Een vraagje

Al je vragen over het bakken in een broodbakmachine (bbm)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Noa_Lynn

Een vraagje

Bericht door Noa_Lynn »

Ik zal er meteen maar een vraag ingooien ;) .

Mijn moeder heeft een AFK bm3, zij krijgt niet die mooie luchtige broden daaruit die ik uit de AFK bm2 wel kreeg.
Ik heb intussen haar recept gevraagd en gekregen.
Nu heeft mijn moeder een tijdje geleden bij de Lidl een soortgelijke bbm gekocht en daar krijgt ze met dit recept wel een mooi luchtig brood uit.
Omdat mijn vader nu het Lidl-bbmbrood lekkerder vind wil mijn moeder het recept voor de AFK bm3 aanpassen om daar ook een mooi, lekker luchtig brood uit te halen.

Mijn moeder haar recept:
600 gr. Meel
6 gr. Gist
365 gr. Water
15/17 gr. olie

Zie ik iets over het hoofd of is de AFK bm3 niet te vergelijken met de AFK bm2 qua recept.
Gebruikersavatar
Levinebaktbrood
Moderator
Berichten: 5620
Lid geworden op: do 08 dec 2011, 02:00
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door Levinebaktbrood »

Bedoel je met "meel" volkorenmeel? Hoeveel zout? 10.8 - 12 gram (1.8 a 2%) zou goed zijn. De AFK kan iets minder vocht aan dan andere bbm's. Je gebruikt nu 61%. Probeer het eens met 350 gram.
Kneders: Bear Teddy | Maxima MPM 7L
Ovens: Bosch HBG8755S1
Blog:Uit de keuken van Levine
Auteur van 5 boeken over brood bakken
Gebruikersavatar
Noa_Lynn

Re: Een vraagje

Bericht door Noa_Lynn »

Zout zit in de mix, het is een moutkorn mix.. volgens mij op basis van tarwemeel.
Het wordt op een basisstand gebakken.

Minder water had ik ook geadviseerd maar mijn moeder wil juist eerder meer doen dan minder.
Had voorgesteld om eens samen te gaan bakken en dan alles weer stap voor stap op te schrijven.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Een vraagje

Bericht door Soepkipje »

Vooral niet meer water erbij, want dat is waarschijnlijk de oorzaak van de overrijs, maar zoals Levine zegt probeer het eens met 350 ml. (of nog wat minder).
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Gebruikersavatar
Noa_Lynn

Re: Een vraagje

Bericht door Noa_Lynn »

Ik heb intussen doorgegeven dat ze haar volgende brood in de AFK bm3 bakt met 350 gram water en dat ze het recept opschrijft.

Meer water lijkt mij niet de oplossing, als ik in mijn AFK bm2 minder water (57%) gebruikte kreeg ik juist mooiere broden dan als ik rond de 60% water gebruikte.
Gebruikersavatar
Soepkipje
Moderator
Berichten: 794
Lid geworden op: zo 04 dec 2011, 11:59

Re: Een vraagje

Bericht door Soepkipje »

Noa_Lynn schreef: ....... als ik in mijn AFK bm2 minder water (57%) gebruikte kreeg ik juist mooiere broden dan als ik rond de 60% water gebruikte.
Nee precies dat is het probleem van/met de AFK ...Meer dan 58% vocht kan de AFK niet aan!
Eschenfelder graanvlokker (hout), Hawos graanmolen Easy, Panasonic SD-253 en SD-255, 1x Smeg, 1x Siemens en 2x Boschovens
Plaats reactie