Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Specifieke vragen over afwegen, kneden, rijzen (en het vertragen ervan), vormen, bakken, insnijden ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ronnievk

Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door ronnievk »

Ik heb al een tijdje een Rofco B40 oven. Hier kunnen zo'n 12 broden tegelijk in gebakken worden. Nu ben ik op zoek naar een kneedmachine waarin ik ook zo'n hoeveelheid deeg ineens kan kneden. Ik heb tot nog toe 4 opties gevonden:
1. Een nieuwe Rofco N15 kopen
2. een tweedehands Hobart A200 kopen via Marktplaats
3. een nieuwe merkloze deegkneder kopen via een van de 100 advertenties die vanzelf voorbij komen, bijv. van horecawebshop.com
4. een tweedehands (merkloze of onbekende) deegkneder kopen via een horeca-opkoper

Heeft iemand ervaring met deze machines of andere tips bij het aanschaffen van een deegkneder voor ongeveer 12kg deeg?

Groeten,
Ronnie.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door lekkermelig »

Tja,
Ik heb ook een B40 en wel eens naar hetzelfde gekeken, maar voorlopig het geld maar in de portemonnee gehouden omdat ik vaker drie verschillende soorten brood tegelijk in de oven stop. Dat gaat ook met drie keer de Bear aanzetten.
In dit rijtje ook nog Maxima, heel goedkoop MSM 20 voor 630 inc BTW of duitse degelijkheid van Haussler, bv de SP15 KA voor drie keer dat bedrag. De Rofco N15 is iets goedkoper maar geen afneembare ketel, en bij de haussler kan je wieltjes kopen ipv een steekkarretje. Bij de maxima zijn trouwens ook wielen te krijgen. Ik blijf het veel geld vinden..
Ik heb ook al aardig op markplaats gezocht maar nog weinig leuke aanbiedingen van opkopers gezien. Misschien via een veilingsite? Dan moet je wel weten wat je koopt.

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
stillekracht
Deegroller
Berichten: 467
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 19:42

Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door stillekracht »

Ik heb een Mecnosud IM12AM spiraalkneder. Deze heeft een afneembare kuip. Capaciteit 12Kg deeg. Voldoende dus voor een volle B40. Doet het uitstekend. Vandaag nog voor een paar ovens Paasstollen deeg gedraaid. Vulling erdoor kneden gaat ook prima. We hebben er ook 6Kg spijs mee gemengd. Ook daar geen probleem mee.

Deze kost circa 1200 Euro. Ik weet niet hoe zich dat verhoud tot bijv een Rofco.
Gebruikersavatar
lekkermelig
Beheerder
Berichten: 4006
Lid geworden op: zo 14 okt 2012, 23:23
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door lekkermelig »

Een N15 kost je ongeveer 1500 euro inc BTW, en daar kan de kuip niet af. Op de duitse ebay zie je wel van alles aangeboden, maar ze weten behoorlijk goed hoe duur die dingen normaal zijn. Er staan wel wat nieuwe kleine modelletjes van vage merken, ergens tussen de 700 en 1200 euro

Wil
Kneder: Rofco KN15,Bear Varimixer Teddy
Rijskast: Rofco RK48
Ovens: Rofco B40, Manz 30/2, kleioven
Graanmolen: Mockmill Lino 200
Meel: de Zuidmolen en Molen de Vlijt

Blog: Lekkermelig.nl
Gebruikersavatar
Melinda
Meesterbakker
Berichten: 2269
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 17:29
Locatie: Soest

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door Melinda »

De Rofco N15 kneder bevalt prima, in 10 minuten een prachtig deeg(je) gekneed. En wat prettig is, het deeg kruipt niet omhoog. De kuip zit vast, dat is even wennen, maar ook dat gaat goed. schoonmaken is met een paar minuutjes gebeurd.
Prijs is ongeveer 1.536 Euro incl. BTW en transportkosten.
De Haussler heb ik ook naar gekeken, maar die waren nog duurder en daarvan las ik dat sommige gebruikers last hadden van "opkruipend" deeg.
Daarbij vind ik de lijn naar Rofco heel plezierig, m.n. het contact met Micha.
Wij hebben een soort tafeltje op wielen ervoor gemaakt, waardoor die mobiel is en ook hoger. Hoef je niet zo diep te bukken.\

Afbeelding
Klik voor grotere foto
Kneders: Bear Teddy Varimixer | Rofco N15 | KitchenAid KSM 7580 | Ovens: Rofco B40 | Miele Heteluchtoven
:-) Mijn foto's
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door bakplaat »

Hier is een overzicht van de MAXIMA Spiraalkneders.

Deze machines zijn wat voordeliger in prijs en zijn zeker ook het overwegen waard.

Deze MACHINE 20 liter inhoud/8 kilo bloem/meel/13 kilo deeg,hij heeft een kantelbare bovenkant/kneedarm en is de kuip ook los te koppelen.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
ronnievk

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door ronnievk »

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe. Het idee van een losse kuip en het kunnen bestellen (en bij problemen retourneren) in Nederland spreken mij wel aan, dus zo'n Maxima lijkt me wel wat. Ik heb inmiddels de weg naar de forumberichten over de verschillende merken ook gevonden, daar lees ik ook wat mindere berichten over Maxima planeetmengers. Heb je zelf een Maxima, Bakplaat? Of zijn er anderen met ervaringen van de Maxima spiraalkneders?

Andere suggesties zijn ook nog steeds welkom. Wat een lastige beslissing weer...
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door Levinebaktbrood »

Ik heb de Rofco N15 en het is echt een geweldige machine.

De Maxima is goedkoper en kwalitatief een mindere machine.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
bakplaat
Meesterbakker
Berichten: 3372
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 00:43
Locatie: Het Land van Maas en Waal.
Contacteer:

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door bakplaat »

Nee Ronnie...zelf heb ik geen Spiraalkneedmachine van Maxima. Mijn degen worden gekneed met een Kenwood KM 816/Major Classic planeetmenger,maar heb daar een speciale Spiraalkneedhaak bij, die wel vele malen beter werkt dan de orginele haak bij de machine geleverd was.
Heb deze machine destijds aan geschaft ter vervanging van mijn vorige Kenwood de Chef Excel die een kominhoud van 4.6 ltr. had.Mijn huidige machine heeft een inhoud van 6,7 ltr. Het voordeel van een dergelijke machine is de veelzijdige gebruiksmogelijkheden,dus niet alleen het deeg kneden,maar ook maak ik er allerlei beslagsoorten voor Taart en Cake mee en ik klop er Eiwitschuim en slagroom mee.
Dat kan allemaal dus niet met een Spiraalkneder van welk merk ook.Ik weet uit mijn professionele bakkerstijd,dat een Spiraalkneder zonder meer nog beter kneedt,maar ben met mijn machine ook tevreden met de resultaten en wil niet investeren in alleen maar een kneedmachine.

Lees HIER wat meer over enkele gebruikers van de MAXIMA Spiraalkneders.
___________________________________________________________________________________________________________

Bak ook eens een koekje van ÈIGEN deeg...

Vroeger was het bakken voor mij een MUST...Nu een LUST.
Gebruikersavatar
Maxima
Stofhapper
Berichten: 1
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 10:03

Re: Welke deegkneders zijn aan te raden voor 12kg deeg?

Bericht door Maxima »

Goedemorgen allemaal,

Wij kwamen deze oude post tegen en willen graag even een update plaatsen.

Sinds dit jaar zijn er diverse nieuwe modellen spiraalkneders en deegkneders van Maxima te verkrijgen.

De kleinste spiraalmixer begint bij 5L tot wel 130L groot. De meeste modellen zijn voorzien van 2 snelheden. Hier zijn alle Maxima spiraalkneders en deegkneders te bekijken:

https://www.maximakitchenequipment.com/ ... alkneders/

Voor deeg kunnen ook planeetmengers, klutsers of standmixers worden gebruikt. Ook hiervan zijn diverse machines verkrijgbaar. Van een mooie 7L standmixer voor thuis tot een grote planeetmenger van 60L voor in de bakkerij. Hier zijn alle modellen te bekijken:

https://www.maximakitchenequipment.com/ ... eetmenger/

Mochten er vragen zijn over de Maxima machines, laat het ons even weten. Wij geven u altijd open en eerlijk advies!

Met vriendelijke groet,

Team Maxima
Plaats reactie