Rijsmand gekregen, welk gewicht?

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Rijsmand gekregen, welk gewicht?

Bericht door raMniv »

Ik heb onderstaande Rijsmand gekregen. Nu wil ik deze graag gaan testen, maar kom ik op internet verschillende informatie tegen. Op een aantal websites staat: voor 750-1500 gram en een aantal 2 kilo. Nu is mijn vraag, waar kan/moet ik vanuit gaan. Wil graag een Frans landbrood erin laten rijzen. Moet ik uitgaan vm een kilo? En is dit dan een kilo meel/bloem of het totaal gewicht incl vloeistof?

Afbeelding
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Rijsmand gekregen, welk gewicht?

Bericht door raMniv »

Dit zegt het kaartje wat eraan hangt:

Afbeelding

Vergelijking:

Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexanderB
Jongste bediende
Berichten: 47
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 18:48

Re: Rijsmand gekregen, welk gewicht?

Bericht door AlexanderB »

Hi,

Het gewicht wat erop staat is het totaal gewicht. Dus niet alleen het bloem.

Maar, aangezien het een rijsmand is, en je het brood toch op een bakplaat/steen "stort" maakt het niet zoveel uit als je er wat onder zit. Teveel deeg, en je hebt kans dat bij het rijzen het deeg over de rand gaat ;).

Dus je kunt er gerust een deeg van een kilo in stoppen. Vind je het resultaat niet mooi, dan doe je er de volgende keer wat meer of minder in :D.

Zelf heb ik rijsmandjes van 750 gram deeg. Vaak maak ik recepten met ongeveer 350 gram bloem, en krijg altijd mooie broden.
Plaats reactie