(mis)baksel

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boomboukje
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: di 21 okt 2014, 22:16

(mis)baksel

Bericht door boomboukje »

Hallo,

Sinds een paar maamden aan het brood bakken. Met wisselend resultaat. :(
Vandaag een bruin brood bus brood gemaakt uit het boek van Levine. Mooi soepel deeg goed gerezen. Alleen is het brood heel vast geworden. Ook de uiteinde van het brood zijn niet mooi gelijk. Ik denk dat ik te veel lucht eruit heb gedrukt en vast heb opgerold. Het vormen blijf ik lastig vinden.
Iemand anders nog een idee? Waarom het zo vast is geworden?

Bedankt alvast. Groetjes boukje
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: (mis)baksel

Bericht door bakplaat »

Hallo Boukje
Volgens je verslag had je een mooi soepel deeg wat ook nog eens goed gerezen had en toch heeft het wat je noemt, een 'misbaksel' opgeleverd.
Dan denk ik dat je het in het afbakken moet zoeken, waarbij enkele punten erg belangrijk kunnen zijn. Is de oventemp. soms te heet geweest en in combinatie met (te) weinig stoom mis je dan een goede 'ovenrijs' waardoor aan je brood te snel een korst is ontstaan en zodoende een vaste struktuur had.

Kijk maar eens naar mijn Fotoalbum over het Broodbakken in de oven stap voor stap. Daar zie je ook hoe je je deegstuk goed kunt vormen/opmaken. Als je alles goed opvolgt in combinatie met een goed deeg, zal je volgende brood er zeker al een stuk beter uitzien.
Succes ermee.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie