Gaatjesplaat

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Gaatjesplaat

Bericht door erikg »

Ik lees zo nu en dan dat er een plaat met gaatjes gebruikt word.

Wanneer wordt die gebruikt? Ipv ovenschaal ? Of steen ?
En wat is dat het voordeel ?
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Gaatjesplaat

Bericht door miesje1959 »

Ik gebruik een gaatjesplaat bij het bakken van kleine broodjes. Dat doe ik gewoon op de hete plaat/vloer van de Manz oven, maar kan natuurlijk ook op een hete steen gezet worden.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door erikg »

Dag Astrid, dank voor je antwoord. Waarom gebruik je gaatjes ? En niet direct op de steen ? Wat is het voordeel ?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door Ballie »

Het voordeel is puur cosmetisch. Tijdens het bakken krijg je dan het gaatjespatroon op de onderkant van het brood te zien als donkere puntjes. Wanneer je gaten in een andere vorm gebruikt dan krijg je die vorm te zien als bruine plekjes op de onderkant van het brood.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door lekkermelig »

Het voordeel is zeker niet alleen cosmetisch. Er zijn trouwens een hoop mensen die zo'n puntjes raster juist lelijk vinden.
Maar het ligt eraan hoe je bakt.
Het hele idee van gaatjes blikken of Lochblech in het Duits is dat de warmte er beter doorheen komt. Dus als je normaal gesproken een gewoon bakblik zou nemen en nu een gaatjesblik, dan zijn je broodjes eerder klaar en krijgen ze aan de onderkant op een andere manier warmte. Ook handig voor afbakken in een hetelucht oven.
Dus als je op een blik bakt in een gewone oven dan zou een gaatjesblik enig nut kunnen hebben.
Als je met een steen bakt is het allemaal vrij zinloos, heb je geen gaatjesblik nodig. Dus met een Manz kan het nuttig zijn, in een Rofco of op een pizzasteen heb je er niet veel aan.
Meer info vind je hier:
http://brotbackforum.iphpbb3.com/forum/ ... t1877.html

WIl
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door erikg »

Dank voor de informatie :)
Gebruikersavatar
john-b-bak
Deegkneder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 27 mar 2016, 15:27

Re: Gaatjesplaat

Bericht door john-b-bak »

Hoi,
vanuit la france wat opmerkingen.
een brood is een product van grondstoffen,werkwijze en gebruikte apparatuur. Als je specifiek op de oven ingaat is hetvolgende van belang.voor een optimaal bakproces moet de temperatuur tijdens het bakken terug lopen.het beste is daarvoor een stenen oven die de warmte accumuleert (vasthoudt/opslaat).voor de smaak is een hogere temperatuur belangrijk omdat de suikers in de deeg beter reageren en door hun oa caramelliseren extra specifieke smaken aan het eindprodukt geven.een koud bakblik en een (geperforeerde ) plaat vertragen dit proces.daarnaast zal de reactie van het deeg direct op de vloer een optrekken van het brood bevorderen.dir zijn welliswaar allemaal kleine factoren maar vooral bij vloerbrood zul je onder goede omstandigheden een veel lekkerder brood uit je oven toveren.ik heb 3 weken genoten van baguettes traditions en ga dus in nederland op de franse manier voort!mijn advies; probeeralle omstandigheden zo optimaal mogelijk te houden en ga indien mogelijk(en afhankelijk van het product) op steen bakken.veel succes
john
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door bakplaat »

lekkermelig schreef: Het hele idee van gaatjes blikken is dat de warmte er beter doorheen komt. Dus als je normaal gesproken een gewoon bakblik zou nemen en nu een gaatjesblik, dan zijn je broodjes eerder klaar en krijgen ze aan de onderkant op een andere manier warmte.
Zo heb ik ook twee bakplaatjes met gaatjes, deze plaatjes zijn van aluminium. Ik gebruik ze hoofdzakelijk voor Vloerbroden en harde broodjes. Niet allèèn de WARMTE komt er beter doorheen, maar zeker niet onbelangrijk ook de STOOM, waardoor ook de onderkorst krokanter wordt. Daarnaast geeft het ook een mooi aanzien aan de onderkant van het brood...Wie dat niet mooi vindt, doet het dan maar niet. :D,

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
erikg
Deegkneder
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 21:28
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door erikg »

Bedankt cor
Gebruikersavatar
Jim
Gaat de goede kant op
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 16:54

Re: Gaatjesplaat

Bericht door Jim »

bakplaat schreef: Zo heb ik ook twee bakplaatjes met gaatjes, deze plaatjes zijn van aluminium. Ik gebruik ze hoofdzakelijk voor Vloerbroden en harde broodjes. Niet allèèn de WARMTE komt er beter doorheen, maar zeker niet onbelangrijk ook de STOOM, waardoor ook de onderkorst krokanter wordt. Daarnaast geeft het ook een mooi aanzien aan de onderkant van het brood...Wie dat niet mooi vindt, doet het dan maar niet. :D,
Is dat gewone geperforeerde alu plaat uit de bouwmarkt?
Kneder: Linkerhand en/of rechterhand | Ovens: Siemens inbouwoven - Mavhek houtoven
Gebruikersavatar
@3aan
Gaat de goede kant op
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 18 dec 2016, 23:01

Re: Gaatjesplaat

Bericht door @3aan »

Zo uit de oven op de stoel, bedankt voor de tip, heb zoiets nog liggen.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door bakplaat »

Jim schreef: Is dat gewone geperforeerde alu plaat uit de bouwmarkt?
Hallo Jim...
Lees Hier het verhaal hoe ik aan mijn ''gaatjesplaten'' ben gekomen. :G

Je kunt zo'n geperforeerde alu plaat idd. bij de meeste bouwmarkten kopen en gemakkelijk op maat maken met een ijzerzaag of kniptang.
Succes ermee.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Troela
Deegkneder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Gaatjesplaat

Bericht door Troela »

Jim schreef:
bakplaat schreef: Zo heb ik ook twee bakplaatjes met gaatjes, deze plaatjes zijn van aluminium. Ik gebruik ze hoofdzakelijk voor Vloerbroden en harde broodjes. Niet allèèn de WARMTE komt er beter doorheen, maar zeker niet onbelangrijk ook de STOOM, waardoor ook de onderkorst krokanter wordt. Daarnaast geeft het ook een mooi aanzien aan de onderkant van het brood...Wie dat niet mooi vindt, doet het dan maar niet. :D,
Is dat gewone geperforeerde alu plaat uit de bouwmarkt?
Ben ook wel benieuwd, bij de Gamma hebben ze platen van 50*100 maar dat past niet in mijn doorsnee oven.
Patroontje op de onderkant van de broden lijkt precies op patroontje van pistoletjes bij AH
Bear Teddy en gewone oven
Te Amsterdam
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Gaatjesplaat

Bericht door bakplaat »

Zoals ik hiervoor al antwoordde...Deze platen kun je heel gemakkelijk op maat maken met de ijzerzaag of kniptang.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Pierre Ferson
Jongste bediende
Berichten: 45
Lid geworden op: za 21 nov 2015, 18:42

Re: Gaatjesplaat

Bericht door Pierre Ferson »

Bij mijn nieuwe stieambake-oven van AEG kon ik bij registratie zo een gastjesbakplaat op telescopische geleiders krijgen
ik heb echt ervaren dat mijn broden nu een veel betere ovenrijs hebben meer nog ik moet mijn recepten aanpassen
minder gist, suiker en witte bloem anders wordt het brood te luchtig en wij hebben liever een wat vaster brood
Ik bak al mijn broden in een bakblik en kneed het deeg in de Kenwood met een spiraalhaak (heeft ook meer water nodig)
De spiraalhaak heb ik bij Kenwood handelaar besteld voor 17,5€
Plaats reactie