Wat zal ik eens kopen?

Voor vragen over meel, gist, en wat je nog meer in een brood wil stoppen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Belline
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 nov 2015, 11:54

Wat zal ik eens kopen?

Bericht door Belline »

Na 2 gelukte pogingen met kant en klaar mix voor brood en 2 mislukte pogingen met zelf samengesteld deeg, wil ik eigenlijk bij de Zuidmolen een doos met goede ingrediënten gaan samenstellen.
Ik ben dus echt een mega-beginner! :D

Maar wat kan ik heb beste kopen?

Ik wil graag gaan maken:

- een donker zuurdesem vloerbrood met een knapperige korst
-wit melkbrood
-harde witte puntjes
-zachte wiitte melkpuntjes
-maisbrood

Wat raden jullie aan, aan ingredienten? En dan bedoel ik meelsoorten, gistsoorten, mout, zout en wat er allemaal maar in brood moet.

Dank alvast voor de adviezen!
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Wat zal ik eens kopen?

Bericht door luuk55 »

Kijk op de site van Levine bij de recepten zoek het brood uit wat je wilt maken en neem daar de ingrediënten van om ze te bestellen bij de Zuidmolen.
Lees ook het deel over desem maken daar staan ook ingrediënten bij.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens kopen?

Bericht door Ballie »

Zelf maak ik alle brood met witte tarwebloem, tarwe volkorenmeel en rogge volkorenmeel. Alles zonder toevoegingen.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou nog niet meteen met desembrood beginnen. Leer eerst brood bakken met gistdeeg. Als je dat onder de knie hebt kun je eens gaan proberen om met desem te gaan werken.

Als je gist gaat gebruiken kies dan (mits je veel gaat bakken) voor een doos met 12 x 125 gram in plaats van een pondspak. Wanneer je een pak gist openmaakt gaat de kwaliteit op den duur achteruit. met kleinere pakjes heb je daar minder last van. Voor de gist merkbaar achteruit gaat is het pakje leeg en begin je aan een nieuw pakje.

Ik weet natuurlijk niet waar je ergens woont, maar je kunt ook eens op de website van het Molenaarsgilde kijken of er korenmolens met een molenwinkel bij jou in de buurt zitten.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Wat zal ik eens kopen?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik koop bijna al mijn ingrediënten bij de Zuidmolen:.

Voor een wit brood en zachte witte broodjes gebruik ik Amerikaanse patentbloem, voor desembrood en harde witte broodjes Franse bloem T55 en T65 en tarwebloem Camp Remy en ook wel Amerikaanse patentbloem. Voor volkorenbrood gebruik ik Volkoren Natuur en dan heb ik nog wel een aantal soorten zoals Frans meel T80, roggebloem, roggemeel, maismeel, semolina, manitobabloem, nog een aantal Duitse soorten bloem en meel en wit en donker moutmeel, bakkerszout, droge gist en rijststrooimeel.

Daarmee kom je een heel eind ^)^. Je hebt niet alles nodig hoor om te kunnen beginnen, laat je niet op kosten jagen door mij. Ik ben nu eenmaal een geval apart :DB2:

Ben met Ballie eens dat je het desembrood nog maar even moet laten wachten. Leer eerst maar gistbrood bakken, dan komt dat desembrood daarna wel.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Belline
Chef stoffer en blik
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 nov 2015, 11:54

Re: Wat zal ik eens kopen?

Bericht door Belline »

Nou, ik heb besteld! :D

Bakkerszout
12 x 125 gram droge gist
Donker gerstemoutmeel 100 gram
Tarwegluten 250 gram
Meel voor maiskornbrood 5 kilo
Stoer volkoren 5 kilo
Roggemeel volkoren 1 kilo (voor als ik ooit zuurdesem ga maken)
Stokbrood vorm voor 3 broden
Het boek van Levine! :grin:
5 kilo Am. patentbloem 13.3% eiwit
Tarwebloem Frans T55 11.4% eiwit
Tarwebloem Frans T65 11.2% eiwit
Tarwebloem Camp Remy 10.2% eiwit

Nou heb ik begrepen, als ik het goed heb, dat bloem voor brood minstens 12% eiwitten moet hebben wil je brood kunnen bakken.
Maar de T55, T65 en het Camp Remy meel zitten daar ver onder.
Hoe zit dit?
De broodwereld is voor mij nog een volkomen duistere plek. Wel heel interessant, overigens. :D
Maar die eiwitpercentages, daar snap ik niks van.
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Wat zal ik eens kopen?

Bericht door Molenbroodje »

Zo, je hebt goed ingeslagen! Je hebt meer in huis dan ik ;) :2th:
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Plaats reactie