Krentenbollen, welke bloem?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Krentenbollen, welke bloem?

Bericht door raMniv »

Vandaag voor het eerst krentenbollen gemaakt volgend het recept van Levine. Zeker voor de eerste keer erg tevreden. Nu heb ik wel een vraag welke bloem ik het best kan gebruiken.

Heb laatst bij de Zuidmolen 5 kilo Amerikaans Patentbloem gekocht (ben pas net begonnen met bakken), maar is deze geschikt voor krentenbollen?

Zo niet, welke kan ik dan het best bestellen bij de Zuidmolen want moet binnenkort weer een bestelling plaatsen ben ik bang voor. :D
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Krentenbollen, welke bloem?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik zelf ook Amerikaanse patent voor krentenbollen, rozijnenbrood enz.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Krentenbollen, welke bloem?

Bericht door bakplaat »

raMniv schreef:Vandaag voor het eerst krentenbollen gemaakt volgend het recept van Levine. Zeker voor de eerste keer erg tevreden. Nu heb ik wel een vraag welke bloem ik het best kan gebruiken.
Heb laatst bij de Zuidmolen 5 kilo Amerikaans Patentbloem gekocht maar is deze geschikt voor krentenbollen?
Net zoals Levine en veel andere forumleden gebruik ik voor mijn KrenteRozijnenbroden/Bollen ook de Amerikaanse patentbloem. Deze bloem is hier uitermate geschikt voor, door het hogere eiwitgehalte kan deze bloem in vergelijk met anderen wat meer gist en ook een royale vulling aan.

Zie mijn fotoalbum... KrenteRozijnenbrood/Bollen...dat ik al vele jaren geleden gemaakt heb.

AfbeeldingAfbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
raMniv
Gaat de goede kant op
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 14:00

Re: Krentenbollen, welke bloem?

Bericht door raMniv »

Helemaal goed!

Waar is Amerikaans patent dan minder geschikt voor?

Ik had die van u inderdaad al met open mond zitten bekijken! Erg mooi en lekker.
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Krentenbollen, welke bloem?

Bericht door bakplaat »

Bedankt voor je compliment :2th:

Amerikaanse Patentbloem wordt in de broodbakkerij vooral in luxe Brood(jes) degen gebruikt, waarin veel vet,suiker, ei en vulling wordt verwerkt. Zoals bijv. in Krente/Rozijnenbrood, maar ook in Briochedeeg en Croissants.
Dan ook nog in de Banketbakkerij voor Korst/Bladerdeeg.

Maar ze is minder geschikt voor Boterdegen in veel Koek(jes) en stukswerk recepten, deze verlangen een bloem met een enigszins vloeiende/drijvende bakaard. Hiervoor wordt doorgaans de Zeeuwse bloem gebruikt.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie