Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Anna »

Afgelopen week eindelijk eens het bloemtestje gedaan dat ik al een hele tijd wilde doen: brood van biologische tarwebloem (12,3% eiwit) vergelijken met brood van Amerikaanse patentbloem (13,3% eiwit). Alle bloem is afkomstig van de Zuid-Molen.

Ik heb mijn heteluchtoven met pizzasteen van 3 cm dik eerst flink lang voorverwarmd door er eerst drie busbroden in te bakken, daarna heb ik vier driezadenvloerbroden (recept van Levine, mag niet gepubliceerd worden) gemaakt. De eerste twee met Amerikaanse patentbloem en daarna twee met biobloem. Verder zitten in alle vier de vloerbroden een beetje biologisch volkorenmeel en biologisch roggemeel en 70% water.

Ik heb in twee sessie gebakken, omdat ik na elkaar mixen van deeg voor 1 broodje niet handig vind. Dat geeft mij altijd een brood dat al wel de oven in moet en een dat nog even moet wachten, maar niet zolang tot het andere brood uit de oven kan.

Dat is zoveel brood dat het niet allemaal op de foto paste, dus er staat maar 1 busbrood op. Wie kan er zo al zien welk vloerbrood biologische bloem bevat?
Afbeelding

En dan nu de details. Het langste brood is steeds het brood met Amerikaanse bloem en de doorsnede is van de foto die erboven staat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Resultaat:
Brood met Amerikaanse bloem: iets langer en breder, maar niet echt hoger.
Brood met biobloem: het deeg leek ietsje plakkeriger en minder goed zijn vorm vast te houden, in de oven barstte het brood op ongewenste plaatsen ondanks het insnijden.
Qua luchtigheid is er niet echt verschil te merken.

N.B. Het brood met Amerikaanse bloem had zeer weinig/geen ovenrijs, het brood met biobloem had wel ovenrijs.

Conclusie:
Op basis van deze twee sessies lijkt er niet heel veel verschil te zijn. Ik denk dat er nog wat meer getest moet worden voor een goede conclusie. Dus bij dezen een oproepje:

Wie heeft deze bloem van de Zuid-Molen ook in huis en wil ook eens een testje doen en hier verslag uitbrengen :?:
Hetzelfde recept gebruiken zou mooi zijn, wellicht hebben mensen die een workshop vloerbroden bij Levine gevolgd hebben het recept ook. Anders kan ik het recept hier alleen plaatsen als Levine dat goed vindt.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door lekkermelig »

Leuk!

Je ziet niet zoveel verschil en proeft niet zoveel verschil blijkbaar, maar als ik zo naar je foto's kijk heeft het amerikaanse patent brood wel meer volume (breder, langer, even hoog) Als je dezelfde hoeveelheid bloem gebruikt moet het dus wel ietsepietsie luchtiger zijn. Dat zou ook niet zo gek zijn, want je krijgt gratis mee:
TARWEmoutmeel, enzymen (TARWE), meelverbeteraar E300.
Mout, enzymen en ascorbinezuur, allemaal niet zo heel schokkend, maar wel prima broodverbeteraars. Daar moet je wel iets van merken. Nou heb ik begrepen dat met name E300 ook wel toegevoegd wordt om de mishandeling door snel en hard mixen wat tegen te gaan, maar dat doen de meeste thuisbakkers toch al niet.
Ik heb regelmatig Amerikaanse patent gebruikt, en gebruik vrijwel altijd biobloem. Ik merk zo weinig verschil dat ik maar opgehouden ben met de Amerikaanse patent. Maar het ligt er vast wel aan wat je bakt. Ik gebruik nog wel andere bloemsoorten, namelijk T65 en camp remy voor stokbroodjes en ander Frans spul, en Manitoba voor stollen, bagels en zwaargevulde degen. Of een schep gluten erbij, maar dat doe ik zelf alleen heel af en toe voor brood met veel volkoren (wat dan vervolgens keurig afgeserveerd wordt door mijn proefpanel omdat ze ons standaard desembrood altijd lekkerder vinden...heel vermoeiend als je van experimenteren houdt:-) )

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Manitoba voor stollen
Waarom valt jouw keuze op Manitoba voor stollen, Wil? :?:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door bakplaat »

Een leuk experiment en mooie broden Anna. :2th: En zoals je zelf al zegt weinig verschil,alleen begrijp ik niet dat je bij de Amerikaanse Patentbloem gèèn ovenrijs had. ;B

Ja Wil dat wil ik (net als Melinda) ook wel eens weten, ik kan me nauwelijks voorstellen dat er enig (en laat staan spectaculair) verschil zit tussen Manitoba bloem á € 2.71 (Bio) en € 1.88/1kilo standaard en bijv. Amerikaanse patentbloem á € 1,52/1kilo...Beide Bloemen van de Zuidmolen...

Zeker niet wat betreft de deegkwaliteit (vliesje) en bakaard. Voor mijn aanstaande Stollenbakkerij blijf ik dan ook weer zoals ieder jaar de Amerikaanse Patentbloem gebruiken...Deze kan met groot gemak de zwaarste vulling (130%) aan. :2th:
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door lekkermelig »

Oei, hier ga je misschien allerlei discussies over krijgen :-) Net even zitten googlen, maar de meningen zijn verdeeld. Weekend bakery gebruikt T55, Levine bloem >12% eiwit en elders laten ze het een beetje in het midden.
Ik heb al eens stollen gebakken met amerikaanse patent, met biobloem, met manitoba en een mengsel van manitoba en biobloem.
Ik heb ergens eens gelezen dat je voor stollen beter sterke bloem kan gebruiken, omdat het al zo'n enorm gevuld geval is. Dan zou je er meer structuur in houden. Dat heb ik gewoon eens geprobeerd omdat ik toch manitoba had liggen, en dat leverde bij mij een stapeltje hele mooie stollen op, veel beter dan alleen met mijn veelgebruikte biobloem. Daarna heb ik het eigenlijk nooit meer anders gedaan. Over de smaak hoor ik sowieso nooit iemand klagen, maar het deeg was wel prettiger te verwerken, vooral met de vulling erdoor heen werken.
Maar misschien ben ik gewoon wel een slechte stollenbakker met "gewoon" meel. :D,
Met amerikaanse patent heb je natuurlijk ook een goede bloem, net ff wat minder sterk dan Manitoba, maar ik meng meestal (veel manitoba en wat gewone bloem) en dan scheelt het al niet zo veel meer. Niets mis met amerikaanse patent, tenzij je niet zit te wachten op de extra toevoegingen (enzymen, mout, ascorbinezuur), hoe onschuldig ook. Het maakt gewoon niet zoveel uit denk ik.

Ik zie trouwens dat ik er al eens wat over geschreven heb, met bijbehorend smakelijk plaatje
http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.p ... tol#p23114
Twee berichtjes verder had ik al wat minder manitoba gebruikt.....

De kosten van gewone Manitoba versus amerikaanse patent vallen natuurlijk volledig in het niet als je ziet wat er verder aan ingredienten in gaat. Er zit nog geen 15 cent verschil tussen die twee. Als ik dan toch nog wil bezuinigen kan ik beter elk jaar geen vijf stollen weggeven. Of nooit meer met biologische spullen bakken. Of helemaal ophouden met bakken omdat ik toch elke week de helft weggeef :rofl2:
Maar als profi bakker moet je natuurlijk heel zuinig zijn met je grondstoffen, dat snap ik dan ook wel weer.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Anna »

Wil, de binnenkant van het brood met Amerikaansepatent ziet er iets 'netter' uit, die met biobloem is wat ruiger van structuur.

Cor, dat van die ovenrijs snap ik ook niet.. Misschien was de 2e rijs te lang? Of de 1e? Ik weet het niet (meer).

Ik heb ook toevallig ook nog een zakje Manitoba bio liggen. Meegenomen bij de zuid-molen, omdat het sterke bloem zonder toevoegingen is en er een biovariant van is. Die varianten heeft de Amerikaanse bloem niet. Af en toe wil ik best eens wat meer betalen zodat er minder in zit :D,

Oh, en bij nader inzien had ik dit topic beter in het Ingrediënten-topic kunnen plaatsen. Kan iemand dat alsnog doen?
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Ballie »

Het is weliswaar geen Amerikaanse bloem, maar ze hebben wel degelijk sterke patentbloem zonder toevoegingen: >> KLIK <<
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door lekkermelig »

Goh, deze soort had ik nog niet gespot, maar heeft weer toegevoegde gluten. Kan je dan net zo goed zelf doen, ben je een stuk voordeliger uit.
Of je koopt gewoon Manitoba. Ik vind het gewoon ongelooflijk hoeveel bloemsoorten ze daar hebben. Moet je voor de grap eens aan de molenaar vragen daar, die vind al die soorten zelf niet echt nodig. Maar mensen vragen erom, en als er om gevraagd wordt verkoopt de zuidmolen het al heel snel. Ik heb wel eens gevraagd waarom ie Zeeuwse broodbloem verkocht, dat was werkelijk alleen omdat sommige mensen perse met Nederlnds meel willen bakken.
Nou denk ik dat er best wel verschil zit tussen bepaalde soorten, maar ondertussen zie je door de bomen het bos nauwelijks meer.

Maar het maakt mij niet uit hoor, iedereen moet gewoon lekker gebruiken wat ie zelf prettig vindt :G
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Ballie »

Ik was 'm een tijdje terug toevallig tegengekomen, en dit draadje deed mij er aan denken. Vandaar dat ik 'm even aanhaalde.

Ik ben het er zelf volledig mee eens dat al die verschillende soorten nergens voor nodig zijn. Ik gebruik alleen standaard tarwebloem en standaard volkorenmeel (tarwe en rogge). Heb ik sterkere bloem nodig, voeg ik wat gluten toe. Heb ik minder sterke bloem nodig, gebruik ik supermarktbloem, desnoods gemengd met broodbloem. Er zullen vast meel- en bloemsoorten zijn die bij specifieke broden betere resultaten geven, maar of dat ook echt noodzakelijk is, is nog maar de vraag.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Anna »

Tjonge, die bloem had ik ook nog niet gezien, dat krijg je met te veel soorten in het assortiment :D, Met Wil eens dat je die gluten net zo goed zelf kan toevoegen.
Gebruikersavatar
Anna
Warme bakker
Berichten: 955
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 18:29

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Anna »

Zo, test nummer twee gedaan. Zelfde recept en werkwijze als de vorige keer.

Links de Amerikaanse bloem en rechts de biobloem.

Na de bulkrijs:
Afbeelding Afbeelding
Uit de kom gestort:
Afbeelding Afbeelding
Net uit de oven:
Afbeelding Afbeelding
Links de Amerikaan, rechts biobloem.
Afbeelding

Doorsnede:
Afbeelding Afbeelding
Resultaat
Het biobloemdeeg was na het kneden veel natter dan de Amerikaan. Kreeg het niet fatsoenlijk van het aanrecht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Na de bulkrijs was het verschil zo goed als weg.
Alle broden hadden ovenrijs dit keer. De Amerikaan blijft wederom weer wat netter in vorm, wordt iets langer, een een mini-pietsje hoger, maar de biobloem had een oor! Een OOR, voor het eerst een oor aan mijn brood, bij een gistbrood maar liefst :crazy:
Dan de structuur. Dit keer eens een vergelijkend onderzoek gedaan op mijn bord. Een vriendlief moest er ook aan geloven, hij wist niets over bio of Amerikaan. Onze gezamenlijke waarneming: biobloem is iets vaster, een sneetje is minder elastisch als je boven en onderkant in elkaar probeert te duwen. De Amerikaan is luchtiger, het sneetje klapt bijna dubbel.. Vriendlief vond het 'vastere brood' lekkerder van smaak, maar houd meer van de luchtigheid van de Amerikaan.

Conclusie
Amerikaanse bloem geeft luchtiger en wat groter brood dan biobloem. Er zit dan ook meer in dan alleen bloem: TARWEbloem, TARWEmoutmeel, enzymen (TARWE), meelverbeteraar E300 (ascorbinezuur, oftewel vitamine C). Biobloem heeft iets meer moeite om het water snel op te nemen, wat een plakkeriger deeg oplevert na het kneden. Na de bulkrijs is het een mooi post-it-deegje. Wellicht helpt het om wat gluten (75% eiwit) toe te voegen aan de biobloem voor een luchtiger brood dat beter in vorm blijft.
Conclusie twee, foto's kunnen helaas niet meer naast elkaar geplaatst worden, aangezien de img-tag er automatisch een 'enter' bijmaakt..
Laatst gewijzigd door lekkermelig op wo 02 dec 2015, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Je kan wel plaatjes naast elkaar zetten maar je hebt er wat tabellen magie voor nodig: http://www.teamopolis.com/tools/bbcode-table-generator.aspx
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4005
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door lekkermelig »

Wat een prachtig verslag van je experiment. Denk dat beide broden toch wel in de smaak vallen, maar je ziet wel verschillen.

N.B. IK heb je plaatjes even naast elkaar gezet, het kan namelijk wel, voor phpBB of computernerds...

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Getest: biobloem vs Amerikaanse bloem

Bericht door Molenbroodje »

Gaaf! Je eerste oor!! :2th:

Daar wacht ik ook nog op...
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Plaats reactie