Desem witbrood II

Heb je wat lekkers geproduceerd? Laat hier die mooie/originele/bijzondere of gewoon lekkere broden maar zien Een verdwaalde taart mag ook! Maak wel even een apart topic aan voor je eigen baksels...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
blas789

Desem witbrood II

Bericht door blas789 »

Een experiment gedaan met de onderliggende vraag: Hoe houdt gerezen deeg zich na een verblijf in de koelkast. Het verblijf in de koelkast duurde 1½ dag op 5°C. Het begon op maandagavond. Het klaarmaken van een forse hoeveelheid desem; eigenlijk vergelijkbaar met een levain. Afgelopen dinsdagmorgen met het lekker actieve desem 2½kg deeg gemaakt voor 20 witte pistoletjes. Na 3 uur rijzen naar dubbele volume, het deeg in de luchtdichte kom gedaan het weggezet in de koeling. Van het kneden heb ik met de smartphone een (recht-op) filmpje gemaakt, wat je kunt zien op



De pistolets waren donderdagavond nodig voor de viering van de Beaujolais Primeur 2015 op de derde donderdag van november, door vrienden uit Frankrijk opgehaald, met een groepje mensen. Dus op donderdagmorgen het deeg uit de koeling gehaald en begonnen te bewerken. Ook daarvan heb ik een filmpje gemaakt :



met commentaar gedurende ongeveer de helft, waarna de achtergrond geluiden gingen storen en ik het geluidskanaal heb verwijderd... In het 'Voorbeeld' van deze post werkten de ingesloten YouTube-adressen niet, maar wellicht wel als jij er naar kijkt. Anders kopieer je de adressen die tussen de tags staan even in een nieuwe tab van je browser. En nog anders: Ga naar http://YouTube.com/blas789 mijn YouTube-kanaal...

Het deeg in twee gedeeld. Het eerste deel bewerkt tot en met de vormrijs. Ongeveer 40 minuten na het begin van de vormrijs het tweede deel bewerkt. Zo kon ik dan twee baksessies achter elkaar doen... Uiteindelijk was de kwaliteit van de pistolets van de eerste sessie niet wat ik verwachtte: Te compact en smaak wat zuur. De tweede sessie was aanzienlijk beter; lekker luchtig en smaak was goed. Wat leert dat ons? Kennelijk heeft de temperatuur daar een rol gespeeld. Bij de eerste sessie was het deeg te koud. Terwijl ik met deel 1 bezig was, is deel 2 netjes op kamertemperatuur gekomen...
Afbeelding
Op de bewuste Beaujolais Primeur avond heb ik de pistolets in stukjes gesneden en gepresenteerd met zelfgemaakte pesto met een vleugje mandarijn. Viel zeer in de smaak!
De pistolets van de eerste sessie heb ik maar weggedaan; viel toch geen eer aan te behalen. Het blijkt nu dan mogelijk, voor een volgende keer, het maakproces in twee te delen, juist omdat werken met desem vaak wat lang duurt. En..., met deze werkwijze kun je een hoeveelheid deeg nemen en tot vers afgebakken verwerken voor de gewenste gelegenheid.
Vriendelijke groet, Ben
Laatst gewijzigd door Ballie op vr 20 nov 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube links hersteld...
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desem witbrood II

Bericht door Ballie »

Je zou een volgende keer het desem in twee delen in de koeling kunnen plaatsen. Haal dan wanneer je het deeg gaat verwerken een deel een uurtje van te voren uit de koeling en ga het dan verwerken. Haal op het moment dat je het gaat verwerken ook het andere deel uit de koeling, dan kun je dit meteen na het eerste deel verder verwerken en zal ook het eerste deel waarschijnlijk beter van smaak zijn.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
blas789

Re: Desem witbrood II

Bericht door blas789 »

Ja, dat is eigenlijk ook mijn observatie. Het eerste deeg had duidelijk een te lage temperatuur.
Gr. Ben
Gebruikersavatar
blas789

Re: Desem witbrood II

Bericht door blas789 »

Tot op zekere hoogte is het 'gevaarlijk' om filmpjes te posten...
Mensen kunnen dan denken dat het zo moet, terwijl het net zo goed kan laten zien dat het juist niet zo moet.
Per slot ben ik ook maar een beginner. Maar ik had er wel even lol in om er filmpjes van te maken.
Nu bleek dat deze werkwijze apert verkeerd is. Dus kijk maar niet...
Levine heeft daar een goed en leerzaam filmpje van. Hier kan je zien hoe je het deeg op de juiste manier kunt vormen. En op het forum staat een reeks filmpjes van Jeffry Hamelman. Daar moet je naar kijken!
Maar voorlopig heeft het ertoe geleid, dat ik mooi gecorrigeerd werd met goede feedback en weer wat heb mogen leren! Maakt het nog leuker om er iets goeds van te maken...
Groet, Ben
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Desem witbrood II

Bericht door Ballie »

Dan zullen we heel YouTube maar afsluiten, evenals al die andere online video diensten. Stel je voor dat mensen daar naar gaan kijken en denken dat alles wat ze zien echt is en werkt zoals ze het daar laten zien...

Nee, ik denk dat je gerust die filmpjes kunt plaatsen en hier op het forum kunt laten zien. In het verloop van het topic zal over het algemeen wel blijken of dit een geslaagde poging was of niet, dus of men het filmpje al dan niet moet volgen. Daarnaast verwacht ik van de mensen die dit bekijken enige vorm van gezond verstand, waarmee ze zelf kunnen bepalen of ze een werkwijze moeten volgen of niet en er bij twijfel vragen over stellen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
blas789

Re: Desem witbrood II

Bericht door blas789 »

Ja..., je hebt daar beslist een punt.
Mij heeft het in ieder geval een leermoment opgeleverd.
Ik ga uit van het standpunt of het ook daadwerkelijk iets toevoegt. Nou, bij nader inzien bij die filmpjes van mij dus niet. Wellicht ben ik daar wat serieus in, maar zo zie en gebruik ik de social media nou eenmaal. Ik heb een hekel aan nietszeggende crap. Zowel in beeld als in woord.

Op een forum als deze wil ik ook graag een lans breken om niet alleen maar 'aaibollen' uit te delen maar ook elkaar te kunnen en durven zeggen als het niet goed is of anders kan of moet.

Ik ga ter gelegener tijd weer verder met bakken en als het resultaat showbaar is, laat ik het wel zien.
Uiteindelijk is het veel te leuk om iets lekkers zelf te maken...
Ben
Plaats reactie