik bakkerszout. Een hobby mag geld kosten :)....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

Ja, ongeveer een halve cent per broodje als je bakkerszout gebruikt en een kwart cent als je gewoon zout gebruikt. Lekker belangrijk.... ;B
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: zout

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Ja, ongeveer een halve cent per broodje als je bakkerszout gebruikt en een kwart cent als je gewoon zout gebruikt. Lekker belangrijk.... ;B
:rofl2: :rofl2: :rofl2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
Jron

Re: zout

Bericht door Jron »

lekkermelig schreef:Ja, ongeveer een halve cent per broodje als je bakkerszout gebruikt en een kwart cent als je gewoon zout gebruikt. Lekker belangrijk.... ;B
:G :grin: :D
Gebruikersavatar
IngeborgBaktBrood

Re: zout

Bericht door IngeborgBaktBrood »

Een vraagje: als je dan toch 5 kg broodbakzout hebt gekocht. Kan je dat dan niet voor alles in de keuken gebruiken? Dus voor over je eitje, door de macaronisaus etc? Ik koop nl af en toe broodbakzout bij de molen in een kleine verpakking, maar dat kost plek in de kast die ik eigenlijk niet heb.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: zout

Bericht door bakplaat »

Bakkerszout hoeft je idd. echt niet alleen in Brooddegen te gebruiken,je noemt zelf al enkele mogelijkheden in de keuken.
Het is ook nog goed te gebruiken, om 's winters een glad stoepje sneeuw/ijsvrij te maken. ;K
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ronnievk

Re: zout

Bericht door ronnievk »

Ik gebruik dan weer Keltisch zeezout. Dit is zout dat op natuurlijke wijze wordt gewonnen in een bepaalde streek in Frankrijk. Ongeraffineerd zout, dat nog allerlei spoorelementen bevat, waaronder ook jodium (dat ook in zeewier en schaal- en schelpdieren zit). Het bevat jodium in lagere hoeveelheden dan in jozo of bakkerszout zit. De theorie van de Keltisch zeezout-aanhangers is echter dat deze natuurlijke variant beter/effectiever wordt opgenomen in het lichaam dan de nagemaakte versie als toevoeging aan jozo en bakkerszout.

Als ik de verhalen op de eerder genoemde sites lees over dat te veel en ook te weinig jodium 'gevaarlijk' is, vind ik het niet zo'n gek idee om naar een meer natuurlijke bron te kijken. Ik heb het idee dat je van natuurlijke stoffen minder snel schadelijke gevolgen zult ondervinden door te hoge inname. Ik blijf lekker bij mijn Keltisch zeezout dus.

Groet,
Ronnie
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: zout

Bericht door Pollepel »

Ik wil bakkerszout gaan gebruiken, maar is dat alleen bij een molen te koop? Als ik naar een molen moet rijden ben 90km heen en weer verder. Dan wordt opsturen goedkoper. Maar ja alleen een bestelling voor zout!
weet iemand waar je het bv in een winkel kan kopen of supermarkt.

Léon
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: zout

Bericht door bakplaat »

Zelf vind ik het ook niet echt nodig om Bakkerszout te gebruiken en gebruik ik daarom ook JOZO zout.

Maar Léon als je dan toch Bakkerszout wil gebruiken, kun je misschien wel wat kopen bij de Warme Bakker bij je in de buurt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: zout

Bericht door lekkermelig »

Leon,
Ik gebruik wel altijd bakkerszout, maar of dat perse noodzakelijk is hangt vooral af van je eetpatroon. Als je redelijk wat brood eet of regelmatig vis krijg je al meer jodium binnen dan wanneer je een boterham per dag eet. Realiseer je wel dat eventuele jodiumtekorten op termijn allerlei vage klachten kunnen opleveren, maar dat je niet snel te kort krijgt als je standaard jozo zout gebruikt in plaats van bakkerszout. Het jodium gehalte in bakkerszout is iets hoger dan in jozo zout.
Ik heb er wel eens een blogje over geschreven met wat linkjes naar meer informatie:
http://www.lekkermelig.nl/blog/2014/01/ ... ltje-zout/

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: zout

Bericht door Pollepel »

Dank voor de reacties. Maar waarom ik bakkerszout wil is inderdaad vanwege het jodiumgehalte. Ik eet verder niks wat afkomstig is uit zee. Ja alleen grove zeezout. En daarbij eten we zoutarm. Jozo wordt verder weinig gebruikt. Ja voor me eigen brood en daar gaat maar 1,5% in. liever minder.
Ik heb diverse dingen gelezen over jodium tekort en kan me vinden in die verhalen vooral mbt de symptomen.

Ik kan inderdaad is informeren bij de bakkert. Bedankt voor de tip!

Léon
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: zout

Bericht door Pollepel »

Ik heb inmiddels een adresje gevonden voor me bakkerszout. En nog wel in me eigen stadje. Was helaas niet op voorraad maar is besteld. Het is een verkooppunt van een internetsite, totaal 130 verkooppunten landelijk. Het is wel wat duurder dan voor mij dichtstbijzijnde molen. Maarja ik kan het ook daarvoor ook niet op laten sturen of langs rijden.
2,5kilo voor 4,25 euro.

Léon
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: zout

Bericht door Judith1973 »

In brood gebruik ik altijd bakkerszout, gewoon voor de zekerheid, omdat ik alleen maar zelfgebakken brood eet.
In taarten etc gewoon keukenzout.

Léon, vraag gewoon even bij een bakker in de buurt of je wat bakkerszout kan kopen. Ik heb dit ook weleens gedaan als ik iets wilde uitproberen en niet de juiste ingrediënten in huis had. De meeste bakkers zijn heel meewerkend.
Gebruikersavatar
desembakkertje
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 11:53

Re: zout

Bericht door desembakkertje »

Toevallig ben ik ook al even aan het denken of ik geen bakkerszout moet gaan gebruiken. Ik doe het nu met gejodeerd Zeezout.
Maar tegenwoordig zijn er ook zoveel mensen die helemaal geen brood eten, hoe zit het daar dan mee, denk ik dan. Komen die dan ook niet iets tekort? OF loopt het allemaal wel los?
Voor de zekerheid neem ik de volgende keer bij de molen toch maar eens bakkerszout mee.

Marieke
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: zout

Bericht door TigerManZ »

Wij gebruiken Jozo zout, in brood of ander voedsel.
We gebruiken weinig zout omdat er in veel producten teveel zit.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Pollepel
Jongste bediende
Berichten: 46
Lid geworden op: di 14 okt 2014, 11:59

Re: zout

Bericht door Pollepel »

Het is natuurlijk een keuze die je zelf moet afwegen.
Ik gebruik wel JoZo zout voor me brood maar daar zit voor mij te weinig jodium in.
Verder eten wij erg zoutarm dus ook weinig in brood. En als we zout gebruiken voor etensgerechten of iets dergelijks dan is het zeezout. Zelf eet ik geen dingen wat afkomstig is uit zee (ja op zeezout na dan), eet weinig eieren, eet geen kaas en drink geen melk.
Nu schijnen aardappels ook wel rijk te zijn aan jodium maar dan moet je ze met schil en al eten en dan doen wij niet en daarbij eten we ze maar een paar keer per week en soms helemaal niet.

Om dan toch aan de ADH 150 microgram per dag te komen is voor mij bakkerszout een oplossing maar dan is het denk ik nog krap aan.

Kelp als voedingssupplement nemen kan ook maar daar kan een deskundige beter advies over geven.

Op het forum staan overigens nog meer posts over jodium en bakkerszout.

Léon
Gebruikersavatar
4allmydough

Re: zout

Bericht door 4allmydough »

Ik gebruik bij bakken altijd Himalaya zout. Erg smaakvol. Koop dit bij de Tuinen. Niet duur en grote verpakkingen bij de Tuinen.

Specifiek bij Himalaya zout: er zitten veel meer sporenelementen en mineralen zoals calcium, kalium, magnesium, zwavel, zink en ijzer.
Dit betekent dat je veel minder zout nodig hebt voor een bepaalde smaak dan bij geraffineerd tafelzout.
Gebruikersavatar
Goof
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 20:18

Re: zout

Bericht door Goof »

Even een ander vraagje over zout....
Moet het zout gemalen zijn?
Of kan je ook grof zout (zeezout) gebruiken? Weet niet goed of het goed door het deeg verspreid wordt tijdens kneden.
Of dat het dan mogelijk te veel in contact komt met de gist tijdens het mengen...

Grof is het sneller af te wegen, en anders sta je zo lang met die molen in je hand..... :lol:
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: zout

Bericht door bakplaat »

Hallo Goof
Normaal zout zoals Bakkerszout of Keukenzout, kun je zo aan je deeg toevoegen, het wordt zonder problemen in het deeg opgenomen...De enige logische manier voor het gebruik van grof Zeezout, lijkt mij om het even op te lossen in een (klein) gedeelte van het deegvocht en het dan toe te voegen,als de rest van het vocht door de bloem/meel is geabsorbeerd, waarna het kneedproces aanvangt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Goof
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 20:18

Re: zout

Bericht door Goof »

Dank je wel bakplaat.
De oplossing is zo simpel dat ik me afvraag waarom ik daar niet opgekomen ben.... :oops:
Gebruikersavatar
Jeroenla

Re: zout

Bericht door Jeroenla »

Rare vraag misschien, maar is zout zo essentieel? Ik gebruik eigenlijk bijna nooit zout. Laatst geprobeerd omdat mijn zwaardere broden wat mislukten en zout het enige uit de receptuur was dat ik niet gebruikte, maar daarin maakte het in ieder geval géén verschil.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Ballie »

Ja, zout is zeker essentieel in brood. Behalve de smaak, beïnvloed het ook de structuur van het brood en reguleert het de rijs.

Brood zonder zout rijst explosief en is enorm kruimelig na het afbakken.

Essentieel is ook de hoeveelheid zout. Je hebt minimaal 1,5% zout (t.o.v. het meel) nodig.

Je zegt dat je broden mislukken, maar niet hoe ze mislukken. Worden ze te vast, te kruimelig, te droog? Welk recept gebruik je en hou je je daaraan? Indien je ergens afwijkt geef dat dan ook aan. En vertel meteen wat je werkwijze is. Maar open daarvoor wel even een nieuw topic. Anders lopen er hier straks twee onderwerpen door elkaar.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Jeroenla

Re: zout

Bericht door Jeroenla »

Mijn broden zakken meestal in elkaar. De smaak is top, de vorm een stuk minder. Laatst heb ik er wat zout ingegooid (theelepeltje) , en de implosie was nog heftiger dan normaal.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Levinebaktbrood »

Als deeg/brood inzakt heb je het deeg te lang laten rijzen. Zeker als je geen zout gebruikt zal het deeg sneller rijzen. Als je geen zout gebruikt kun de hoeveelheid gist zeker met 1/3 verminderen.

Zout in brood heeft 4 functies:
1. Geeft meer smaak.
2. Geeft een mooiere korstkleur.
3. Houdt het brood langer vers.
4 Heel belangrijk: het versterkt het glutennetwerk.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Jeroenla

Re: zout

Bericht door Jeroenla »

Eh... kun je punt 4 even vertalen?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: zout

Bericht door Levinebaktbrood »

De ontwikkeling van het glutennetwerk is heel belangrijk bij brood bakken. Zonder glutennetwerk krijg je geen mooi luchtig brood.

Gluten vormen tijdens het kneden van het deeg een netwerk. Tijdens het rijzen van het deeg worden gasbelletjes gevormd. Het glutennetwerk zorgt ervoor dat deze gasbelletjes niet kunnen ontsnappen, hierdoor kan het brood rijzen en krijgt het brood een luchtige structuur.

Lees ook dit eens.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie