Desem voordeeg

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Desem voordeeg

Bericht door Eef »

Ik heb net een poolish klaar gezet voor bierbostelbrood en sue’s Volkorenbrood, een voordeeg met desem voor beide, ik bak bijna altijd brood met een poolish en dan zet ik de poolish na een uur in de koelkast, nu vraag ik me af of dat met een desem poolish eigenlijk wel kan, ik heb de boeken van Levine doorgespit maar kan het daar in niet vinden.
Hoop dat er nog iemand reageerde zo laat.
Alvastmijn dank.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Desem voordeeg

Bericht door lekkermelig »

Het kan vast wel, maar of het nodig is?
Ik zet meestal een voordeeg voor desem niet in een koelkast, laat het gewoon ergens tussen de 8 a 12 uur rijzen in een relatief koele huiskamer. Als je het koud zet heb je denk ik kans dat het nog niet ver genoeg is.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Desem voordeeg

Bericht door Eef »

Heb het idd maar in de keuken laten overnachten, had geen goed gevoel bij de koelkast, en het is goed gegaan, vanmorgen tegen 9.00 begonnen. De vormen zijn helaas weer niet geweldig, zal wat vaker vloerbroden moeten bakken i.p.v. altijd in een blik. Bierbostel deze keer van blond bier en ik vind zelf de smaak met desem lekkerder dan gewoon met gist. Sue’s volkoren deeg voelde zo stug aan vergeleken met het bierbostel dat ik er niet veel moed op had, maar het is heerlijk, helemaal niet stug of compact wat ik verwacht had. Weer Wat geleerd. Nu nog fatsoenlijk vormen 🙈
Bovenste sue’s Volkoren , sue’s en laatste bierbostel. Maar misschien moesten de foto’s in , wat hebben we gebakken, dan mijn excuses.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eef
Gaat de goede kant op
Berichten: 74
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 12:22

Re: Desem voordeeg

Bericht door Eef »

Sorry, foto’s in omgekeerde volgorde😓
Plaats reactie