Durumgriesmeel

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simonbakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 16:42

Durumgriesmeel

Bericht door Simonbakt »

Goedemiddag,

Ik heb één kilo biologische durumgriesmeel aangeschaft van ‘Flourpower’. Gewoon omdat ik benieuwd was wat ik er mee kan en wat het is.
Heeft iemand een idee of recept? Of moet ik het gewoon gebruiken op mijn inschietplank?

Groetjes
Gebruikersavatar
Gebaxke
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 16 jul 2017, 10:57

Re: Durumgriesmeel

Bericht door Gebaxke »

Je kunt er van alles mee maken,
Een focaccia brood met 25% durum en 75% witte bloem. 70-80% water 0,5% droge gist, 1,7% zout, 3%-5% olijfolie, gewoon met de hand mixen of 4 minuten kneden in de machine.
Afdekken, 12-18 uur laten rijzen. Op een bakplaat storten, wat vorm geven, kruiden erover, kaas, olijven, kleine tomaatjes wat je lekker vind. Uurtje na laten rijzen. En in een hele hete oven bakken.

Pasta, 100 gram durum, 1 groot ei, beetje water, even kneden. En je hebt prima pasta deeg, leef je uit; lasagnabladen, tagliatelle, spaghetti etc.

Verder Turkse/Marokkaanse platte broden van 100% durum.
Altamura brood ook 100% durum.

Dus niet weg gooien of weggeven, prima spul. :thumbup:
Gebruikersavatar
Simonbakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 16:42

Re: Durumgriesmeel

Bericht door Simonbakt »

Klinkt goed, ik ga het proberen! Hartelijk bedankt!!!
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: Durumgriesmeel

Bericht door henkverhaar »

Ik gebruik het om marokkaans brood te maken - halfom durum gries (extra fijn) en hard wit meel. En om pasta mee te maken, 350 gram semolina plus 3 eieren, plus water (rond de 25 gram) om de juiste consistentie te verkrijgen. Semolina (durumgries extra fijn) haal je gewoon in 5 kg zakken bij je lokale marokkaanse of turkse winkel/slagerij. Deeg van durummeel rijst sneller dan van gewone harde tarwe.
Gebruikersavatar
Hetwilmernielukke
Gaat de goede kant op
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:23

Re: Durumgriesmeel

Bericht door Hetwilmernielukke »

Ik gebruik het voor mijn pasta maar ben er net weer zuurdesembrood vanaan het bakken.Zeer mooi meel.
IMG_20230303_113627.jpg
IMG_20230303_103315.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hetwilmernielukke op vr 03 mar 2023, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Simonbakt
Chef stoffer en blik
Berichten: 5
Lid geworden op: za 28 jan 2023, 16:42

Re: Durumgriesmeel

Bericht door Simonbakt »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er inmiddels al heerlijke focaccias van gemaakt en laatst ook een desembrood. :thumbup: :thumbup:
Plaats reactie