Webdraden in de bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.

Moderator: Rik59

Plaats reactie
Frank V
Stofhapper

Webdraden in de bloem

Bericht door Frank V » vr 07 aug 2020, 18:55

Hoi,
Ik doe een nieuwe zak tarwebloem open, prod datum 6/20, en deze lijkt heel wat webdraden te bevatten. Zou dit van een mot zijn? Wat doe ik met de bloem? Niet gebruiken?

Gebaxke
Deegkneder

Re: Webdraden in de bloem

Bericht door Gebaxke » vr 07 aug 2020, 19:26

Die webdraden (spinrag) is vaak van een meelmot.
Dan kun je het beste maar nieuw meel kopen.

lekkermelig
Beheerder
Contacteer:

Bericht door lekkermelig » vr 07 aug 2020, 20:18

Meelmotten. Je zal er niets van proeven, maar sommige mensen ontwikkelen overgevoeligheid, dus het beste maar niet gebruiken.

En als die zak rechtstreeks uit de winkel of molen komt zou ik er misschien wel mee teruggaan, maar helemaal voorkomen kunnen ze het ook niet als je duizenden kilo's graan hebt opgeslagen.

Wil
Lekkermelig.nl: Pizza, brood en fikkie stoken!

Laatste berichten:
* Sneeuwbroodjes
* Broodbak reunie
* Desem meerzaden brood
* Boekrecensie – The Rye Baker
* Almverhalen – Boerenbrood

Kneedhaak 2.0
Jongste bediende

Bericht door Kneedhaak 2.0 » za 08 aug 2020, 00:01

Heb het ooit eens gehad in het meel na het malen in een watermolen, vermoedelijk veroorzaakt door de "kalander", insect wat huist in de pijpen tussen de stenen en het einde van de vulpijp. De hele partij gezeefd, er kwamen zwarte insectjes van minder dan 5 mm uit te voorschijn. Leek een heel klein torretje.
Dat was ook precies de reden dat die molen alleen voor diervoeder mocht malen.
Sindsdien laat ik malen in een andere molen, waar ik nooit iets geks heb geconstateerd.
Het nieuwe tarwe van 2020 staat reeds klaar, maar mag nog even wachten tot de herfst.

Flourpower
Deegkneder

Bericht door Flourpower » ma 10 aug 2020, 22:19

Kneedhaak 2.0 schreef:
za 08 aug 2020, 00:01

Heb het ooit eens gehad in het meel na het malen in een watermolen, vermoedelijk veroorzaakt door de "kalander", insect wat huist in de pijpen tussen de stenen en het einde van de vulpijp. De hele partij gezeefd, er kwamen zwarte insectjes van minder dan 5 mm uit te voorschijn. Leek een heel klein torretje.
Dat was ook precies de reden dat die molen alleen voor diervoeder mocht malen.
Sindsdien laat ik malen in een andere molen, waar ik nooit iets geks heb geconstateerd.
Het nieuwe tarwe van 2020 staat reeds klaar, maar mag nog even wachten tot de herfst.

Kalander is een kevertje. Die leggen eitjes in het graan. Wormpje eet graan leeg, popt tot een kever, kever legt eitjes, etc, etc.
Die vreten gewoon heel het bloemgedeelte op en verhuizen dan naar de volgende silo. Maken helaas geen draden, want dat valt eerder op..

Al meegemaakt en die tarwe kan je weggooien, want dat is alleen nog maar zemel en restanten van dat beestje..
Meelmotjes komen ook klein voor, dus 5mm kan zeker een motje zijn. Je hebt daar wat verschillende soorten in.. ;)

Stofzuigen en véél malen is dé oplossing. Nooit teveel stock, dus roulatie in de afzet..
Op meelpijpen en kisting: lichte onderdruk. Een goede industriële afzuiging doet wonderen, heb je ook geen last meer van stof..
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..

Plaats reactie