Even voorstellen

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Gesloten
Gebruikersavatar
Agneske74
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 13:12

Even voorstellen

Bericht door Agneske74 »

Goedenmiddag allemaal,
door uren-, dagen-, maanden-, jaren-lang zoeken en lezen over broodbakken ontstond mijn interesse om het ook eens zelf te proberen. Dit interesse werd een passie, die ik helaas maar weinig uit kan oefenen omdat we maar met 2 personen zijn. Ik verheug me steeds weer als een brood bijna op is, kan dagen daarvoor bezig zijn met een volgend recept. Veel ideeen haal ik uit duitse en zwitserse sites, ook omdat ik meer dan 40 jaar in Zwitserland woonde en het stevige brood uit dit land erg waardeer. Ik experimenteerde met zuurdesem en ook met "Wildhefe", een gistvloeistof gemaakt met fruit. De meelsoorten, spelt e.a. koop ik direct bij een molen hier in de buurt.
Graag wil ik van jullie kennis meegenieten om nog meer ervaring en ideen op te doen en -wie weet- misschien eens zelf een tip te geven.
Allemaal veel succes,
vriendelijke groet
Agneske
Gebruikersavatar
Rob van Rotterdam
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 14:40

Re: Even voorstellen

Bericht door Rob van Rotterdam »

Dag Agneske,

hartelijk welkom op dit forum.
Met belangstelling lees ik dat u ervaring heeft met 'Wildheve.' Daarover heb ik een en ander gelezen, maar als u over de bereiding van dat desem eens enige van uw ervaringen zou willen delen, dan zie ik daar met meer dan gemiddelde belangstelling naar uit.
Hartelijke groet,
Rob
graanmolen, mechanisch weegschaaltje, kneden met de hand, gewoon oventje.
Gebruikersavatar
papagena
Moderator
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 20:40
Locatie: Hoogeveen

Re: Even voorstellen

Bericht door papagena »

Welkom Agneske,

Inderdaad, wat een ellende dat je maar voor 2 kunt bakken. De kids gaan hier straks het huis uit en dan heb ik dat probleem ook.
Heb wel bedacht dat ik dan van ellende misschien wat voor andere mensen ga bakken. Je moet toch wat met je leven.
Niet bij brood alleen....
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Ballie »

Welkom op het forum Agneske,

Tja, voor twee personen bakken, waar ken ik dat ook alweer van? Oh ja, dat doe ik ook. Dus da's om de week bakken. Maar ik mag gelukkig ook voor diverse familieleden bakken. Dus dan kan ik de oven wat vaker aanzetten :DB2:

Heel veel bakplezier, en laat vooral ook eens zien wat je zoal bakt. Vinden we leuk hier...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door lekkermelig »

Welkom!

Dat probleem van te weinig kunnen bakken: eenvoudig op te lossen hoor! Wij zijn thuis nu nog met drie, maar ik heb wat buren die maar al te graag een graantje mee pikken van de baklust, en ook op mijn werk lusten ze het graag!
Ik bak momenteel zo eens in de twee weken (maar dan wel meteen een stuk of 12-15 broden) en daar kan ik mijn baklust aardig mee kwijt :-), en als ik wat meer tijd zo hebben zou het weer wekelijks worden denk ik. Een van de leuke dingen aan bakken vind ik toch ook om een deel weg te geven, dat levert bij ons een levendige ruilhandel op in eieren, fruit, gebak toetjes enzovoort. En je houdt nog eens contact met je buurtgenoten!

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Agneske74
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 13:12

Re: Even voorstellen

Bericht door Agneske74 »

Dag allemaal,
Dank voor jullie reacties op mijn "even voorstellen". Ben gelukkig niet de enige, die graag meer wil bakken maar meestal moet wachten op de volgende "broodbehoefte". Maar zo erg is het nu ook weer niet, hoor! Graag geef ik ook broden cadeau, of word gevraagd om brood te bakken.
Over het thema "Wildhefe" staat veel geschreven in een forum op de site van Chefkoch.de. Heel interessant en zeker de moeite van het uitproberen waard. Het is tamelijk eenvoudig: een kind kan de was doen!, maar heeft ook even tijd nodig, net als desem.
Ben de laatste tijd bezig met no-knead-breads. Heeerlijk, sappig en vlug klaar (als je dan het deeg niet een nacht in de koelkast zet!). Zal binnenkort het recept publiceren.
Allemaal veel succes verder en dank voor de goede tips.
Met vriendelijke groet
Agneske
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door Levinebaktbrood »

Ook van mij een hartelijk welkom Agneske :G.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gesloten