Glutenvrije meelsoorten en gluten toevoegingen

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heije
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 jun 2019, 09:43

Glutenvrije meelsoorten en gluten toevoegingen

Bericht door Heije »

He allemaal,

Ik bak sinds een goed jaar ons eigen brood en probeer graag vanalles uit, ben wel behoorlijk een 'leek' in de bakkerswereld, maar vind het heerlijk om lekker in de keuken met vanalles te prutsen.

Zelf heb ik altijd gewerkt met broodmeel wat veel eiwit bevat en het brood/bolletjes/wit/volkoren/zaden wat dan ook is altijd lekker (op een paar misbaksels na :D)

Nu weten we sinds kort dat een zwager van ons diabetes 1 heeft, die heeft dus baat bij weinig koolhydraten. Wat voor meel vind ik dan..: vooral amandelmeel en kokosmeel waar echt aanzienlijk minder koolh. inzitten dan in mijn bloem/meel. Daar zit alleen ook geen gluten in dus heeft geen zin om gist bij te voegen. Nu vroeg ik me af: zou het mogelijk zijn om daar glutenpoeder bij te doen en dan wel i.c.m. gist echt een brood te bakken?

Ik vind opzich wel recepten waar ze over kokosbrood ofzo praten maar daar vind ik het persoonlijk meer 'cake' dan 'brood'. Ik vraag me dus af of je ook gewoon een brood zoals een volkoren of witbrood uit de oven komt van dat meel kan maken met behulp van glutenpoeder..?

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Glutenvrije meelsoorten en gluten toevoegingen

Bericht door Levinebaktbrood »

Nee, dat kan helaas niet. Er bestaan mixen voor koolhydraatarm brood, die zijn best wel goed.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
KeesR
Deegroller
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 jul 2017, 20:41

Re: Glutenvrije meelsoorten en gluten toevoegingen

Bericht door KeesR »

Je kan wel streven naar brood met een lage glykemische index.
Tarwebrood zit rond de 75 maar roggebrood heeft maar rond de 50. Dat zou voor een diabeet beter zijn omdat roggebrood een veel geleidelijkere stijging geeft van de suikerspiegel.
Dat is van veel groter belang dan het beperken van de koolhydragen. Als je koolhydraten door vetten vervangt heb je het nadeel dat je meer calorieën eet. Daar kom je van aan en dat is ook niet goed bij diabeten. Als je meer eiwitten gaat eten: de overtollige worden ook weer afgebroken tot vetzuren en koolhydraten.
Gebruikersavatar
GK-Renske
Jongste bediende
Berichten: 49
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:19
Contacteer:

Re: Glutenvrije meelsoorten en gluten toevoegingen

Bericht door GK-Renske »

Je kunt gewoon gist gebruiken bij amandelmeel.
Kokosmeel, daar moet je wel meer vocht bij gebruiken. Ik zou dat niet zo snel gebruiken als je daar brood van wilt bakken. Je hebt dan altijd een ander soort meel bij nodig.

Quinoa is ook een meelsoort met een lage glycemische waarde. Samen met amandelmeel én gist kan je daar een mooi broodje mee bakken. Het zal misschien niet erg hoog rijzen, maar wat geeft dat. Als het maar goed smaakt.
Ankarsrum Assistent
Brot & Taylor rijstkast
Mockmill graanmolen
Mijn site: Het Glutenvrije Kookhoekje
Plaats reactie