Espression Mixmaster

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc H

Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Hallo allemaal, mijn naam is Marc en heb me wat uitgebreider voorgesteld in het daarvoor bedoelde subforum.
Ik ben nu een week op onderzoek naar een machine die zowel mijn belangen behartigt qua kneden, als wel mijn vriendin kan bedienen in haar patisserie behoeften. Dus de grotere, alleen-kneden-machines vallen af en het budget is maximaal zo'n 400 euro. Ik heb verschillende merken bekeken en de KA genieten mijn voorkeur niet echt, de kenwoods lijken ook vaak gemaakt te zijn voor meerdere functies dan alleen het mixen en kneden en dat zoek ik ook niet. Ik wil ook weer niet al te lang bezig zijn met het onderzoek. Om kort te gaan; mijn oog is vooral gevallen op de Espressions Mixmaster EP9200. Daar is wel al wat over geschreven, maar ik heb toch de nodige vragen.
Ik lees dat ie eigenlijk geschikt is voor slechts 1 witbrood van ten hoogste 1000 gram en bij zwaarder deeg hooguit 800 gram. Nou vond ik dat eerst te weinig, maar gezien de kennelijk goede eigenschappen op het gebied van gewoon mixen en dergelijke, vind ik dat in principe ook wel genoeg. Ik zal toch niet vaak meer dan 1 brood tegelijk bakken. Maar nu lees ik op het net ook reviews waarin men aangeeft dat de machine zware degen eigenlijk helemaal niet goed aan kan.
Nu zal ik ook vaak met speltdegen willen werken. Ik las dat Levine deze machine ook heeft en ik zou graag willen weten wat haar ervaringen zijn met zware degen in deze machine. Of gebruikt zij hem alleen voor ciabatta's en de 'wittere' brooddegen? Uiteraard hoor ik van iedereen die deze machine voor brooddeeg gebruikt of hij geschikt is voor een brood van ca 700-800 gram zwaarder deeg. Ik besef dat je in deze prijsklasse sowieso consessies moet doen en dat is ok en als de machine ook erg geschikt is voor mijn vriendin haar bakbehoeften, wil ik echt wel wat inleveren op deeggewicht. Maar als de Espressions uberhaupt niet om kan gaan met zwaardere degen van minimaal 600 gram, dan valt ie denk ik wel af.
Verder sta ik ook nog wel open voor suggesties, maar de EMM staat nu wel bovenaan de wenslijst. Mede vanwege de 1000w vermogen, de 10 jaar motorgarantie en de timer. En ik vind hem gewoon mooi. Wij hebben allebei niet zoveel met het retro uiterlijk van bijvoorbeeld de KA. Maar dat is uiteraard niet perse een dealbreaker. Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt daarvoor!

Groet,

Marc
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Espression Mixmaster

Bericht door luuk55 »

Hoi Marc
Welkom op het forum.
Die machine is al een keer besproken zie http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=174&t=805
Heb het net niet allemaal na gelezen , maar nu heb je iets meer info.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Hallo Luuk,

Bedankt voor de link. Deze had ik idd al gelezen, ik denk ik de meeste berichten omtrent de Mixmaster wel heb gelezen, maar toch blijven mijn vragen over zwaarder deeg en vooral over hoeveel gram zwaar deeg deze machine maximaal aan kan, nog open staan. Ik lees in het bericht dat jij linkte dat iemand de kom vast heeft laten lopen door 500 gr speltmeel, andere ingredienten en water. Kan er niet helemaal uit opmaken of dit als totaal gewicht bedoeld was of als puur het meel.
Dus ik lees toch graag nog wat meer ervaringen met de mixmaster en dus hoeveel zwaar deeg hij aan kan.

Marc
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Espression Mixmaster

Bericht door luuk55 »

Hoi Marc,
Voor zover mijn ervaring en kennis gaat heb ik bij mijn eigen onderzoek naar een kneder begrepen dat fabrikanten of over deeggewicht of over meelgewicht spreken in hun specificaties maar dat verschilt per fabrikant.
In deze review zegt de gebruiker dat 800 gr deeg te veel is. https://www.meesterslijpers.nl/Espressi ... ter-ep9200
Bij Coolblue zijn er verschillende ervaringen. Maar als je maar 1 brood maakt heb je niet veel meer meel dan 500 gram toch?
Of je moet van die grote bussen van de action hebben daar gaat 750 gram meel in.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Hoi Luuk,

Ik had die review idd ook gelezen, maar ik ging er altijd vanuit dat een beetje brood zo'n 800 tot 900 gram deeg bevat. Althans, zo maakte ik ze altijd. Ik werk meestal met 600 gram meel of bloem. Maar dat is misschien wel te veel dus. Ik neem aan dat je in jouw laatste zinnen van jouw laatste bericht ook deeg bedoeld ipv meel? Dus 500 gram deeg? Anders, als je toch meel bedoelt, kom je toch weer op zo'n 800 gram deeg. Even voor de duidelijkheid dus... :2th:
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Espression Mixmaster

Bericht door miesje1959 »

Welkom Marc!

In het begin kneedde ik het brooddeeg in de BBM. Daar kan je een prima deeg mee kneden overigens, maar dan houdt het bij 500 á 600 gram meel op.
Ik dacht dat het voldoende zou zijn voor mij en dat ik niet veel meer deeg zou kneden .
Uiteindelijk vond ik het toch te weinig en heb ik een Bear aangeschaft. Inmiddels gebruik ik meestal de volle hoeveelheid deeg (2,5 kg).
Ik zou er toch eens over nadenken. Als deze machine bekend staat om het feit dat zware degen een probleem worden, zou ik echt eens kijken naar een machine die meer deeg aankan.
Soms maak je misschien degen met een vulling. Neem nu b.v. een rozijnenbrood, daar gaat al snel een 80 %- 100 % vulling in t.o.v. het meelgewicht. Kijk dus ook nog eens naar een machine die grotere hoeveelheden aankan.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Hoi Miesje, bedankt voor je antwoord. Het ding is dat ik niet meer dan 500 euro wil uitgeven en dat ik een machine wil die dus ook de patisserie kant van het bakken onder zn hoede neemt, dus het mixen van slagroom enzo. Ik was ook nog wel geinteresseerd in de maxima 7L, die kan meer deeg aan. Maar hoe zit het dan weer met kleinere hoeveelheden bijvoordbeeld eiwitten kloppen? Of het maken van 1 brood? Ik begrijp dat dergelijke machines toch ook vaak een ideaal minimum inhoud nodig hebben om hun ding goed te doen. En de Maxima 10L is voor zover ik begreep alleen een deegkneder. Ik begrijp dat ik consessies moet doen, maar dat is dus niet erg. Ik zal niet vaak gevulde broden maken, veelal vloerbroden, al dan niet van spelt en zo af en toe een ciabatta of een ander speciaal brood. Dus ik wil weten of dat gaat lukken. Op zich staat de machine er niet bekend om geen zware degen aan te kunnen. Maar op het net zegt de één dat de mixmaster geen probleem heeft met 800 gr deeg en de ander zegt van wel. De fabrikant zegt iig 1000 gr bloemdeeg, 800 gr volkorendeeg. Vandaar dat ik zoek naar onpartijdige antwoorden en die vind ik hier ongetwijfeld.

Groet,

Marc
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Espression Mixmaster

Bericht door miesje1959 »

Er zijn veel mensen die hier met een Kenwood kneden en daar erg tevreden over zijn.

Lees ook dit eens http://www.broodbakforum.nl/viewtopic.php?f=89&t=3566
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Espression Mixmaster

Bericht door lekkermelig »

Als je twijfelt, misschien even doorsparen? Je moet echt niet iets van 500 euro gaan kopen als het niet bevalt.
Dan zou ik eens serieus naar echt goedkoop kijken, bv deze
CLATRONIC KM3573 XXL
Kost echt bijna niets, dus lijkt te mooi om waar te zijn. Maar er zijn een aantal forumleden die er erg tevreden over zijn.

Persoonlijk zou ik doorsparen voor een Bear als je regelmatig kneedt. Doet even pijn in de portomonnee, maar daarna heb je er in ieder geval nooit spijt van, behalve als je heel veel tegelijk wil kneden. Ik ken op het forum eigenlijk weinig mensen die de mixmaster hebben behalve levine. Naar mijn idee te kleine capaciteit voor het geld, voor iets meer geld heb je veel betere machines, en voor veel minder geld machines met dezelde of meer capaciteit. Over degelijkheid laat ik me niet uit, zelfs met dure machines kan je pech hebben (maar dan wel goede garantie)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Espression Mixmaster

Bericht door luuk55 »

Marc,
Ik heb zelf een Kenwood KMM020 dat is nu de KMM770 geworden en ben uiterst tevreden, ik kneed 1500 gram meel of bloem maar hij kan ook 250 gram aan ik heb bij mijn zus weleens een cake gemixt.
Hier een link van Kieskeurig met de prijzen http://www.kieskeurig.nl/keukenmachine/ ... 70/prijzen
Waarom zou je geen machine kopen die meerder dingen kan? Je hoeft die andere apparaten toch niet te kopen of te gebruiken. Bij die van mij zat een blender maar heb het ding nog nooit gebruikt. Wat ik wel gedaan heb is een andere deeghaak gekocht want die er bij zit is een simpel en eenvoudig ding en kneed niet zo goed. Want dat vind ik toch ook meetellen, hoe goed kneed je machine je deeg.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik gebruik de Espression Mixmaster als ik thuis brood of cake/taart bak (de andere kneders die ik heb, zie mijn handtekening onderin mijn berichten, staan in de workshopruimte). Ik gebruik hem niet heel vaak, want bak meestal grotere hoeveelheden brood in de workshopruimte.

Het is op zich een prima machine voor de prijs. Wit brooddeeg kneden gaat goed. Heb eergisteren nog een wit brooddeeg gedraaid, het totaal deeggewicht daarvan was ± 1200 gram. Dat is dan ook wel zo ongeveer het maximum voor wit brooddeeg dat deze machine goed aankan. Het duurt langer voordat het deeg goed gekneed is dan in bijv. de Bear Teddy. Het duurt zeker 15 minuten voordat het deeg goed is (zodat je er een vliesje van kunt trekken).

100% Volkorendeeg is een beetje ander verhaal, daar heeft hij meer moeite mee. Dat gaat met horten en stoten, m.a.w. de machine hapert tijdens het kneden. Maximum deeggewicht voor volkorenmeel is zo'n 900 gram.
100% volkorendeeg van speltmeel gaat beter dan van volkoren tarwe.

In alle gevallen geldt: gebruik voldoende vocht in het deeg, zeker niet minder dan 60%, anders gaat de machine haperen tijdens het kneden.

Cakedeeg maken, eieren/eiwitten kloppen enz. gaat uitstekend. Mijn cakes worden hoger/luchtiger als het beslag is gemaakt in de Espressions Mixmaster dan in de KitchenAid.

Het handvat van de kom is al heel lang geleden gesneuveld. Je moet soms kracht zetten om de kom eraf te krijgen na het kneden. Daar kan het handvat niet tegen. Maakt niks uit, ook zonder handvat kan je de deegkom eraf krijgen.

Handig is ook dat je de timer kunt zetten, de machine stopt dan vanzelf als de ingestelde tijd is verstreken. Je kunt hem ook pauzeren, de ingestelde timertijd blijft dan behouden.

Ik vind zelf dat de Espressions brooddeeg beter kneed dan de KitchenAid. De Bear Teddy is een veel betere machine, maar die is 2 x zo duur. Voor als je niet al te veel broden per week wilt bakken en je niet al te veel geld wilt uitgeven is de Espressions prima.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Ballie »

Marc H schreef:de Maxima 10L is voor zover ik begreep alleen een deegkneder.
De 10L is er in 2 uitvoeringen: de MPM 10L en de MSM 10L.
  • De MPM 10L is een planeetmenger, (MPM = Maxima Planetary Mixer), en beschikt ook over een ballongarde en een bisschop (= platte klopper of K-Klopper). Deze is dus ook geschikt voor patisserie.
  • De MSM 10L is een spiraalkneder, (MSM = Maxima Spiral Mixer), en uitsluitend geschikt voor brooddeeg.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: Espression Mixmaster

Bericht door PatrickD »

lekkermelig schreef:Als je twijfelt, misschien even doorsparen? Je moet echt niet iets van 500 euro gaan kopen als het niet bevalt.
Dan zou ik eens serieus naar echt goedkoop kijken, bv deze
CLATRONIC KM3573 XXL
Kost echt bijna niets, dus lijkt te mooi om waar te zijn. Maar er zijn een aantal forumleden die er erg tevreden over zijn.

Persoonlijk zou ik doorsparen voor een Bear als je regelmatig kneedt. Doet even pijn in de portomonnee, maar daarna heb je er in ieder geval nooit spijt van, behalve als je heel veel tegelijk wil kneden. Ik ken op het forum eigenlijk weinig mensen die de mixmaster hebben behalve levine. Naar mijn idee te kleine capaciteit voor het geld, voor iets meer geld heb je veel betere machines, en voor veel minder geld machines met dezelde of meer capaciteit. Over degelijkheid laat ik me niet uit, zelfs met dure machines kan je pech hebben (maar dan wel goede garantie)

Wil
Ik ben onder andere in het bezit van een clatronic machine!
Ik heb nog geen deeg gekneed boven de 1,6kg
Maar dit ging gemakkelijk!
Wel heb ik een spiraalhaak aangeschaft om een mooier deeg te kneden

In totaal ben ik 142 euro kwijt aan de machine (incl de spiraalhaak)
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Hallo allemaal! vriendelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ben na alles aandachtig gelezen te hebben, weer flink aan het denken gezet.
Ik ben inmiddels ook best wel overtuigd van de Kenwood KMM770 van Luuk. Zit nog binnen het budget, maar met betere prestaties dan de Mixmaster. En zeer positieve reviews. Alleen voor mijn vriendin is het toch wel belangrijk dat de kom een handvat heeft en dat heeft ie dus niet. Voor mij is dat geen probleem, maar voor het uitscheppen van slagroom of beslag is het toch wel lastig. Nou is KW zo aardig om een kom mét handvatten te koop aan te bieden....169 dollar! WAT??
Maar goed, het is een optie. Ik neem aan als je zelf gaat rommelen met de kom om er een handvat aan te maken, dat de garantie van 2 jaar dan vervalt? De clatron ziet er ook aardig uit, maar ook geen handvat. Dus de mixmaster blijft wmb nog een optie na het verhaal van Levine. Misschien heeft iemand een goed argument waarom het niet noodazkelijk is om voor patisserie werk een handvat aan je kom te hebben en hoe je dit op kunt vangen :2th: Ik vind het nou eenmaal belangrijk dat vrouwlief ook achter haar aankoop staat.

Groet,

Marc
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Levinebaktbrood »

Marc, waarom zou er aan de kom een handvat moeten zitten? Ik zie de toegevoegde waarde niet zo. Je kunt de kom ook aan de rand vasthouden als je beslag of deeg eruit schept. De Bear Teddy heeft ook geen handvat en dat is geen enkel probleem, ik mis nooit een handvat. Mijn Espressions Mixmaster heeft ook allang geen handvat meer, ook daar mis ik het handvat niet.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Levine,

Ik gooi het nog eens in de groep. Het zou toch zonde zijn om een verder perfect apparaat links te laten liggen als er in dit geval geen handvat aan de kom zit. Maar ik snap op zich wel wat mn vriendin bedoelt, maar ik denk dat het wel goed komt. Heb anders inmiddels wel een kom met handvatten op het net gezien voor dik 70 eu, scheelt alweer aanzienlijk. Maar ik blijf nog even rondneuzen en vergelijken. Een leuke zoektocht, je begint wel helemaal onderaan met kennis opdoen. Maar dat vind ik leuk. Alleen begin ik wel erg veel zin te krijgen om te zien wat voor verschil een deeg en uiteindelijk brood uit de machine maakt tov een handbrood. Plus ik hou gewoon van nieuwe dingen :D
Trouwens @ Luuk55: de reden dat in eerste instantie niet viel op de kenwoods met hun extra aansluitpunten is dat, ook al gebruik ik ze niet, dit wel extra punten zijn die kapot kunnen gaan. En geen directe aandrijving. Maar als ik zo de reviews lees over verschillende kenwoods, dan lijkt dat niet echt een issue te zijn. En de Major's kunnen flink wat deeg aan idd, dus mocht dat nodig zijn, dan heb ik die optie wel. En dat is fijn! Waar kan ik trouwens die spiraalhaak bestellen, mocht ik voor die kw gaan?

Groet,

Marc
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Espression Mixmaster

Bericht door luuk55 »

Marc,
Het ligt eraan of je een machine met een grote (6,7 liter) of één met een kleine (4,2 liter) koopt.
Voor een grote kom moet je hem op internet zoeken want waar ik hem gekocht heb verkopen ze hem niet meer, voor een kleine kom is er een man op Ebay die deze maakt en verkoopt. Cor (Bakplaat) heeft zijn gegevens. Misschien zijn er nog wel meer mensen met zijn gegevens.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Espression Mixmaster

Bericht door bakplaat »

luuk55 schreef:Marc,
Cor (Bakplaat) heeft zijn gegevens. Misschien zijn er nog wel meer mensen met zijn gegevens.
Marc
Ik stuur je een PB met de gegevens over de Spiraalkneedhaak.Het heeft geen zin om dit in een bericht te doen...Wordt verwijderd.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
luuk55
Deegkneder
Berichten: 130
Lid geworden op: do 15 mei 2014, 20:14
Locatie: Rotterdam

Re: Espression Mixmaster

Bericht door luuk55 »

Marc,
Heb net even een onderzoekje gedaan en heb hier de "goedkoopste" gevonden.
http://www.emga-webshop.nl/kenwood-deeg ... 10236.html moet er alleen wel bijzeggen dat zij €9,95 verzendkosten rekenen. Als je op Kenwood kw711659 zijn zoekt vind je mogelijk een winkel waar je totaal iets goedkoper uit ben.
Deze kw711659 is wel voor een grote kom.
Groeten,
Luuk
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Top, bedankt mensen voor de informatie over de kneedhaken en alle antwoorden zover! Op dit moment staat de KW 770 bovenaan mijn lijst, vanwege de goede reviews, de capaciteit en het budget. Als je alles afweegt en bij elkaar optelt lijkt mij dat de beste optie. Plus dus de optie voor een spiraalhaak. Ik ben nog aan het onderzoeken, suggesties zijn nog steeds welkom. :2th: Thnx!
Gebruikersavatar
Marc H

Re: Espression Mixmaster

Bericht door Marc H »

Inmiddels ben ik (mogelijk tijdelijk) in het bezit van een Quigg 2010. Ik had het met mn schoonvader even over de mogelijkheden om evt zelf een handvat aan een mengkom te monteren. Tot hij zegt 'waarom gaan jullie zo'n ding kopen? Ik heb er één staan die je zo mee mag nemen om uit proberen. En als ie bevalt mogen jullie m hebben. Ik gebruik m nooit en van mijn vrouw mag ie zsm weg' :D
Eerst had ik zoiets van ik weet niet. Ik weet eindelijk wat ik wil en hem kennende is een apparaat van de ALDI ofzo en die zal wel niet veel vermogen hebben, geen spiraalhaak kunnen aansluiten etc. Maar je bent dankbaar natuurlijk dus je geeft het een kans. Eenmaal thuis met dat ding (voelde zwaar en degelijk, dat wel) eerst even op internet gekeken en als eerste zag ik een draadje op dit forum. Hmmm. Dat vond ik al opmerkelijk. En men was ook nog redelijk positief ook. Verder nog een paar zeer enthousiaste reviews gevonden. Nou, meteen vullen die bak en testen! En om kort te gaan: het ding kneed prima. Heb hem tot nu belast tot ca 1,6 kilo bloemdeeg en dat gaf geen enkel probleem. 10 minuten kneden op standje 'min'. Af en toe stoppen om het deeg te testen. Maar over het algemeen geeft ie bij bloem na ca 8-10 minuten een prima resultaat. Zeker als je af en toe op stand 1 kneed. En wat me vooral opvalt, zeker in tegenstelling tot wat ik gewend was, dat mn broden in de oven na zo'n 8 minuten ineens flink rijzen nog! Ik ben dus erg tevreden over de resultaten. De kruim is zeker bij deeg met wat hogere vochtpercentages en een nachtje ijskast prima. Redelijk luchtig. Mag meer, maar dat zal ongetwijfeld nog een kwestie van leren, tijd, experimenteren en poolish enzo zijn. Hoe dan ook, voor nu en zolang de Quigg blijft leven een hele verbetering voor mij. Dus ik ben zeer tevreden en blijf streven naar steeds betere resultaten! Heb gister nog van twee pizzastenen en mbv een haakse slijper een mooie baksteen voor in de oven gemaakt! Kan nu eindelijk weer twee broden tegelijk bakken. Moest er gister 4 bakken voor moeder dr bedrijfje. Ging top! Heb er op mn enkele steen al inmiddels 4 gebakken sinds ik de machine in huis heb. De stenen zijn 1cm dik en dat werkt prima voor mij! Niet te lang voorverwarmen en toch bloedheet. Ik ga vrolijk door voorlopig, hoop ik. 8-) Even stiekum een vraagje hier tussendoor stellen... Hoe lang mag ik een speltdeeg kneden in een mixer? Met de hand hield ik meestal max 5 minuten aan, had ik ergens gelezen. Kun je bij spelt ook de vliestest doen? Hoe kan ik evt anders testen of het deeg goed is en niet overkneed?

Vrolijke groetjes,

Marc
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: Espression Mixmaster

Bericht door miesje1959 »

Marc, van speltdeeg kan je net zo goed een vliesje trekken als ieder ander deeg
Zelf bak ik uitsluitend met spelt en rogge en doe het altijd zo: 2 minuten mengen kneden. Wanneer al het water door de bloem is opgenomen dek ik de kom af en laat 30 tot 60 minuten staan (autolyse) De gluten beginnen zich te vormen en dat scheelt een aantal minuten kneden. Dit doe ik om de kneedtijd kort te houden zodat de gluut niet beschadigd/breekt.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Plaats reactie