Bakkerszout

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorah

Bakkerszout

Bericht door jorah »

Hallo bakkers,
bij de molen hadden ze bakkerszout te koop, dit is zout met een speciaal hoeveelheid toegevoegd jodium, ze wisten niet pss hoeveel. Ik gebruik gewoon huis en tuin keukenzout in mijn broden met jodium. Weet iemand of het beter is voor het brood of je gezondheid om bakkerszout te gebruiken?

groetjes josé
Gebruikersavatar
TigerManZ
Meesterbakker
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 27 dec 2012, 08:59
Locatie: In het oosten van de Betuwe

Re: Bakkerszout

Bericht door TigerManZ »

Geen idee...

Ik koop gewoon jozo zout bij appiehappie, dat is ook zout waar wat jodium aan toegevoegd is.
Groet, Han. :)

...levensgenieter...
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Bakkerszout

Bericht door Melinda »

jorah schreef:Hallo bakkers,
bij de molen hadden ze bakkerszout te koop, dit is zout met een speciaal hoeveelheid toegevoegd jodium, ze wisten niet pss hoeveel. Ik gebruik gewoon huis en tuin keukenzout in mijn broden met jodium. Weet iemand of het beter is voor het brood of je gezondheid om bakkerszout te gebruiken?

groetjes josé
José, als je uitsluitend eigengebakken brood eet, is het beter bakkerszout te gebruiken.
Dat kwam op de eerste les van een broodcursus ook ter sprake.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakkerszout

Bericht door bakplaat »

Hallo José

Lees HIER veel info over het gebruik van zout in brood.

Zelf zeg je,gebruik je het normale huis tuin en keuken (JOZO) zout. Zo doe ik dat zelf ook en ga dat ook niet veranderen/vervangen door bakkerszout.

Voor de Nederlandse bakkers geldt er ook geen wettelijke bepaling (meer) voor het gebruik van broodzout of bakkerszout.

Sinds 1942 was men verplicht het wat meer jodidehoudende 70-85 mg./kg broodzout te gebruiken en sinds de invoering van bakkerszout in 1999 (jodide 50-65 mg/kg) is het gebruik vrijgegeven en mochten bakkers een van beide zoutsoorten naar eigen goeddunken in hun brood gebruiken.

Wel is in 2009 bij convenant (maar nog steeds op vrijwillige basis) besloten om voor brood het iets minder jodide bevattende bakkerszout te gebruiken en tevens een geleidelijke zoutreductie van het wettelijk max. 2,2 %/bloem/meel naar 1,5 % toe te gaan passen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Levensplezier
Warme bakker
Berichten: 867
Lid geworden op: wo 30 jan 2013, 17:40

Re: Bakkerszout

Bericht door Levensplezier »

Ik gebruik ook altijd 'gewoon' zout maar niet gehinderd door enige kennis van zaken dus. Had er geen idee van dat het bakkerszout bestond en nu lees ik pas van het jodium gehalte. Tot nu toe geen klachten maar zal het in het achterhoofd houden.
Wie gebruikt er wel bakkerszout ipv gewoon zout? :?:
Fini
Ik heb een KA Artisan met een speciale kneedhaak en ik bak mijn brood in mijn 4-oven AGA.
Daarnaast heb ik (en wordt er ook regelmatig op gereden) ook een paarse Harley Sportster Screaming Eagle!
Dus:
Pluk de dag, het leven is maar kort!
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Bakkerszout

Bericht door Danuta »

Ik gebruik meestal gejodeerd zout t (gewoon keukenzout zonder jodium) of zeezout en Himalayazout (zijn niet gejodeerd.......) Voor de hoeveelheid brood die ik en mijn partner eten is de jodiumvariant niet echt nodig...ik gebruik het meestal gewoon bij het koken...omdat ik geen vis eet......

Ow en volgens het voedselbureau moet je 6 sneden brood eten per dag om aan je jodium te komen....mja dan blijf ik met mijn 1 sneetje per dag wel erg onder de marge :)


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Bakkerszout

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik altijd bakkerszout in mijn broden en andere baksels
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Bakkerszout

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik gebruik ook bakkerszout. Geen speciale reden voor, ik zag het bij de molen staan voor 50 cent voor een grote zak en heb het "gewoon" mee genomen.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
jorah

Re: Bakkerszout

Bericht door jorah »

Bedankt allemaal voor de reacties, vooral de link met uitleg is duidelijk, ik neem het bakkerszout bij het volgende bezoek mee. Ik eet sinds een jaar alleen nog mijn eigen gebakken broden, en dan per dag 2 sneetjes, dan is het wel belangrijk om het bakkerszout er in te doen, in het eten doen we ook weinig zout, we zijn nogal flauwe mensen :lol:

groetjes josé
Gebruikersavatar
bakkerdick
Opboller
Berichten: 227
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 20:08

Re: Bakkerszout

Bericht door bakkerdick »

Ik gebruik ook altijd bakkerszout. We kopen eigenlijk nooit meer brood bij de bakker, en ik heb ergens dat verhaaltje gelezen dat je jodiumhoudend zout nodig hebt. Nu ben ik een goedgelovig en volgzaam tiepje, dus gebruik ik bakkerszout. Wel mik ik op minder zout, ca anderhalf procent , een beetje in de richting van het nieuwe convenant waar Cor Bakplaat hierboven iets over zegt
Gebruikersavatar
Danuta

Re: Bakkerszout

Bericht door Danuta »

Als je weinig brood eet kun je beter Jozozout nemen, het aandeel jodium is bij bakkerszout namelijk 25 % minder...........Bakkerszout is pas 'nodig' als je veel brood eet.....Gejodeeerd zout is helmaal niet nodig als je veel zeevis, wier en aanverwanten eet......of zelfs aan zee woont :)) Of als je liever geen gejodeerd zout eet, kosher eet enz dan gewoon meer zeevis eten of een jodiumsupplement nemen....


MVG


Danuta
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Bakkerszout

Bericht door bakplaat »

Hier is nog een voorbeeld van tegenstelling over het wel of niet gebruik van gejodeerd zout.
Een beroepszaak door een bakker (die weigert brood-of bakkerszout te gebruiken) met succes aangespannen bij de hoge raad,waaruit blijkt dat het bakkers vrijblijvend moet zijn wel of niet GEJODEERD ZOUT in hun brood te gebruiken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Thuisbakkert
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 apr 2020, 14:03

Re: Bakkerszout

Bericht door Thuisbakkert »

Hallo. Zat met dezelfde vraag en heb me overal geinformeerd. Dit is wat ik nu weet: Zowel bakkerzout als JoZo bevatten jodium. Echter JoZo bevat ongeveer 3 x zo weinig jodium als bakkerszout. Als je dus bij het bakken JoZo gebruikt krijg je te weinig jodium binnen. Dus: bakkerszout gebruiken ipv JoZo bij het bakjen.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bakkerszout

Bericht door lekkermelig »

Ik heb er in een grijs verleden wel eens een blogje over geschreven.
https://www.lekkermelig.nl/met-een-korreltje-zout/

Ik denk dat ieder het gewoon zelf moet weten wat ie gebruikt. Realiseer je alleen dat je eventuele jodiumtekorten en de bijbehorende vervelende gezondheidsverschijnselen pas jaren later merkt. Het maakt natuurlijk ook uit of je veel of weinig brood eet en of je ook vis eet. Wij gebruiken altijd bakkerszout voor brood omdat we altijd zelf bakken en gewoon (jozo?) zout uit de supermarkt voor de rest.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie