brooddeeg invriezen.

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mamdewit

brooddeeg invriezen.

Bericht door mamdewit »

Hebben jullie wel eens brooddeeg ingevroren? Wat ik er van kan vinden is dat je dat na de eerste rijs doet. Het daarna laat ontdooien met een natte doek erover en het dan afbakt. Heeft iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: brooddeeg invriezen.

Bericht door Levinebaktbrood »

Het kan inderdaad. Deeg kneden, laten rijzen, doorslaan en vormen. Gevormde deeg in bakblik leggen. Deeg met bakblik en al in een plastic diepvrieszak direct in de vriezer zetten. Zodra het deeg bevroren is kun je het deeg uit het bakblik halen en weer verpakt in de diepvrieszak in de vriezer bewaren. Als je nodig hebt: deeg uit vriezer halen, weer in bakblik zetten, afdekken en laten ontdooien en vervolgens rijzen. Afbakken.

Ik zou er geen natte doek over leggen, dan gaat het deeg aan de doek vastplakken als je pech hebt. Je kunt beter een douchemuts over het bakblik doen of afdekken met ingevet plastic folie.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: brooddeeg invriezen.

Bericht door bakplaat »

In de echte bakkerijen kennen we al vele jaren de zg. Remrijskast, wat letterlijk betekend het (na)rijsproces af te remmen.
De deegstukken worden dan na het opmaken in de broodbussen gelegd en ingevroren.De kast kan zodanig ingesteld worden dat hij automatisch op een bepaalde tijd ontdooid en de narijs in gang zet.
Zo kan dit met een hele deegproductie gedaan worden en het is een gemak voor de bakkers, die aan het begin van de productie dag/nacht meteen al een eerste baksel gereed voor de oven hebben.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
brood daar zit wat in
Meesterbakker
Berichten: 1855
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 21:35
Locatie: Regio Utrecht

Re: brooddeeg invriezen.

Bericht door brood daar zit wat in »

Toch wel eens handig! Was er zelf niet opgekomen.
Groet, Marja
Ook te volgen op Insta: bread_at_home_
_________________________________________________________________________________________________________
Kneder BW SM ~ Rofco B20 ~ Bear Teddy Varimixer
Gebruikersavatar
mamdewit

Re: brooddeeg invriezen.

Bericht door mamdewit »

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
maria
Chef stoffer en blik
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 11 mar 2016, 12:14

Re: brooddeeg invriezen.

Bericht door maria »

Pistolets in de koelkast ???? Ik ga voor de eerste maal zuurdesem speltpistolets bakken volgens de methode van Levine .
Ik maakte vanavond het voordeeg . Morgenvoormiddag kan ik verder met het deeg .
Nu moet ik echter onverwacht op de middag weg .
Kan ik de pistolets voor de 2de rijs een 4u in dekoelkast plaatsen om ze nadien verder te laten rijzen op kamertemperatuur ? Komt dat nog goed denken jullie ?
Plaats reactie