Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Doe eens sociaal, en stel je even voor...
Maar maak hiervoor wel even een eigen topic aan...
Gesloten
Gebruikersavatar
Blauw-baard

Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Bericht door Blauw-baard »

Goeie dag allemaal,

Mijn naam is Mark, en ik ben 23 jaar oud. Woon in het midden van Limburg en mijn enige zwakte betreft broodbakken zal mijn reuma zijn. Betreft dat zit het denk ik wel snor, want mijn hobby's zijn; lezen, computeren, yoga en krachttraining voor zover dat mogelijk is, hiervan heb ik een lange tijd moeten stoppen maar het mag weer en gaat goed.

Waarom broodbakken? Goedkoper is het meen ik niet? Maar corrigeer me als ik het mis heb, gezondheid daar gaat het me eigenlijk om. En het heeft wel iets om brood te bakken vind ik, op een ambachtelijke manier bezig zijn en even weer naar het tijdperk van vroeger terug. Dat wil zeggen het liefst ga ik zoveel mogelijk handmatig doen, het mag tijd kosten ik wil gewoon bezig zijn met iets.

Of deze hobby dan echt wat gaat worden na of nee is nogal vroeg om te zeggen, misschien word ik wel gek van het kneden, het is echter niet dat ik er 10 tegelijk bak hooguit twee, ik woon bij mijn ouders dus veel noodzaak is er niet.

Natuurlijk vraag ik me wel af waar ik meel vandaan moet halen er zijn geen molens in de buurt als mensen uit Limburg er een weten mag ook tegen de grens zijn, België of Duitsland laat het me weten .

Voorlopig ga ik eerst een heel eenvoudig brood maken door middels van een mix, maar ik wil daar toch van af en zelf aan de slag, er zijn nog veel vragen en ik ga dus eerst zoeken voor een beginners boek, daarna komt de rest vanzelf, aanraders zijn welkom.

Vooral omdat ik niets weet betreft kneed technieken etc, mijn doel is vooral gezonde broden dus geen wit, het moet altijd volkoren zijn of spelt etc.

Alvast bedankt voor het lezen en wens jullie allen een fijne dag, warme groeten -Blauwbaard.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Bericht door lekkermelig »

Welkom!

Geen molens in Limburg? Misschien minder windmolens, maar in Zuid-Limburg heb je in ieder geval de Commandeursmolen, ik weet alleen niet of ze ook aan particulieren leveren. Ook bij de Bisschopsmolen in Maastricht verkopen ze in ieder geval ook spelt, ik weet eigenlijk niet hoe groot het assortiment verder is. In Nood Limburg kan je al uitwijken naar Nijmegen of Groesbeek, of je haalt je spullen online, dat is vooral handig als je redelijke hoeveelheden koopt. En als je kleine hoeveelheden koopt, gewoon bij een bio winkel, een hele hoop granen van de Nieuwe band komen van de commandeursmolen.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Bericht door Ballie »

Welkom op het forum Mark.

Zelf broodbakken is over het algemeen zeker niet goedkoper dan brood van de bakker of uit de supermarkt. Maar wel lekkerder. Uiteraard hangt het er helemaal vanaf wat je allemaal in je brood stopt. Je kunt het net zo duur maken als je zelf wilt.

Voor een beginnersboek kun je eens kijken naar het boek dat 1 van onze moderators eind vorig jaar heeft uitgebracht. Maar veel informatie uit dat boek kun je ook op [color=#0000FF]haar blog[/color] vinden.

En tja, waar ga je je ingrediënten vandaan halen. Volgens de pagina van [color=#0000FF]Het Korenmolenaars Gilde[/color] bevindt er zich geen (bij hun aangesloten) molen in de provincie Limburg, maar je zou kunnen kijken bij een filiaal van [color=#0000FF]De Boerenbond[/color] of [color=#0000FF]Welkoop[/color] (of [color=#0000FF]Aveve[/color] in België).

Veel van de actieve forumleden bestellen hun meel on-line bij [color=#0000FF]De Zuidmolen[/color]

Daarnaast zou je in Duitsland kunnen kijken bij de grotere supermarkten (Kaufland, Aldi e.d.). Die zijn hebben veel meer verschillende (voor broodbakken geschikte) meelsoorten in het sortiment. Bij de Nederlandse vestigingen van bijv. Aldi hoef je hier niet op te rekenen.

In elk geval heel veel leesplezier hier op het forum, en voor straks heel veel bakplezier.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gebruikersavatar
Blauw-baard

Re: Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Bericht door Blauw-baard »

Ballie schreef:Welkom op het forum Mark.

Voor een beginnersboek kun je eens kijken naar het boek dat 1 van onze moderators eind vorig jaar heeft uitgebracht. Maar veel informatie uit dat boek kun je ook op [color=#0000FF]haar blog[/color] vinden.

En tja, waar ga je je ingrediënten vandaan halen. Volgens de pagina van [color=#0000FF]Het Korenmolenaars Gilde[/color] bevindt er zich geen (bij hun aangesloten) molen in de provincie Limburg, maar je zou kunnen kijken bij een filiaal van [color=#0000FF]De Boerenbond[/color] of [color=#0000FF]Welkoop[/color] (of [color=#0000FF]Aveve[/color] in België).

In elk geval heel veel leesplezier hier op het forum, en voor straks heel veel bakplezier.
Bedankt voor de tip! Ik heb het boek besteld en het zal morgen op de mat vallen! Het boek lijkt me geen slecht idee, zeker omdat als er vragen zijn ik hier goed geholpen kan worden en het ook vriendelijk voor beginners is! Althans dat begreep ik van de omschrijving.

Bedankt ik kan de welkoop checken, en of winkels verderop. Online kan ook, maar die verzendkosten.. :(
lekkermelig schreef:Welkom!

Geen molens in Limburg? Misschien minder windmolens, maar in Zuid-Limburg heb je in ieder geval de Commandeursmolen, ik weet alleen niet of ze ook aan particulieren leveren. Ook bij de Bisschopsmolen in Maastricht verkopen ze in ieder geval ook spelt, ik weet eigenlijk niet hoe groot het assortiment verder is. In Nood Limburg kan je al uitwijken naar Nijmegen of Groesbeek, of je haalt je spullen online, dat is vooral handig als je redelijke hoeveelheden koopt. En als je kleine hoeveelheden koopt, gewoon bij een bio winkel, een hele hoop granen van de Nieuwe band komen van de commandeursmolen.

Wil
Bedankt voor de tips, ik kan de Commandeursmolen eens een e-mail sturen, en de bisschopsmolen kan ik wel eens heen rijden.
Gebruikersavatar
Ballie
Meesterbakker
Berichten: 2837
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 18:51
Locatie: Tullepetaonestad (Roosendaal), West Brabant
Contacteer:

Re: Kapitein Blauwbaard bakt zijn eerste brood.

Bericht door Ballie »

Blauw-baard schreef:Online kan ook, maar die verzendkosten.. :(
Die verzendkosten vallen nog best mee, in elk geval bij een bestelling bij De Zuidmolen. Da's 6,75 per pakket van max. 28 Kg.
Het leven is goed, in het Brabantse land...
Gesloten