Productie, productie

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mschapendonk

Productie, productie

Bericht door mschapendonk »

Ik ben onder de indruk van mensen die 100 broodjes of meer op een dag bakken. Als ik 3 plaatjes worstenbroodjes achter elkaar doe, dan ben ik al uren bezig en heb ik er "nog maar" 40.

Hebben die mensen simpelweg een grotere oven of moet ik mijn logistiek verbeteren en nog meer tempo maken. Het moet wel hobby blijven hè ;-)

Btw, ik heb een gewone huis tuin en keuken oven.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Productie, productie

Bericht door papagena »

Ik ben ook altijd verbijsterd door de grote hoeveelheden. Meestal bak ik maar 2 broden. Soms nog een krentenbrood erbij maar dat is het dan ook. De vriezer zit nl al heel gauw heel erg vol.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Productie, productie

Bericht door lekkermelig »

Het ligt er maar net aan wat je wil bakken en hoe stressgevoelig je bent. De meeste mensen op het forum bakken redelijk normale hoeveelheden hoor, maar als het echt moet kan je in een Rofco met 3 bakvlakken 12 broden of 75 bolletjes kwijt per bakronde. In een gewone oven zit je meestal hooguit op een kwart daarvan Die twaalf broden zouden niet zo ingewikkeld zijn als je een soort deeg heb, en van 75 bolletjes hoef je ook niet in de stress te raken, maar het is wel een stuk sneller als je met twee handen tegelijk kan opbollen en een grote mixer hebt. Maar wie bakt er nou zoveel dezelfde broodjes als ie er geen handeltje op na houdt?
Maar worstenbrood is ook wel het meest bewerkelijke wat ik kan bedenken, of als je gezellig 75 knoopbroodjes gaat fröbelen. Of je gaat gewoon een stapel verschillende recepten uitproberen op een dag, dat kost ook tijd....
Je moet het inderdaad wel voor de hobby doen, en je vooral niet op laten jagen omdat anderen meer bakken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Productie, productie

Bericht door bakplaat »

Met een beetje 'planning' kun je per bakdag toch nog wel een leuke hoeveelheid Brood/Broodjes produceren.Zo bak ik regelmatig op een dag bijvoorbeeld onderstaand assortiment Broodproducten. In een tijd tussen 's morgens ± 8 uur en 's middags ± 15.30-16.00 uur.
Moet er dan wel bij zeggen, dat dit alles gemaakt is van Gistdegen...met Desemdegen redt je dat niet, die zijn aanmerkelijk langer 'onderweg'

Maar toen het bakken nog mijn beroep was, was ik uiteraard veel meer gewend zowel hoeveelheid als soorten.
1 geknipt Busbrood 2 Krente/Rozijnenbroden 3 Krente/Rozijnenbollen 4 Luxe gevlochten zachte volle Melkbroodjes
5 Vloerbroden halfom Volkorenmeel/Bloem.

Afbeelding

Met iets meer tijd zou er dan evt. ook nog wel een plaat Worstebroodjes bij kunnen:

Afbeelding

Voor het afbakken zet ik ze bij voorkeur ook op een bakplaat met bakpapier en merk weinig verschil, of ze rechtstreeks op de plaat gebakken worden. Als je dat toch zonder bakpapier wil doen smeer je plaat dan goed in met olie.

Net als Ballie gebruik ik ook 1:1 deeg/gehakt en dat is een goede verhouding, zonder dat het broodje overheerst t.o van het worstje

Zie Hier ook mijn fotoalbum Sauzijzen/Worstebroodjes

Ik bezit ook geen ROFCO oven, maar bak alles af in deze ARISTON HOTPOINT oven.

Afbeelding
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Plaats reactie