ankarsrum

Voor alle vragen over planeetmengers, spiraalkneders en andere kneedapparatuur
Gebruikersavatar
plutoniumz

ankarsrum

Bericht door plutoniumz »

hallo allemaal,

heeft er iemand ervaring met de Ankarsrum original?? Een kneedmachine uit Zweden??

ik hoor graag jullie reacties..
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb er onlangs brooddeeg mee gekneed. Ik vind het helemaal niks, kreeg er geen goed deeg uit.

De meningen zijn erover verdeeld. Ken mensen die hem weer terug hebben gebracht, maar ook mensen die het wel een goed apparaat vinden.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: ankarsrum

Bericht door Dries »

Levinebaktbrood schreef:Ik heb er onlangs brooddeeg mee gekneed. Ik vind het helemaal niks, kreeg er geen goed deeg uit.

De meningen zijn erover verdeeld. Ken mensen die hem weer terug hebben gebracht, maar ook mensen die het wel een goed apparaat vinden.
Gebruikte je de deeghaak of het rond draaiend opzetstukje?

Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: ankarsrum

Bericht door busymum »

Ik heb er 1 en ik ben erg tevreden . Moest even wennen dat het vocht eerst erin moet en dan de rest erbij. Ik gebruik de roller het meest, maar bij grote hoeveelheden de haak.
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: ankarsrum

Bericht door henkverhaar »

Ik heb m nu twee jaar en wil niet anders meer. Wat een geweldige machine. Voor brood (van bagel tot ciabatta), pizzadeeg, en allerlei zoete baksels. En natuurlijk de opzetstukken voor pasta (de lasagneroller, de tagliatelle snijden doe ik nog steeds met mijn Imperiamachine), de gehaktmolen inclusief slowjuicer en overige hulpstukken, en de blender...
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Hoi Henk, enig idee waarom je eerst het vocht in de mengkom moet doen en dan de rest pas toevoegt?
Groet, Monique
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: ankarsrum

Bericht door agnes »

Hallo Plutoniumz,

Ik heb een demonstratie gezien in Den Bosch bij Brink kookwinkel.
En heb er net als bij de Kenwoods alles over gelezen wat er maar te vinden is.
De motor wordt gemaakt in Ankarsum (Sweden) Deze machine is daar wat de Kitchenaid hier is. Pas getrouwde stellen krijgen m vaak.
Er zit een garantie op de motor van 5 jaar. Motor past zichzelf aan.

Bij kleine hoeveelheden raden ze de roller en schraper aan, bij grote hoeveelheden de haak. (er staan heel wat filmpjes op you tube)
Ze geven aan dat je er 5 kg deeg in kan doen. Er zit een leercurve bij deze machine. Meestal doen ze eerst het vocht erin en dan andere toevoegingen.
Het leuke is is dat de kom draait, de arm is vast te zetten maar kan ook bewegen. De schraper langs de kant zorgt ervoor dat er geen deeg aan de rand van de kom blijft zitten.
Er zit een timer op zodat je er niet bij hoeft te blijven. Bij de kom wordt een deksel geleverd, handig . In Nederland is hij te koop bij Oldenhof en Brink in Den Bosch, ook in de kunsthal in Rotterdam zit een kookwinkel die m verkooopt. Bij sommige wordt een gebruiks dvd geleverd bij anderen niet. Ik heb gelezen dat er geen Nederlandstalige handleiding bij zit (oldenhof)

De Kenwood heeft meer uitbreidingsmogeijkheden dan de Assistent (het is maar wat men wil gebruiken) Onduidelijk voor mij is of hij behalve brood ook goed is in cake en taarten maken, luchtig genoeg??.

Ankarsum: De gehaktmolen , lasagneroller zijn van RVS, de extra meegeleverde kom en blender (niet meegeleverd) zijn van kunststof. Het is een machine van 599 euro. Bij de kenwood wordt meer meegeleverd o.a. blender van glas. In Duitsland is de Ankarsum verkrijgbaar met een heel pakket (verhouding goedkoper) In Nederland alleen via de inkoper Nederland.
Oldenhof heeft wel enkelen samengevoegdepaketten (vleesmolen,worstmaker)
Het geluid van de Ankarsum vind ik goed,, de Kenwood weet ik niet.
Bij de Kenwood heb ik gelezen dat de riem wel eens breekt. problemen met tandwielen , Kenwood doet soms moeilijk met ophalen bij machines binnen de garantie, komt als lezer in ieder geval niet altijd betrouwbaar over.(coolblue) In Tiel zit een kookwinkel die zelf de machines maakt bij defecten.
Bij de Chef cooking zijn er soms problemen bij het digitale venster, dat moet dan vervangen worden. (150 euro)
Overigs heb ik dit meerdere keren gelezen, of het echt klopt weet ik niet (geen eigen ervaring)

Beiden vind ik geweldige machines, bij Kenwood ben ik een beetje bang voor problemen die niet opgelost worden. Ik zou m dan kopen bij een kookwinkel die zelf de defecten oplost of ermee bemiddeld. De Ankarsum kan veel aan en de meeste mensen zijn positief .De Akarsum had eerst een andere naam , daarom zijn er niet veel reviews te vinden die staan wel onder de oude naam volgens mij Mill Magic DLX. De arm van de Ankarsum is vervangen voor een andere, de nieuwe haak past op de oude machine
Groeten Agnes
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Hoi Agnes,
Bedankt voor je uitvoerige reactie op de Ankarsrum. Er is ook een kookwinkeltje in Emmen die hem verkoopt. Je hebt behoorlijk wat accessoires, net als bij de Kenwood, ik vraag me af wat de Kenwood meer heeft dan de Ankarsrum?
Het apparaat is ooit ontwikkeld door Electrolux, je kunt hem dan ook vinden onder de oude naam Electrolux Assistent.
Groetjes, Monique
Gebruikersavatar
kipje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 13:38

Re: ankarsrum

Bericht door kipje »

De kenwood cooking chef is ook een geweldige machine maar ik heb er inderdaad behoorlijk wat problemen mee gehad, en elke keer als hij stuk was moest ik hem zelf naar de reparateur brengen en duurde het weken-tot max 2 maanden voor ik hem weer op kon halen.
Wat is er allemaal onder garantie kapot gegaan (alles tussen toen hij 2-3 jaar oud was)
1) de control unit (was een bekend probleem, zou in nieuwere versie opgelost moeten zijn)
2) de kom, hij werd niet meer herkend door de machine en dan kan je alleen nog mixen, niet meer verwarmen
3) versnelling (gear box)
die is uiteindelijk drie keer kapot gegaan en toen heb ik een compleet nieuwe mixer gekregen.

Die doet het nu (nog) prima, maar ik weet niet of ik de volgende keer weer kenwood zou kiezen.
Het lastige is dat ik wel alle uitbreidingen erbij gekocht heb dus als ik een andere mixer zou kiezen dan kan ik daar niks meer mee.
agnes
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 04 feb 2015, 20:57

Re: ankarsrum

Bericht door agnes »

Wel heel vervelend allemaal.
Volgens mij is 070 de eerste versie, daarna de 086 en nu de 095?
Welke versie heb jij gekocht?
Als ik hem koop koop ik de machine bij de familie Oostendorp in Tiel. Die halen en brengen de machine en repareren zelf (zelf dealer van Kenwood)
Waar gebruikte je de verwarm functie vooral voor?

De blender van de Kenwood lijkt mij beter omdat die van de Ankarsum van kunststof is. Verder heeft de Ankarsum de graanmolen, (kunststof) lasagne roller, vleesmolen, pasta ronde schijven (kunststof?) spaghetti roller, pureer set, citruspers. snijschijven zie Oldenhof. Garantie is 5 jaar.
Laatst gewijzigd door Ballie op ma 09 feb 2015, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Bij de blender is het volgens mij niet zo belangrijk of de kan van glas of kunststof is, het gaat toch om de messen?
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: ankarsrum

Bericht door Dries »

Als je warme vloeistoffen wilt mixen moet je ze bij (de meeste soorten) plastiek meer laten afkoelen. Hoewel een glazen blender soms door het temperatuur verschil uit elkaar spatten.

Dries
Laatst gewijzigd door Ballie op ma 09 feb 2015, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Het is niet nodig om het direct voorgaande bericht (volledig) te quoten...
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Dat is inderdaad waar. Maar als ik aan warme vloeistoffen denk, denk ik aan soep, of misschien sauzen. Die maak ik in een pan en zet daar dan de staafmixer op. Een blender zou ik daar niet snel voor gebruiken.
Gebruikersavatar
kipje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 13:38

Re: ankarsrum

Bericht door kipje »

Ik had inderdaad de KM070, bij de vervanging heb ik de KM080 gekregen.
De verwarmfunctie gebruik ik voor heel veel dingen, op 30 graden als ik pizzadeeg maak, gist het lekker snel.
Maar ook om eitjes te koken, groente of dumplings te stomen, chocolade smelten, soesjes deeg, italiaanse merengue en macarons waarbij je anders een suikerstroop apart zou moeten koken. Soep kook ik er vaak in, of om curry te maken, zelf custard maken. Hoe langer je hem hebt hoe meer dingen je ondekt waarbij het handig is. Ook kook er aardappelen in en dan kan er in dezelfde kom met de mixer puree van maken.
zelf bouillon maken gaat ook goed omdat de temperatuur controle heel precies is en je hem dus makkelijk net tegen het kookpunt aan kunt houden voor een paar uur.

Als hij weer stuk gaat dan koop ik mogelijk een aparte deegkneder en hou de kenwood alleen voor al die andere dingen (ik heb nu weer opnieuw garantie).
Maar ik hoop dat er gewoon iets niet klopte met die eerste mixer, en dat het met het nieuwere model opgelost is.
Groet Sanne
Gebruikersavatar
kipje
Chef stoffer en blik
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 09 jan 2015, 13:38

Re: ankarsrum

Bericht door kipje »

De blender van de Kenwood cooking chef is van speciaal hittebestendig materiaal zodat je er ook soep enzo in kan doen.
Groet Sanne
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door Ballie »

Ik wil geen spelbreker zijn, maar dit topic gaat over de Ankarsrum. Niet over de Kenwood. Hiervoor graag een nieuw topic openen.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: ankarsrum

Bericht door henkverhaar »

harmony schreef:Hoi Henk, enig idee waarom je eerst het vocht in de mengkom moet doen en dan de rest pas toevoegt?
Groet, Monique
Omdat het apparaat anders mengt dan 'alle' andere mengers, met die draaiende kom en stationaire haak of (mijn voorkeur) komrand-aangedreven roller. Als je van droog naar nat begint duurt het uren voordat de ingredienten in dit apparaat gemengd zijn, andersom is het een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
Dries
Deegkneder
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 01 dec 2014, 16:26
Locatie: Ergens in de regen in Antwerpen...

Re: ankarsrum

Bericht door Dries »

Iemand ervaring met kleinere hoeveelheden hiermee?bv: 500 gr bloem?


Dries
Brood sterft pas als het koud is...

Ankarsum Orginal assisant , Bartscher AT90...
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: ankarsrum

Bericht door busymum »

Gaat prima, misschien moet je de arm met roller wat vaker naar het midden duwen en terug laten veren zodat ie alle deeg mee neemt, maar dat is alleen in het begin. Sorry voor late antwoord, ben al tijdje uit de running, enkel in puin.
Gebruikersavatar
Babbel

Re: ankarsrum

Bericht door Babbel »

Fijne machine, heb er sinds anderhalve maand al mijn degen mee gekneed, van 500 gr wit tot 3700 gr donkerbuin met zaadje e.d. erin. Alles met de kneedhaak. Laat het behoorlijk lang kneden, rond de 15 minuten. Dan de deksel erop en het rijst als een tierelier ;)
Ik doe gewoon de droge ingredienten eerst en dan in beetjes de vloeistof en zuurdesem.
Gebruikersavatar
Fred

Re: ankarsrum

Bericht door Fred »

Na wat overleg in de "koffiehoek"; zie "WELKE KNEED MACHINE ZAL IK KIEZEN", besloten om deze Ankarsrum aan te schaffen.
Ik heb hem via een Duitse site gekocht.
Daarmee zakte de prijs van 599 naar 449.
Dit "broodbakforum" bespaarde mij zo 150 euro. :DB2:
Ben heel blij met de machine. Hij komt mij als onverwoestbaar voor en daar hou ik wel van.
Hij past op het aanrechtblad en kan inderdaad de vijf kilo aan, wat voor mij een belangrijke argument was om voor deze machine te kiezen.
Qua vermogen doet hij dat moeiteloos, qua inhoud gaat dat net.
Mijn deeg is aanmerkelijk beter dan toen ik het met de hand kneedde.
Mijn brood lekkerder. :kwijl:
Schoonmaken is zo gebeurd, ik heb nagenoeg geen kruimel afval.
Een enorm succes dus.

Groetjes en bedankt
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: ankarsrum

Bericht door miesje1959 »

Veel succes met je nieuwe kneedmaat!
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
24zeven
Deegkneder
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 04 mar 2015, 22:22

Re: ankarsrum

Bericht door 24zeven »

Heel veel plezier ermee. :B:

Ik heb ze van de week ook zitten bekijken.
Maar voorlopig gaat het ook steeds beter met het handje....

Eigenlijk ben ik wel heel nieuwsgierig naar de resultaten van de toekomstige kneedtest van Wil en Levine voordat ik hier definitief besluit welk apparaat ik wil hebben.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door lekkermelig »

24zeven schreef:
Eigenlijk ben ik wel heel nieuwsgierig naar de resultaten van de toekomstige kneedtest van Wil en Levine voordat ik hier definitief besluit welk apparaat ik wil hebben.
We zijn het nog niet vergeten :)
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
boototter

Re: ankarsrum

Bericht door boototter »

ten eerste, de Nederlandse handleiding: http://assistent.nu/Get/Document.aspx?f ... 13_nl_.pdf

En dan: ja, een brood van 500 gram gaat uitstekend. Pastadeeg van 200 gram gaat ook goed (minder zou ik niet doen)
Drie broden tegelijk kneden? Geen probleem.

In jullie commentaren las ik, dat het verschil tussen de kneedhaak en de wals op hoeveelheid ging. Dat is niet helemaal waar. Het belangrijkste verschil is de soort deeg. Zwaardere degen, bijvoorbeeld met veel rogge en pitten, doe je met de haak. Die tilt je deeg op en vouwt het dan over en over elkaar. Bij lichtere degen, tarwe en spelt bijvoorbeeld, neem je de wals, die trekt en vouwt dat weer mooier. Ook bij grotere hoeveelheden. Bij drie tarwebroden met rijkelijk pitten en zaden gaat het erom hangen. Bij heel natte, lichte degen kun je beter de haak niet gebruiken, maar wel wat langer kneden.

Onze Ankarsrum hebben we nu ruim een jaar. We kunnen vergelijken met onze Kenwood Chef en ook enkele keren een KitchenAid van dezelfde omvang. Voor brood is de Ankarsrum onbetwist de betere. Niet zoveel beter, dat je meteen je huidige machine moet inruilen. Maar wanneer je (dit speelt niet bij KitchenAid) geen nieuwe hulpstukken kunt kopen bij je oude Chef of Major en je hulpstukken niet passen op de volgende generatie Kenwood is een overstap met alles nieuw toch al nodig.
De Ankarsrum is stiller, krachtiger en loopt niet weg. De wals, maar ook de liggende haak, zorgt voor een mooiere opbouw van de glutenbruggen dan de kneedhaken van de bovendraaiers.

De resultaten bij taart- en koekjesbeslag en deeg zijn volstrekt identiek. Datzelfde geldt voor eiwitten kloppen. Wel vond de taartenbakker de beslagkom (een ringvorm) nét iets lastiger leegscheppen, maar dat wende snel.

Eerst het water erin? Da's geen ijzeren verplichting, maar in de praktijk blijkt de machine het nog net iets mooier te doen. Met voorgeroerd zuurdesem wordt dat gegarandeerd en vanaf het begin gelijkmatig door je deeg gemengd op die manier.
Met de deeghaak kun je beter iets langer kneden, voor lichte gistbroden is 8 minuten met de wals genoeg. Natte zuurdesem-tarwe- of -speltbroden kneed ik 8 minuten langzaam, vier minuten op middensnelheid.

De machine overkneedt minder makkelijk dan de bovendraaiers, maar je moet toch wel op blijven letten dat je deeg niet weer gaat uitvloeien. Omdat er geen duidelijke bal wordt gevormd, is dat iets wat je moet leren zien.
Wat je ook moet leren, is hoe de arm geplaatst moet worden. Dat is wél afhankelijk van de hoeveelheid.
Bij één 500g brood laat je hem langer tegen de rand rollen, haalt hem even naar het midden toe om alles op te nemen en laat hem dan op zo'n 2cm van de rand verder rollen. Bij grotere hoeveelheden moet je de wals veel eerder van die rand loshalen, om overlopen te voorkomen.

De graanmolen maalt niet extreem fijn, maar op een zeer acceptabel niveau van fijn tot grof. Op een nog grovere stand lukt het met wat oefenen ook, om gebroken korrels te maken.
De vlokkenwals maakt vlokken van je granen zoals je die in muesli ziet. Zeer bruikbaar voor brood, maar die superplatte vlokken uit de winkel kun je er niet mee maken.

De andere hulpstukken gebruik je niet voor brood en laat ik hier verder onbesproken. Wel een opmerking voor wie ook veel pasta maakt. De nylon persjes voor in de molen zijn degelijk en makkelijk schoon te maken. Er gaat maar weinig deeg verloren in de buis. Er is alleen een veel en veel te kleine variatie, slechts 1 gladde, holle soort. Meer soorten werden verwacht, maar zijn na ruim een jaar nog steeds niet beschikbaar. Op assortiment persjes doen de achterneven het stukken beter, zij het tegen een veel hogere prijs.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door Levinebaktbrood »

Dank voor je uitgebreide uitleg, daar hebben we wat aan :G .
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
busymum
Gaat de goede kant op
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 12:10

Re: ankarsrum

Bericht door busymum »

Ik kan een setje voor de pasta voor je bestellen en opsturen als je wil? Zitten 4 in, spaghetti, tagliatelle, een hele fijne vr spaghetti 'engelenhaar' en degene die jij waarschijnlijk beschrijft. 250 kr plus verzendkosten geloof ik. Zal even een link met foto voor je zoeken, gr Alice.

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Gebruikersavatar
boototter

Re: ankarsrum

Bericht door boototter »

busymum schreef:Ik kan een setje voor de pasta voor je bestellen en opsturen als je wil? Zitten 4 in, spaghetti, tagliatelle, een hele fijne vr spaghetti 'engelenhaar' en degene die jij waarschijnlijk beschrijft. 250 kr plus verzendkosten geloof ik. Zal even een link met foto voor je zoeken, gr Alice.
Precies datzelfde setje is in Nederland voor €19 te koop, Alice. Doet het goed hoor (en is een stuk goedkoper hier, naast de lagere portokosten), maar het is nogal beperkt. Zeker als je van een Kenwood met 10 verschillende schijfjes (toen nog nylon en als één set) komt.
Ik mis mijn dikkere maccheroni rigate schijfjes :snif:
Dank voor je aanbod in ieder geval. Mocht je nieuwe schijfjes tegenkomen, graag een seintje natuurlijk.
Gebruikersavatar
boototter

Re: ankarsrum

Bericht door boototter »

agnes schreef: ...Verder heeft de Ankarsum de graanmolen, (kunststof) lasagne roller, vleesmolen, pasta ronde schijven (kunststof?) .....
De lasagnerollers van de Ankarsrum zijn van RVS, alleen de messen aan de onderkant zijn van nylon. Die daarmee hun werk beter doen dan de meeste stalen en ook al niet gaan roesten.

De pasta- persschijven zijn inderdaad ook van nylon. Dat waren die van Kenwood trouwens ook, en die zijn meegegaan tot ik de Chef heb weggegeven. Wel werkt de vleesmolen van Ankarsrum beter dan de toenmalige plastic opzettube van de Kenwood.
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: ankarsrum

Bericht door CarlaB »

Soms moet je maar gewoon vertrouwen op wat iemand met veel ervaring ergens over zegt. De positieve ervaringen en het enthousiasme over de Zweedse Ankarsrum Assistent kneder gaven bij mij de doorslag en ik heb hem inmiddels in huis. Naar volle tevredenheid. Wat een fantastisch apparaat is dit! Nooit eerder met minder moeite en rommel (het apparaat werkt ook zo 'schoon' en een aparte rijskom is overbodig) zulk prima deeg gemaakt. Ik ben dolblij met deze aankoop.

Wij houden hier van zacht brood met een knapperige korst. Ik had al begrepen dat de Ankarsrum natter deeg prima aan kan omdat hij werkt met een roller (wals) en een schraper. En dat klopt! Wat bij mij vooral de doorslag gaf is dat deze unieke techniek (gebruik van roller en schraper) de kneder heel geschikt maakt voor het werken met kleine hoeveelheden (500 gr.) meel. Ook het machinaal mengen van een vulling gaat met deze techniek opvallend goed. Met de hand kan ik het niet beter. De machine werkt verder stil, staat heel stevig, je stelt een aantal minuten in met de timer in en kunt makkelijk even weg om ander dingen te doen.

De grootbakkers onder ons kunnen misschien beter over gaan tot de aanschaf van bijvoorbeeld een Bear Teddy die op dit forum ook zo geprezen wordt? Hoewel, de Ankarsrum kneder wordt standaard geleverd met een ingenieuze deeghaak waardoor de machine met gemak vijf kilo deeg aan kan (!)

De Ankarsrum Assistent valt onder de categorie keukenmachines en je kunt er dus handige hulpstukken bij kopen. Blender, citruspers en raspen werken in al hun technische eenvoud (maar dat is nu juist het grote vernuft van Ankarsrum denk ik) meer dan perfect. Ik vind eerlijk gezegd dat hier geen KitchenAid (heavy duty) tegenop kan. Dub je nog over de aanschaf van een kneder (of multifunctionele keukenmachine) dan hup naar een speciaalzaak om dit wondertje eens van dichtbij (aan het werk) te zien.
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door lekkermelig »

Ik ben een paar maanden geleden naar een speciaalzaak getogen waarvan ik de naam maar even niet zal noemen (ahum) om het wonder aan het werk te zien. Wel jammer dat de "deskundige" niet eens wist hoe het apparaat precies werkte, en ook probeerde brood te bakken met koekjesmeel met weinig gluten.
Ik wil maar zeggen, stel je niet teveel voor van een demo. Denk dat je dan beter iemand lief aan kan kijken die al een tijdje met zo'n ding werkt, dan krijg je een stuk beter beeld. Want dat het een handige hulp is bij het broodbakken geloof ik direct. Wat betreft het 'veelbakken': ik bak redelijk wat, vaak zo'n 10 broden per keer, maar wel meestal verschilllende soorten, en dus toch meerdere keren kneden. Ik heb momenteel een Bear staan, maar een Ankarsrum kan veel meer deeg aan. Je moet er wel meer je aandacht bij houden dan bij een Bear heb ik gezien. Als je echt veel bakt, dus hele Rofco's vol van het zelfde spul kan je beter naar een spiraalkneder gaan kijken.
Voordeel van een Ankarsrum is idd dat je er nog veel meer mee kan, pasta maken, de niet zo hollandse kunst van het worst maken en vlees zelf malen, schaven, malen, raspen, graan malen, vlokken pletten enzovoort. Het is maar net wat je allemaal wil. Keuzes, het blijft moeilijk :-)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
CarlaB
Deegkneder
Berichten: 168
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 21:08
Locatie: Aan de Zeeuwse kust

Re: ankarsrum

Bericht door CarlaB »

Via onderstaande link (ooit eerder geplaatst maar ik doe het nog maar eens) kun je de Ankarsrum aan het werk zien als kneder. Daar hoef je echt de deur niet voor uit. Uit ervaring kan ik je verzekeren dat 'what you see is what you get' hier zeker op gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=zMB4CVG5fLs
Aga Cooker - Ankarsrum Assistent
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door lekkermelig »

Ja, die filmpjes heb ik al heel vaak gezien. Ziet er prachtig uit, maar ik ken ook mensen die helemaal niet zo tevreden zijn over een Ankarsrum, en ik heb een bear die ook heel goed kneedt. Ben dus niet zo snel overtuigd. Ik wil dat deeg dus gewoon zelf in mijn handen hebben en het ook kunnen bakken, dus niet een vage demo in een kookwinkel door iemand die zelf niet eens weet hoe je een ankarsrum bedient.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
miesje1959
Meesterbakker
Berichten: 1524
Lid geworden op: do 20 feb 2014, 18:20
Locatie: kop van Noord-Holland

Re: ankarsrum

Bericht door miesje1959 »

Ook ik ben niet zo snel overtuigd. Vind het allemaal een beetje een gedoe in dat filmpje. Als ik het filmpje vergelijk met een Bear gaat dat even wat makkelijker op het eerste gezicht. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Dus eigenlijk het gehele proces van kneden naar bakken.
Astrid

Bear Teddy kneder - Manz oven 10/1 en Manz oven 30/2- Panasonic SD-2500WXE -
Gebruikersavatar
Daantn

Re: ankarsrum

Bericht door Daantn »

Boototter,

Ik heb een vraag mbt de pasta schijven/rollen. Heb je ervaring met beiden en welke bevalt je het beste?
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: ankarsrum

Bericht door PatrickD »

Hallo,

Ik ben in twijfel om de machine aan te schaffen, is het mogelijk om bij iemand de machine in werking te zien met een brooddeeg? Het liefst in de buurt van apeldoorn?
Gebruikersavatar
LL-il

Re: ankarsrum

Bericht door LL-il »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en moet nog erg veel lezen.
Heel rustig ben ik gerold in het thuisbakken van brood.
Ik ben gestart met een gewone kitchen aid (geen heavy duty) en ik bak alle dagen.
Het ging jaren goed, maar ik vrees dat ik de machine toch wat teveel heb belast (bak steeds 800 gram bloem, net de toegelaten grens)
Nu ben ik toe aan een nieuwe machine, en ik twijfel zeer sterk over de Ankarsrum.
De hierboven beschreven reacties helpen enorm. Maar ik lees enkel reacties over voornamelijk brood.
Echter, ik heb kinderen, en die lusten bv ook graag pannenkoeken of Brusselse wafels. Kan ik dat met deze machine ook probleemloos mixen? Of is dat deeg te lopend? Want ik denk dat dit met een Bear wel mogelijk is (of zie ik het verkeerd?) Ik maak meestal ongeveer 1 kg bloem (nu dus 2 x mixen, met een grotere kom hopelijk in 1 keer)

Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft. alvast bedankt om mee te denken (of te testen)
Gebruikersavatar
boototter

Re: ankarsrum

Bericht door boototter »

Lopend deeg? Geen probleem met een Ankarsrum.
Met die kneedwals kun je meer aan dan brood, en daarnaast heb je een plastic mengkom met enkele (vgl K-klopper) kloppers en gardes. Daarmee kun je heel dun beslag, bijv. voor flensjes, eiwit, cakebeslag of wat dan ook maken.

Wat betreft hoeveelheden: ik maak meestal brood van 1200g bloem en/of meel, 82% hydratie én nog natte zuurdesem.
Met het dubbele heeft de Ankarsrum in principe ook geen probleem. Wel moet je dan goed op de stand van de arm letten.

Er zijn voldoende filmpjes op YouTube die vergelijkingen laten zien tussen de twee systemen.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door Levinebaktbrood »

Beste LL-il, welkom op het forum. Het is gebruikelijk dat nieuwe leden zich eerst even voorstellen in de daarvoor bestemde rubriek voordat ze vragen gaan stellen. Wil je dat nog even doen?
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
henkverhaar
Jongste bediende
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 14:40

Re: ankarsrum

Bericht door henkverhaar »

PatrickD schreef:Hallo,

Ik ben in twijfel om de machine aan te schaffen, is het mogelijk om bij iemand de machine in werking te zien met een brooddeeg? Het liefst in de buurt van apeldoorn?
Was je al bij iemand wezen kijken? Zo niet, dan kun je wellicht een keer hier in Almere langs komen?

Laat maar weten.

Henk
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: ankarsrum

Bericht door PatrickD »

henkverhaar schreef:Was je al bij iemand wezen kijken? Zo niet, dan kun je wellicht een keer hier in Almere langs komen?
Bedankt Henk,

Heb hem ondertussen al werkend gezien! Zeer mooi apparaat, maar toch nog prijzig voor mij.
Toch bedankt!
Gebruikersavatar
boototter

Re: ankarsrum

Bericht door boototter »

Daantn schreef:Boototter,

Ik heb een vraag mbt de pasta schijven/rollen. Heb je ervaring met beiden en welke bevalt je het beste?
Sorry Daan, je vraag zag ik vandaag pas, over het hoofd gezien.

Maar mijn antwoord is hetzelfde gebleven.
Ja, heb ervaring met allebei.

Ten eerste moet je ervaring opdoen met je deegje. Dat steekt bij de persjes wat nauwer dan bij de walsen en opzetmessen.
Met de laatste kun je immers walsen, dubbelvouwen, walsen enz tot je deeg de perfecte consistentie heeft en dunner gewalst kan gaan worden.
Met de pers moet je eigenlijk in één keer goed zitten. Anders blijft er teveel achter in de molen, zakt de gespoten pasta als een pudding in elkaar en/of breekt hij af op het droogrekje. Vooral als het deeg te vochtig is lijkt het mooi te persen, maar krijg je de problemen achteraf.

Dan is er de prijs. Met de persjes heb je vier mogelijkheden. Maccheroni, spaghetti, een brede tagliatelle/mini-lasagna, een smalle tagliatelle.
Die laatste heb ik (nog) niet gebruikt, want dat dekt mijn walscombi ook.

Met de walsen heb je - wel voor het tienvoudige bedrag - een fettucine-mes (denk standaardbreedte tagliatelle, da's meer een verschil in regionaam) en een tagliatelle-mes (nou, da's meer chittarra, die dikkere, vierkante spaghetti).

Heb je de gehaktmolen, dan is voor weinig geld de aanschaf van zo'n setje van vier kopjes een logische aanvulling (erbij misschien?).
Ik gebruik ze dus door elkaar. Met persen had ik ervaring met mijn oude Kenwood Chef (die persen zijn een stuk beter geworden bij de nieuwere modellen, maar met een prijs per perskopje waarvoor je indertijd een set van tien én een feedtube kon kopen), dan is deze wel makkelijker in gebruik.
Maar, nog steeds moet ik mijn deeg soms een tweede keer kneden om het gewenste resultaat te krijgen. Maar het is de enige manier om zelf holle pasta te maken. En chittarra vinden we erg lekker ...
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met brood bakken. Al snel een heel oude Kenwood gekocht, denk dat hij wel 30 jaar oud was. Jammer genoeg is hij nu ter ziele.
Vorig jaar al had ik mijn oog laten vallen op een Ankarsrum. Omdat ik het een duur apparaat vond èn niet zeker wist of ik brood bakken leuk zou blijven vinden, toch niet aangeschaft.
Inmiddels eten wij alleen nog maar zelfgebakken brood, dus toch maar voor een Ankarsrum gegaan. Ik kon hem met zeer aantrekkelijke korting in Zweden bestellen en nu staat hij te pronken op mijn aanrecht.
Wel even oefenen, het is een ander soort apparaat dan bijv een Kenwood, maar dat gaat lukken.
ankarsrum.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: ankarsrum

Bericht door PatrickD »

Wat een mooi ding! Ben zelf ook nog aan t twijfelen.
Mijn twijfel was de prijs en of ik de Ankarsrum neem of de bear teddy.

De bear is afgevallen omdat ik al heel wat mensen heb gehoord dat die snel kapot gaat.
Wat heb je hiervoor moeten betalen als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
harmony
Gaat de goede kant op
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 12 jan 2015, 16:55
Locatie: Drenthe

Re: ankarsrum

Bericht door harmony »

Ik heb omgerekend 508 euro incl verzenden betaald. Dit was wel een enorme aanbieding en ik had één van de laatste rode exemplaren. Deze kleur staat er niet meer als los apparaat (dus zonder toebehoren) bij.
https://bagarenochkocken.se/sokresultat ... rum&page=1

Maandags besteld en vrijdag bezorgd. Betaald met creditcard, vond ik ook wel prettig.
Ik heb nog gekeken naar de Bear Teddy, dat leek mij een prima apparaat. Gelukkig is hem dat niet geworden, daar hoor ik nu ook minder positieve verhalen over.
Groot voordeel van de Ankarsrum vind ik dat er accessoires bijgekocht kunnen worden. Het model verandert volgens mij ook niet zo dat bij een ouder model de accessoires niet meer zouden passen.
Zo wil ik nog graag een blender (die overigens hier net zo duur is) en een pastawals. Maar dat komt nog wel.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door lekkermelig »

Ik heb nu een Bear, ben ik qua kneden zeer tevreden over. Qua degelijkheid denk ik niet dat het slechte machines zijn, ook andere merken kunnen kapot. Het is niet zo gek dat we hier wel eens klachten horen, er zitten heel veel Bear bezitters op het forum. Zeker bij Beko is de service voor Bear best goed, dus echte drama's hoor je maar zelden.
Een Ankarsrum lijkt me ook wel wat, vooral vanwege die hoge capaciteit en enkele toeters en bellen (pastaroller, graanmolen enzovoorts).
Maar ik heb het ding wel eens in werking gezien, en het is toch net ff meer rommelen om een goed deeg te krijgen. Bij een Bear mik je alles in een kom, zet een timer aan, zet na een aantal minuten de boel een standje hoger en komt terug als de pieper afgaat. Bij een Ankarsrum liepen ze meer met een roller te rommelen, de zaak tussendoor bij te stellen om goed deeg te krijgen. Ik heb hem natuurlijk niet zelf mogen gebruiken, maar het leek me net ff wat omslachtiger, en dat is vooral onhandig als je een planning hebt met meerdere soorten brood. Ik vind het eigenlijk wonderlijk dat de Ankarsrum buiten Zweden zo'n niche product is, dat heeft toch meer met marketing te maken. Iedereen wil blijkbaar liever zo'n kekke glimmende Kitchenaid met honderduizend accessoires :)

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: ankarsrum

Bericht door Melinda »

lekkermelig schreef:Iedereen wil blijkbaar liever zo'n kekke glimmende Kitchenaid met honderduizend accessoires
En laat mij nou zo'n kekke glimmende RODE KitchenAid hebben. ^)^
En wat ben ik er blij mee. :DB2:
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door lekkermelig »

haha, Ik wist dat je er op zou reageren :D, Maar jij spaart toch mixers?

Met dat model van jou is trouwens niets mis hoor, maar dat kan je zeker niet van alle KitchenAid modellen zeggen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: ankarsrum

Bericht door Levinebaktbrood »

Hier nog zo'n mixer spaarder :DB2:

Ik ben ook weer op zoek nu mijn 2e Bear kaduuk is. Een Ankarsrum gaat het niet worden. Paar keer mee gewerkt en ik vond het niks, zelfde ervaring als Wil. Misschien een kwestie van wennen, kan ook natuurlijk ^)^ .

Ik heb nu al twee Bears om zeep geholpen :cry:. De 1e is heel intensief gebruikt en ging na 4,5 jaar kaduuk. De 2e is helemaal niet intensief gebruikt en na 1,5 jaar kaduuk. Sinds ik weet dat het binnenwerk voor een groot deel uit kunststof bestaat heb ik er opeens een minder goed gevoel bij, hoewel de Bear wel heel goed brooddeeg kan kneden.

Ga Beko nog wel benaderen, ik weet niet eens of de machine na 1,5 jaar nog in de garantie valt. Zo niet, dat gaat hij bij het grof vuil.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
PatrickD
Opboller
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 01:54
Locatie: Arnhem

Re: ankarsrum

Bericht door PatrickD »

Maar bear is toch een prof merk?
Dan vind ik zelfs na intensief gebruik na 4,5 jaar ermee ophouden slecht, en zeker als er nog 1 kapot gaat in 1,5 jaar.

Maar goed ik ben t er wel mee eens dat je bij een Ankarsrum meer moet regelen en dat je niet zomaar kan weglopen..
Lastig, keuzes maken [emoji28]
Plaats reactie