Weegschaaltje met 2 decimalen

Voor alle vragen over deegrollers, bakblikken, rijsmandjes, broodmessen, graanmolens, rijskasten en andere gereedschappen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door Bakker Henk »

Een weegschaaltje met 2 decimalen?
Oké, dit riekt naar overdreven precisie met broodbakken, maar voor mij als laborant werkt dit gewoon lekker en vertrouwd, dus waarom niet. En! Gewoon in een kookwinkel gekocht.
Laatst ciabatta's gebakken en daarvoor had ik nodig: 0,1 gram gedroogde gist in de biga! Waar blijf je dan met je keukenweegschaal met een grove 1-gramsprecisie.
Dus ik vind het gewoon handig voor het afwegen van kleine hoeveelheden zoals van gist, zout en mogelijk ook andere dingen als vitamine C, e.d.
Prijs: iets minder dan € 20,- Dus niet goedkoop!
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door Molenbroodje »

Hihihi! Ik herken het wel een beetje aangezien ik apothekersassistent ben geweest en ook veel medicijnen met uiterste precisie deed bereiden. ^)^

Maar ik heb expres mijn perfectie in veel dingen opgegeven, omdat ik merk dat je door perfectie je ook heel erg kan laten remmen en het je plezier kan afnemen. Maar zo'n weegschaal zou ik stiekem ook wel willen ;)
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door lekkermelig »

Nou, dan had het wel leuk geweest als we wisten waar deze geweldige deal te halen was. 20 euro is niet echt veel voor een precisieweegschaal, maar ik behelp me al jaren met mijn action lepelweger. Niets op aan te merken, alhoewel ik begrepen heb dat niet iedereen er even enthousiast over is.

Zelf ben ik meer op zoek naar een handigere thermometer, vooral omdat je bij zo'n ikea geval veel te lang moet wachten voor het op iets zinnigs lijkt.. Thermapen via ebay of zo, maar nog steeds vrij overdreven om makkelijk te kunnen meten...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Miki

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door Miki »

Ik gebruik een thermapen en een weegschaal dat tot een honderdste gram weegt. Het laatste heb ik oorspronkelijk gekocht voor mijn andere hobby: charcuterie, platweg het maken van worsten, hammen, enz. Daar is een decimalenweegschaal belangrijk omdat je met nitriet en nitraat werkt waarvan je niet teveel en ook niet te weinig mag gebruiken. Uit gewenning gebruik ik het nu ook bij het broodbakken voor het afwegen van gist en zout. Je kunt er rond de 25 euro altijd wel eentje krijgen, laat in de winkel de weegschaal wel even calibreren of koop meteen ook calibreergewichten. Je kunt er altijd wel eentje krijgen bij winkels voor postzegelverzamelaars en espressobenodigdheden en ..... growshops.

De Thermapen is een goede thermometer en met name handig als je veel met suiker of chocolade werkt, afgezien daarvan denk ik dat je zeer goede alternatieven kunt gebruiken voor minder geld.
Gebruikersavatar
joop
Gaat de goede kant op
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:04

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door joop »

Een voordelig adres waar ik het nodig heb kunnen vinden:
https://www.pinearts.nl/index.php/weegapparatuur-1.html
* Oven met boven en onderwarmte - Kneedmachine Krefft PR20-S - Kitchenaid 7580
Gebruikersavatar
Bakker Henk
Deegroller
Berichten: 285
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 01:11

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door Bakker Henk »

Ik heb hem bij de Kookzaak in Breda gekocht. Vanavond weer gebruikt om 1,2 gram gist (1,20 gram) af te wegen.
Eigenlijk overdreven, maar wel leuk.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door Anna »

lekkermelig schreef: Zelf ben ik meer op zoek naar een handigere thermometer, vooral omdat je bij zo'n ikea geval veel te lang moet wachten voor het op iets zinnigs lijkt.. Thermapen via ebay of zo, maar nog steeds vrij overdreven om makkelijk te kunnen meten...
Het gaat hier over weegschaaltjes hoor ;)

Ik merk dat ik de 'precisie'-lepelweegschaal van Action steeds minder gebruik als ik 2,5kg deeg maak. Voor 16,8 gram gist, weeg ik 16 gram af en dan voeg ik voorzichtig wat meer gist bij totdat de weegschaal net op 17 springt of tussen 16 en 17 knippert. Dan zit er 16,5g of net ietsje meer in. Dat doet het ook prima. Voor gist voor 1 broodje gebruik ik de lepelweger wel.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Weegschaaltje met 2 decimalen

Bericht door lekkermelig »

@Anna

Ik vond een weegschaal met decimalen voor brood sowieso heel lang niet noodzakelijk. Net wat je zegt, 16 gram gist hoef je niet op decimalen af te wegen, en voor een broodje kan je nog steeds afvragen hoe relevant het is of je drie of vier gram gist hebt. Tuurlijk gaat het sneller met 4 gram, maar dat gaat het in de zomer ook met een warme keuken. Je moet toch je deeg checken, en niet alleen op tijden afgaan. Voor poolish is het wel handig, omdat je daar soms echt minieme hoeveelheden nodig hebt. Maar het is natuurlijk niet verboden om nauwkeuriger te wegen als je zo'n ding toch al hebt liggen, maar je moet er vooral niet te veel geld aan uitgeven.

Dat geldt nou trouwens ook voor die thermometer, waarover ik het in dit topic niet mocht hebben :G De associatie was: dure spullen voor je hobby...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Plaats reactie