Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Bericht door Demian »

Zag een video van een inklapbare rijskast van Brød & Taylor op Youtube. Ook in Nederland te koop voor ongeveer € 180,-

Is al eerder besproken in ver weggezakte en onder minder courante topic titels. Het leek mij juist om deze kast opnieuw onder de aandacht te brengen.

Voor de bescheiden thuisbakker een interessant apparaat.

https://youtu.be/pSgcOdKCk1o
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Bericht door Demian »

Heb een paar dagen geleden een Brød & Taylor rijskast gekocht. Een eenvoudig, mooi en doordacht ontwerp. Snel op te zetten en in te klappen. Ik bak meestal 1 tot 2 en sporadisch 3 broden tegelijk en heb geen behoefte aan een grotere (zelfbouw) rijskast.

Uitgeklapt is de B&T ruim genoeg voor twee 32 cm broodblikken. Ingeklapt neemt de B&T weinig ruimte in. Ik berg de B&T, in een niet meer gebruikte boodschappentas aan een haakje, in de trapkast op.

Het brood rijst in de B&T uiteraard niet sneller als op een warme dag op de aanrecht. Kan wel, als ik de temperatuur van de B&T verhoog! Als het kouder wordt, wil ik niet afhankelijk van de oven zijn; de oven als rijskast is wat moeilijker op de juiste temperatuur en vochtigheidsgraad in te stellen en niet altijd praktisch. Nu kan ik de oven al voorverwarmen terwijl de 2e rijs in de B&T staat.

Kortom het voordeel van de B&T is de instelbare constante temperatuur & luchtvochtigheid en de oven is vrij om alvast voor te verwarmen of iets anders. Het stroomverbruik bij 29°C is nauwelijks meetbaar.

Met het huidige model (FP-205) B&T is het ook mogelijk yoghurt en dergelijke te maken en te gebruiken als slow cooker.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Demian
Gaat de goede kant op
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 02 jul 2018, 00:51

Re: Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Bericht door Demian »

Om de vochtigheid meteen op niveau te brengen, schud ik, in plaats van koud of warm water, wat kokend water uit de Quooker in het waterbakje van de Brød & Taylor. Dat doe ik pas na het voorverwarmen, kort voordat ik het deeg erin zet. Voorverwarmen doe ik tijdens het kneden.
‘In ’t sweet uwes aenschijns sult ghy broot eten’ Genesis 3:19
Gebruikersavatar
portugal
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 23 mei 2019, 15:03

Brød and taylor gebruiken voor roggebrood?

Bericht door portugal »

Hallo
Om roggebrood te bakken heb je een temp. nodig van 90 gr. celsius. Dat kan net in de Brød and Taylor. Ik probeerde een roggebrood te bakken maar helaas dit is niet gelukt. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Bericht door Levinebaktbrood »

In een rijskast zoals de Brøt & Taylor kan je geen roggebrood bakken.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
BBB
Chef stoffer en blik
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 18:08

Re: Brød & Taylor inklapbare rijskast.

Bericht door BBB »

Heb zelf ook een brod and taylor rijskast. Ben erg tevreden hierover.
Famag IM5, Brod & Taylor rijskast, Passie voor het broodbakken😎
Plaats reactie