Plakken aan de plaat

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mschapendonk

Plakken aan de plaat

Bericht door mschapendonk »

Ik bak worstenbroodjes altijd rechtstreeks op de plaat, zodat de onderkant ook goed bakt. Op bakpapier geeft toch een ander resultaat. Het komt nogal eens voor dat de broodjes na het bakken niet makkelijk lossen, wat niet echt bevorderlijk is voor het uiterlijk van de broodjes (de smaak blijft prima ;) ).

Hebben anderen dat ook wel eens? Wat kan ik eraan doen?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Plakken aan de plaat

Bericht door Ballie »

Ik denk dat dit komt door het vormen van de broodjes. Ik had er vroeger ook last van, maar tegenwoordig niet meer.

Het deeg moet niet te dun zijn en maar net om de worst gevouwen kunnen worden. Dan alleen op de naden goed dicht knijpen en nog even over het werkvlak rollen. Dat is meer dan voldoende.

Ik gebruik meestal de verhouding 2:1 (deeg:worst) dus 2 maal zoveel deeg als worst. Je krijgt dan mooie broodjes die makkelijk te vormen zijn.

Succes...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
mschapendonk

Re: Plakken aan de plaat

Bericht door mschapendonk »

Thanks, op zich doe ik dat al (dunne laag deeg, netjes invouwen, even rollen). Ik gebruik deeg:gehakt als 1:1 en dan meestal zo 45g deeg met 45g gehakt. 2:1 lijkt me veel deeg? Heb je dan niet een hele mond vol brood met weinig worst?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Plakken aan de plaat

Bericht door Ballie »

Nee, dat vind ik eigenlijk best meevallen. Heb in 't begin ook 1:1 gebruikt, maar dan was de deeglaag veel te dun en brak de worst tijdens het bakken door het brood heen. Kon ik meestal de helft van de broodjes weggooien. Ik ben op een gegeven moment meer deeg gaan gebruiken en dat beviel mij eigenlijk een stuk beter. Al is ook mijn techniek in de loop der tijd nog verbeterd, dus mogelijk lukt het mij nu wel met een verhouding van 1:1.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Plaats reactie