Welke bloem?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Welke bloem?

Bericht door Turner »

Hallo allemaal ,
Ik wil mijn Volkorenbrood wat luchtiger maken door er wat bloem aan toe te voegen.
Welke bloem is dan het beste?
Ik denk er over om Amerikaanse bloem bij de zuidmolen te bestellen, maar er zijn zoveel soorten.....

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke bloem?

Bericht door Levinebaktbrood »

Allereerst welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen voordat ze vragen gaan stellen of reageren op berichten.

Amerikaanse patentbloem is een goede keuze. Bij de Zuidmolen hebben ze ook Volkoren Natuur. Daar kun je een luchtig volkorenbrood mee bakken zonder dat je er bloem bij hoeft te voegen.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke bloem?

Bericht door bakplaat »

Naast het gebruik van wat bloem (Amerikaanse patent is idd. een goeie) aan je Volkorendeeg, kun je evt. ook nog wat gluten(poeder) toevoegen. Zorg dan wel dat de totale hoeveelheid 100% is en bereken van daaruit de hoeveelheid toe te voegen vocht.
Ook kun je zoals Levine voorstelt het Volkoren Natuur meel gebruiken.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welke bloem?

Bericht door Turner »

Bedankt voor jullie reactie's ,
het is idd wel zo netjes om me even voor te stellen, ik ben martina en heb begin dit jaar de zwaarste mixer van Bosch aangeschaft. Daar kan ik in 1 xhet deeg voor 3 volkorenbroden incl zaden en pitten in kneden . Sinds die tijd koop ik bijna geen brood meer, alleen als ik echt geen tijd heb om te bakken. Ik bak heel veel uit het boek van levine , super lekkere recepten en heel duidelijk uitgelegd .
Volgens mij komt er in november het tweede boek , dat staat al op m'n verlanglijstje.
Het is ook erg leuk om hier allerlei tips en ervaringen te lezen!

Groetjes martina
Gebruikersavatar
Flourpower
Deegkneder
Berichten: 137
Lid geworden op: zo 20 apr 2014, 14:54

Re: Welke bloem?

Bericht door Flourpower »

Waarom juist een amerikaanse (patent) tarwebloem? Een franse tarwe met 11,5 tot 12,5% zou toch ruim voldoende moeten zijn. Een NL'se 11,5% is zelfs nog te vinden*! Even gezond, zelfde resultaat... beter voor het klimaat. :-)

*) wij hebben hier tarwes van diverse boeren uit de regio (B) die dat eiwitgehalte en dito resultaat behalen.
^ wat ik schrijf + > wie ik ben : de laatste beroepsmolenaar van Oost-Vlaanderen ..
Gebruikersavatar
Turner
Chef stoffer en blik
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 15 jun 2016, 11:31

Re: Welke bloem?

Bericht door Turner »

Heb ondertussen 3 broden gebakken (ik bak er altijd 3 tegelijk , kunnen samen in de oven) en ik merk echt wel verschil , de broden zijn zeker een stuk luchtiger dan met gewone bloem. Voor 3 broden voeg ik in totaal 500 gr bloem toe en de rest volkoren meel en zaden en pitten. Recept uit het boek van levine. Super bedankt voor de tips!
Dus Amerikaanse bloem en volkorenmeel zonder toevoegingen van de zuidmolen. (Zaden en pitten trouwens ook van de zuidmolen)
Ook heb ik bij amazone.de een grote plastic bak(6 l) met deksel gekocht die is bedoelt voor het rijzen van brooddeeg . (€4,95) gewoon de deksel er op en rijzen maar. Werkt echt super goed! Er zijn ook duurdere te koop maar is echt niet nodig deze werkt goed. Ik had mijn twijfels maar dacht is ook wel makkelijk voor salade enz. Maar het werkt !

Groetjes martina.
Plaats reactie