Gedroogde desem

Alles over desem
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elja

Gedroogde desem

Bericht door Elja »

Hallo allemaal,

Ik heb van de week desempoeder bij de molen (Genneper watermolen Eindhoven) gekocht.
De precieze samenstelling staat niet op het zakje, wel een gebruiksaanwijzing om er actieve desem van te maken, namelijk:

"20 gr desempoeder en 40 gram water van 37 graden mengen en 20 min laten staan.
Gebruik 60 gram actieve desem voor 500 gr meel. Neem wel 40 cc water van het basisrecept af."
Verder staat erbij dat de natte desem 3-4 dagen in de koelkast bewaard kan worden.

Nu wil ik er graag een lekker desembrood van bakken.
Ik heb het boek van Levine en vraag me nu af hoe ik deze desem kan gebruiken in een recept uit dat boek. Moet ik de hoeveelheden actieve desem gewoon aanhouden of het recept aanpassen?
En denken jullie dat ik deze desem zou kunnen voeden om er zo een blijvende desemstarter van te maken?

Alvast bedankt voor het antwoorden!

Groetjes, Elja
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: Gedroogde desem

Bericht door 24zeven »

Probeer eerst eens een eenvoudig recept, zoals witbrood (bloem, zout, desem)

In jouw geval zou ik een gistbrood als basisrecept pakken.
De gist en suiker weglaten en iets minder water toevoegen.

Het zou mij niks verbazen als in dat zakje ook een beetje gedroogde gist zit....
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Gedroogde desem

Bericht door Levinebaktbrood »

Als je desemrecepten uit mijn boek wilt maken zul je eerst zelf desem moeten maken.

Ik vraag me af of dat kan met het zakje desempoeder dat je hebt gekocht. Het bestaat volgens mij niet dat je met 20 gram desempoeder en water binnen 20 minuten een actieve desem hebt. De meeste desempoeder die je kunt kopen is voor de smaak niet voor het rijzen. Er wordt her en der ook wel gedroogde desem verkocht, maar dat duurt langer dan die 20 minuten om weer op te starten zodat je het kunt gebruiken als rijsmiddel.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Plaats reactie