Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door Koos de bakker »

Ik heb mijn spiraalkneder (Grilletta) in bestelling. Nu vroeg ik mijn af of een spiraalkneder ook geschikt is om vulling als rozijnen, krenten en noten door het deeg te werken? Nu doe ik dat nog steeds met de hand maar bij grote hoeveelheden deeg is het best wel een klus. Of bijvoorbeeld de suikerchips voor een suikerbrood? Gaat mijn (toekomstige) Grilletta mij daarbij helpen?
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Rik59
Meesterbakker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 13 dec 2017, 23:26

Re: Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door Rik59 »

Ik meng de vulling meestal in de laatste minuut..
Het gaat niet altijd even fraai bijv. bij cranberries trok hij bij mij sporen door het deeg..
Bij suikerchips kan het zijn dat hij er wat kapot drukt...
Sommige zaden laten zich makkelijk mee kneden.. pompoenpitten maakte echter zo'n herrie dat ik ze alleen op het laatst meng...
Het is dus even uitvinden wat wel en niet goed gaat..
The sound of success is the ‘singing’ loaf - the sound of crackling as the crust cools.
The song of fresh bread


RESPECT, TIJD EN TEMPERATUUR ZIJN DE VOORNAAMSTE GEREEDSCHAPPEN VOOR DE LEKKERSTE EN FRAAISTE BRODEN.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door Levinebaktbrood »

Juist in een spiraalkneder kan dat uitstekend. Pitten/zaden doe ik er meestal vanaf het begin bij. Als ik rozijnen/krenten/vijgen/dadels enz. door het deeg wil kneden dan kneed ik het deeg, dek het dan af en laat het 15 minuten rusten en kneed dan de vulling erdoor. Als je 15 minuten wacht dan is het deeg alweer iets meer ontspannen en is het makkelijker om de vulling erdoor te kneden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Koos de bakker
Deegroller
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 22 sep 2017, 22:29

Re: Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door Koos de bakker »

Van deze antwoorden word ik blij.

Laat je tijdens het rusten het deeg in de kom van de spiraalkneder zitten? En heb je geen last van het kapot gaan van de rozijnen en krenten tijdens het machinaal doorkneden? Hoelang moet de spiraalkneder draaien (bij benadering natuurlijk) om de vulling mooi gelijkmatig door het deeg te werken? Ik hoor het weer graag.
Ik bak al jaren brood in een BBM. Maar nu ben ik begonnen aan het echte werk; broodbakken in een houtoven.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik laat het deeg in de kneder en dek de kom af met bubbeltjesfolie. Juist in een spiraalkneder gaan de rozijnen enz. niet zo snel kapot. Hoelang het duurt voor de vulling erdoor gekneed is ligt aan het deeg en de (hoeveelheid) vulling. In het algemeen gaat het snel, paar minuten.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Re: Vulling doorwerken met een spiraalknedert?

Bericht door stillekracht »

Je moet de vruchten niet te ver laten wellen. Dan worden ze wel kapot gedraaid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Plaats reactie