Deegmatje schoonmaken

Hier kan je alles plaatsen wat niet onder de overige categorieën valt, zolang het maar enigszins met de hobby's van je mede-forumleden te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Deegmatje schoonmaken

Bericht door brood daar zit wat in »

Hallo allemaal,

Ik bak niet zoveel meer, maar ben nu bezig met stokbroden.
Ik heb een extra matje uit de kast gepakt waar ik het deeg op kan vormen, maar die plakt enorm van alle (blijkbaar :? ) overgebleven olie.

Hoe kan ik zo'n matje weer heel schoon en vetloos krijgen?

Iemand advies? Anders gaat hij de prullenbak in.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Melinda »

Hoi Marja, dit probleem heb ik ook gehad, een kleverige bende. En inderdaad, ze zijn de prullenbak in gegaan. Uithuilen en opnieuw beginnen.
Bij de laatste workshop bij de Levine heb jij toen een bakmatje meegenomen. Klopt het? Die is prima om op te werken. Gebruik ik regelmatig.
Enne, blijven bakken hè. Veel te leuk. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door brood daar zit wat in »

Ik was er ook al bang voor Melinda. Ik heb het heeeel lang en in goed heet water laten liggen en daarna stevig schoon gemaakt. Zal morgen even kijken hoe het er dan uitziet en anders in de prullenbak.
Ik heb idd zo'n heel mooi matje van Levine mee genomen, zo eentje wil ik er nog wel bij hebben.
Het was heerlijk om weer te bakken, en ze zijn nog super goed gelukt ook :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door miesje1959 »

Zo'n matje heb ik laatst ook gekocht en voldoet geweldig. Een heftig plakmatje is bij mij ook eens in de afvalbak terechtgekomen. Geen eer aan te behalen.

Marja, zeker blijven bakken. Je hebt een prachtige oven en net zo'n super kneder.
Jammer om zo weinig te gebruiken en het bakken is juist zo ontspannend. Lekker blijven doen hoor . Het voelt toch geweldig wanneer er weer een vers gebakken brood op je rooster ligt uit te dampen :DB2:
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Melinda »

miesje1959 schreef:Marja, zeker blijven bakken. Je hebt een prachtige oven en net zo'n super kneder.
Jammer om zo weinig te gebruiken en het bakken is juist zo ontspannend. Lekker blijven doen hoor . Het voelt toch geweldig wanneer er weer een vers gebakken brood op je rooster ligt uit te dampen :DB2:
Sluit mij hier helemaal bij aan, Marja. :G
Gewoon lekker blijven bakken. ;)
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door brood daar zit wat in »

Hahah bedankt dames! Het kriebelt al weer, misschien zo nog stokbroden met semolina en sesamzaad maken, dan hebben we een voorraad in de vriezer en keuze op pakjesavond!

En zo maar weer eens desem vertroetelen :G
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Ballie »

Ik zou het matje inderdaad ook in heet water laten weken maar zou er ook wat afwasmiddel aan toevoegen zodat de vetten op kunnen lossen.

Eventueel kun je het matje tussendoor even uit het water halen en insmeren met puur afwasmiddel. Dit even in laten trekken en vervolgens met een sponsje nog even proberen af te boenen om de vetlaag te doorbreken. Daarna terug in het hete water.

Als dit niet werkt kun je het nog met heet water en soda proberen. Hierna goed afspoelen met heet water.

Weggooien kan altijd nog...
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door brood daar zit wat in »

Vond het toch jammer om het matje weg te gooien. Heb hem vanmiddag een tijd laten weken in warm water met wat poeder voor de vaatwasser. Het lijkt er op of hij helemaal schoon er uit gekomen is.
Misschien een tip voor als je ook eens zo'n plakkerig matje hebt!
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Judith1973

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Judith1973 »

Het vormen van het deeg doe ik op deze buigbare snijplankjes van Ikea http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50153123/. Het deeg blijft nauwelijks kleven en olie en eventuele deegrestjes veeg je er met een doekje zo vanaf.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door brood daar zit wat in »

Dank voor de tip Judith!!
Ga binnenkort maar eens naar de Ikea :2th:
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
Molenbroodje
Opboller
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 22:35
Locatie: Oost Brabant

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Molenbroodje »

Ik doe het altijd gewoon op het aanrecht. Waarom eigenlijk een matje of een plankje? Dat je het beter kan verplaatsen ofzo?
Groetjes Manon,

Fanatieke leergierige hobbybakster
Keukenhulpjes: Bear Teddy!!:) en mijn man helpt maar al te graag met koekjes en taartjes bakken (en vooral opeten)
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Melinda »

Molenbroodje schreef:Waarom eigenlijk een matje of een plankje? Dat je het beter kan verplaatsen ofzo?
Ligt eraan wat ik aan het maken ben. Brood doe ik ook gewoon op het aanrecht. Maar koekjes en ander gebak vindt ik op zo'n bakmat wel prettiger. En ik heb er een, die niet wegglijd, met maatverdeling. Heel handig.
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door lekkermelig »

Molenbroodje schreef:Ik doe het altijd gewoon op het aanrecht. Waarom eigenlijk een matje of een plankje? Dat je het beter kan verplaatsen ofzo?
Er is natuurlijk helemaal niets mis met een goed werkblad/aanrecht.
Maar een matje is iets makkelijker schoonmaken en je schuift inderdaad de spullen makkelijker opzij.
Voor stretch en fold en om je opgebolde broden even te parkeren vind ik een mat wel handig. Het opbollen zelf doe ik nou juist meestal gewoon op het aanrecht omdat je zo wat meer spanning op je deeg kan krijgen, en het schuift niet. Mijn mat meestal wel, en dat vind ik best onhandig... Ik heb wel eens naar dit ding gekeken
http://www.ketex.de/online-shop/innovat ... -p-76.html
maar voor die twee tienjes haal ik mijn deegkrabbel wel een keer extra over het aanrechtblad als ik moet schoonmaken.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Agneske74
Stofhapper
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 nov 2015, 13:12

Re: Deegmatje schoonmaken

Bericht door Agneske74 »

Het is toch zo simpel, bakvrouwen en -mannen. En niet alleen om een deegmatje schoon te maken, maar ook om je hele bakoven en andere aanbrandingen te verwijderen: Koop een pak BAKING SODA, dus geen gewone soda (soda=carbonat, baking soda = BI-carbonat), maak een papje van BS en water en smeer je matje er mee in. Laat een tijdje intrekken (15 min. ca.) en spoel schoon met water. Klaar!!!!!
Succes!
Plaats reactie